کمک خلبان نجات یافته روس: ترکیه هشداری به سوخو نداده بود

کمک خلبان نجات یافته روس: ترکیه هشداری به سوخو نداده بود
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کمک خلبان نجات یافته روس در ویدئویی که گفته می شود در پایگاه هوایی حمیمیم سوریه ضبط شده، گفت که اخطاری در کار نبوده است.

آگهی

ماجرای حمله ترکیه به جنگنده روسی ابهامات تازه ای یافت. ترکیه می گوید در طول پنج دقیقه ده بار به سوخو روسیه اخطار داده تا وارد حریم هوایی این کشور نشود. سامانه دیدبانی ارتش آمریکا نیز اخطار ترکیه را تأیید کرده است.اما کنستانتین موراهتین، کمک خلبان نجات یافته روس در ویدئویی که گفته می شود در پایگاه هوایی حمیمیم سوریه ضبط شده، گفت که اخطاری در کار نبوده است: «هیچ هشداری در کار نبود، نه علامت دیداری و نه رادیویی. هیچ تماسی هم برقرار نشد و برای همین ما حمله خود را به طور عادی ادامه دادیم.»

هواپیمای روسی روز سه شنبه هدف موشک هوا به هوای یک جنگنده اف ۱۶ ترکیه قرار گرفت و در خاک سوریه سقوط کرد.

یکی از خلبانان در هنگام فرود با چتر نجات به دست شورشیان ترکمن سوریه کشته شد. یکی از فرماندهان ترکمن می گوید: «هواپیمای روسی ابتدا ما را بمباران کرد، سپس حریم هوایی ترکیه را نقض کرد و بعد از آن هواپیماهای ترکیه آن را سرنگون کردند. ما از ترکیه به خاطر کمک بشردوستانه اش تشکر می کنیم. ترکیه همیشه با ماست.»

او این سخنان را در اردوگاه ترکمن ها در منطقه «داغی» به گروهی از خبرنگاران شبکه های تلویزیون ترکیه گفت. ترکمن های سوریه علیه رژیم بشار اسد مبارزه می کنند.

روسیه ادعای نقض حریم هوایی ترکیه را رد می کند. ناتو هم اعلام کرد که هواپیمای روسی تنها به مدت ۱۷ ثانیه وارد حریم هوایی ترکیه شده و سپس از آن خارج شده است.

یک بالگرد امدادی روسیه نیز که برای نجات جان خلبانان سوخو به منطقه رفته بود هدف حمله نیروهای ترکمن قرار گرفت و یکی از خدمه آن کشته شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خلبان دوم سوخوی روسیه، زنده در سوریه پیدا شد

پوتین: شرکای تروریست ها از پشت به ما خنجر زدند

پنج پرسش در مورد حملات هوایی روسیه در سوریه