بازگشت ترور و خشونت به مالی

بازگشت ترور و خشونت به مالی
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گروگانگیری روز جمعه در باماکو نشان داد تا چه میزان وضعیت در مالی شکننده و ناپایدار است.

آگهی

باماکو، پایتخت مالی نخستین بار در ماه مارس سال جاری میلادی بدل به صحنه خشونت های تروریستی شد. کافه ای که پاتوق خارجی ها بود، به دست یک گروه تندرو اسلامی مورد حمله قرار گرفت و پنج تن از جمله یک بلژیکی و یک فرانسوی کشته شدند.

دو سال بعد از برقراری آرامش نسبی به دنبال ورود ارتش فرانسه، گروه های اسلام گرا هم چنان به عنوان زخم کهنه مالی و مانع اصلی برای آشتی در این کشور قلمداد می شوند. هنوز هزار سرباز فرانسوی در چهارچوب مأموریت خلع ید از گروه های اسلام گرا در شمال مالی در این منطقه حضور دارند.

در سال ۲۰۱۲ سه گروه در مالی با یکدیگر در حال جنگ بودند: شورشیان طوارق که مدعی استقلال منطقه ازواد در شمال کشور بودند، نیروهای ارتش مالی که از تمامیت کشور دفاع می کنند و گروه سلفی انصارالدین که به گروه های جهادی دیگر از جمله عقمی، شاخه القاعده در مغرب اسلامی نزدیک است. این گروه قصد دارد احکام شریعت اسلامی را در قالب جمهوری اسلامی شمال مالی مستقر کند.

در ژانویه ۲۰۱۳ در چنین شرایط جنگی بسیار پیچیده بود که ارتش فرانسه در قالب عملیات موسوم به «یوزگربه» یا «سروال» وارد مالی شد. در عین حال فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه سه ماه پیش از آن اعلام کرده بود ارتش این کشور وارد مالی نخواهد شد. عملیات موفقیت آمیز بود و تلفات اندکی برای فرانسه داشت. در آن زمان جهادی ها به واقع از کشور رانده شدند.

از آوریل ۲۰۱۳، یعنی چهار ماه پس از آغاز عملیات، نیروهای فرانسوی کم کم از مالی بیرون آمدند و در اوت ۲۰۱۴ جای خود را به هزار نیروی عملیاتی موسوم به «برخان» دادند. آن نبرد پیروزمندانه بود، اما مشکلات بنیادین را حل نکرد.

سرانجام در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۵ قرارداد آشتی میان مقامات مالی و شورشیان طوارق سوای جهادگران اسلامی امضا شد. گروه های اسلام گرا در خارج از کشور و به ویژه در لیبی پناه گرفتند.

گروگانگیری روز جمعه در باماکو نشان داد تا چه میزان وضعیت در مالی شکننده و ناپایدار است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گروگانگیری در باماکو؛ بیش از بیست نفر در حملات کشته شده اند

حمله مسلحانه به غیرنظامیان در مالی دست‌کم ۲۱ کشته بر جای گذاشت

آمریکا چهار فرد ساکن ایران را به دلیل کمک به گردان‌های الشتر در بحرین تحریم کرد