اجلاس گروه بیست در ترکیه زیر سایه بحران سوریه

اجلاس گروه بیست در ترکیه زیر سایه بحران سوریه
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

هفته آینده اقتصادهای بزرگ جهان در حالی در اجلاس گروه بیست در آنتالیا ترکیه گردهم می آیند که جنگ داخلی در سوریه و پیامدهایش برای ترکیه، خاورمیانه و

آگهی

هفته آینده اقتصادهای بزرگ جهان در حالی در اجلاس گروه بیست در آنتالیا ترکیه گردهم می آیند که جنگ داخلی در سوریه و پیامدهایش برای ترکیه، خاورمیانه و اروپا در حاشیه این اجلاس مورد توجه قرار خواهد گرفت.

بعد از آنکه روسیه عملیات نظامی در سوریه را در ماه اکتبر آغاز کرد، جستجوی راه حل دیپلماتیک سرعت بیشتری گرفته است و ترکیه بدنبال ایجاد یک منطقه امن در سوریه است.

پروفسور منصور آکگون استاد دانشگاه استانبول با اشاره به اینکه اقتصاد جهانی نمی تواند تنها موضوع این اجلاس باشد، می گوید:«همه شرکت کنندگان به طریقی به موضوع سوریه علاقمندند. برای اعضای اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه، مسئله مشترک، تحولات سوریه است. این اجلاس در یکی از مناطق نزدیک به سوریه برگزار می شود و من فکر می کنم به احتمال زیاد شاهد نشست جانبی در مورد سوریه باشیم.»

در مقابله با حملات تروریسی گروه داعش در اروپا و استخدام مسلمانان این قاره، رهبران اروپایی همچنین نگران سیل پناهجویان از سوریه به ترکیه و یونان هستند. بر اساس برآورد سازمان بین المللی مهاجرت، بیش از ۷۰۰ هزار پناهجو در سال جاری خود را از راه دریا به اروپا رسانده اند. پروفسور منصور آکگون با اشاره به اینکه تردید دارد که اجلاس گروه بیست بتواند راه حلی برای بحران پناهجویان بیابد، می افزاید: «وعده های زیادی در گذشته داده شده است اما تا جایی که من می دانم تاکنون تنها کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار کمک ارائه شده است. من نمی دانم که آیا کمک های بیشتری در راه خواهد بود یا نه. نکته مهم این است که حمایت های مالی باید پایدار باشند. حتی اگر بگوییم که امروز آنها ۳ میلیارد یورو بدهند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بی معنی است که پناهجویان برای سالها در ترکیه بمانند. برنامه های گسترده تر باید به توسعه آموزش و مراقبت های بهداشتی برای ادغام پناهجویان در ساختار اجتماعی ترکیه توجه داشته باشند.»

بسیاری از گروههای مدنی همانند «گروه بیست برای جامعه مدنی» نگرانی های مورد نظر خود را مطرح کرده اند. پروفسور چیدم ناس، مدیر سازمان جامعه مدنی گروه بیست می گوید:«ما در دوره ای بسر می بریم که اخیرا حملات تروریستی در ترکیه رخ داده است. رهبران جهانی با اقدامات شدید امنیتی محافظت می شوند و این امر باعث کاهش تماس بین مردم و رهبران می شود. نهادهای جامعه مدنی می خواهد پیام های جامعه را منتقل کنند. ما می گوییم: دور از مردم نباشید. ما شرکایی هستیم که شما می توانید بوسیله ما با سازمان های غیر دولتی ارتباط برقرار کنید. ما می دانیم مردم کوچه و بازار چه فکر می کنند بخاطر اینکه ما با آنها کار می کنیم. بنابراین با ما ارتباط بگیرید تا با جامعه ارتباط داشته باشید.»

بورا بایراکتاژ خبرنگار یورونیوز از ترکیه می گوید: «با برگزاری اجلاس گروه بیست، غول های اقتصاد جهانی در جستجوس راه حلی برای بزرگترین مشکلات جهانی خواهند بود. مسائل زیادی از جمله جنگ داخلی در سوریه، بحران پناهجویان و مسائل اقتصادی و سیاسی در این اجلاس مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتظارات از اجلاس گروه بیست در ترکیه در گفتگو با نایل اولپاک

سکوت رسمی تهران و تل‌آویو درباره تهاجم هوایی به ایران؛ رسانه‌های دو طرف چه گفتند؟

انتخابات هند؛ بزرگترین رای گیری جهان تحت تدابیر امنیتی آغاز شد