پیامدهای سیاسی پیروزی محافظه کاران در انتخابات سراسری لهستان چیست؟

پیامدهای سیاسی پیروزی محافظه کاران در انتخابات سراسری لهستان چیست؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

همانطور که انتظار می رفت حزب محافظه کار «قانون و عدالت» در انتخابات سراسری لهستان به پیروزی رسید تا قوه مجریه نیز بدست این حزب افتد. ماه مه گذشته

آگهی

همانطور که انتظار می رفت حزب محافظه کار «قانون و عدالت» در انتخابات
سراسری لهستان به پیروزی رسید تا قوه مجریه نیز بدست این حزب افتد.

ماه مه گذشته آندری دودا٬ یکی دیگر از اعضای پرنفوذ این حزب٬
به ریاست جمهوری لهستان برگزیده شده بود. البته نقش رییس جمهوری در
شطرنج قدرت لهستان محدود است٬ اما بی تردید حضور وی در این سمت
تشریفاتی در پیروزی حزبش تاثیرگذار بوده است.

حزب قانون و عدالت با برنامه ای در مجموع محافظه کارانه و بعضا پوپولیستی
وارد کارزار انتخاباتی شد که کاهش مالیات و سن بازنشستگی و افزایش کمکهای
دولتی به نیازمندان از آن جمله اند.

تغییر در سیاست های خارجی لهستان را بی تردید می توان در نحوه مواجه با
بحران پناهجویان بررسی کرد. نگرش کاچینسکی٬ رهبر کنونی حزب قانون و عدالت٬ در این زمینه بسیار به اوربان٬ نخست وزیر مجارستان٬ نزدیک است و احتمال می رود به زودی شاهد این باشیم که دو کشور علیه سیاست های مهاجرتی اتحادیه اروپا موضع بگیرند.

بیتا زیدلو٬ نخست وزیر آینده لهستان پیشتر گفته بود:«باید بر این نکته مهم تاکید کرد که لهستان در درجه اول از منافع شهروندان خود دفاع می کند.»

تاکید و تمرکز بر منافع ملی می تواند بار دیگر موجب ایجاد تنش بین لهستان و دیگر اعضای اتحادیه اروپا به ویژه آلمان شود. اتفاقی که در سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ یعنی زمانی که برادران کاچینسکی در قدرت بودند٬ رخ داد. لهستان به رهبری برادران کاچینسکی به اروپا پشت نکرد٬ اما با نزدیکی بیشتر به ایالات متحده آمریکا نشان داد که حاضر نیست به هر قیمتی به خواست های اتحادیه اروپا تن دهد.

اکنون با پیروزی قاطع محافظه کاران در انتخابات سراسری لهستان٬ حزب قانون عدالت به تنهایی قادر خواهد بود دولت تشکیل دهد. برای درک بهتر تاثیر این انتخابات در تحولات سیاسی لهستان و اروپا با دومینینکا شوسیچ٬ خبرنگار لهستانی مقیم بروکسل گفتگو کردیم. خانم شوسیچ٬ پیروزی حزب قانون و عدالت را چگونه توضیح می دهد؟

دومینینکا شوسیچ: اول از همه باید بگویم که نباید خیلی نگران این مساله بود. بگذاریم آنها هم بخت خود را آزمایش کنند! و اما پیروزی این حزب را اینگونه می توان توضیح داد: اول اینکه لهستانی ها دیگر از حزب «سکوی مدنی» که هشت سال تمام در قدرت بود٬ خسته شده بودند. حتا دونالد توسک هم٬ در نشستی با خبرنگاران لهستانی٬ به این مساله اذعان داشت که دیگر زمان تغییر فرا رسیده است.
نکته دیگر حضور نسل جدید در انتخابات اخیر است. ده سال پیش حامیان حزب قانون و عدالت اکثرا مسن بودند٬ تحصیلات دانشگاهی نداشتند٬ بیشتر از اهالی روستاها بودند. جوانان تحصیل کرده و ساکنان شهرهای بزرگ بیشتر به حزب سکوی مدنی رای می دادند. اکنون٬ اما شرایط فرق کرده است؛ بسیاری از حامیان حزب قانون و عدالت از اقشار تحصیل کرده از جمله جوانان هستند.

یورونیوز: آیا سیاست خارجی دولت جدید لهستان عمیقا متحول خواهد شد؟ مثلا در باب بحران اوکراین و روسیه یا مساله پناهجویان.

دومینینکا شوسیچ: روابط لهستان و اوکراین به گمان من تغییر چندانی نخواهد کرد؛ لهستان از تمامیت ارضی یک اوکراین دموکراتیک حمایت خواهد کرد. در مورد روسیه باید گفت که دولت پیشین تا یک سال و نیم پیش روابط خوبی با کرمیلن داشت اما جنگ داخلی اوکراین و الحاق کریمه به روسیه بر این روابط تاثیر منفی گذاشت و دولت جدید هم با این معضل روبرو خواهد بود. به هر حال٬ روسیه همواره یک شریک پیچیده است.
روابط با آلمان هم به باور برخی سیاستمداران اروپایی پیچیدگی های خود را دارد. آلمان با اجرای پروژه نوث استیم ۲(North Stream 2) که خطر جدی برای تامین انرژی لهستان است٬ اشتباه بزرگی مرتکب شد. این پروژه مشکلی جدی برای دولت جدید خواهد بود. پروژه ای که با حمایت مستقیم صدراعظم آلمان بر قرار شده است.
در مورد بحران پناهجویان٬ تردیدی نیست که دولت جدید توافق صورت گرفته با اتحادیه اروپا را برای پذیرش ۷ هزار مهاجر زیر سئوال نخواهد برد. اما احتمالا تلاش خواهد کرد که دیگر بیش از این مهاجر نپذیرد و همزمان بر روی تقویت مرزهای اتحادیه اروپا در همکاری با آژانس فرونتکس (Frontex) تاکید خواهد کرد.

یورنیوز: لطفا چالش اصلی دولت جدید را بر شمارید.

دومینینکا شوسیچ: چالش جدی حزب قانون و عدالت این است که وعده های زیادی داده است؛ مثلا کاهش سن بازنشستگی یا افزایش کمکهای دولتی به ویژه به منظور ترغیب و تشویق مردم به تولید مثل و در نتیجه افزایش جمعیت کشور.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس لهستان برای مقابله با کشاورزان معترض در ورشو گاز اشک آور پرتاب کرد

اتحادیه اروپا روند آزادسازی میلیاردها یورو از بودجه تخصیص‌یافته به لهستان را آغاز کرد

اتحادیه اروپا ۱۳۷ میلیارد بودجه مسدود شده لهستان را آزاد می‌کند