انتقاد مدافعان حقوق بشر به سفر رئیس جمهوری چین به بریتانیا

انتقاد مدافعان حقوق بشر به سفر رئیس جمهوری چین به بریتانیا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بر خلاف خوش آمدگویی گرم مقامات بریتانیا به رئیس جمهوری چین و هیات همراهش، استقبال فعالان حقوق بشر و احزاب مخالف دولت در این کشور از مقامات چینی گرم و

آگهی

بر خلاف خوش آمدگویی گرم مقامات بریتانیا به رئیس جمهوری چین و هیات همراهش، استقبال فعالان حقوق بشر و احزاب مخالف دولت در این کشور از مقامات چینی گرم و صمیمانه نبود.

فعالان حقوق بشر با تظاهرات در مسیر حرکت شی جین پینگ به سمت کاخ باکینگهام و با تکان دادن پلاکارد، موارد نقض حقوق بشر در چین را به همگان یادآوری می کردند.

همزمان روز دوشنبه در کاخ وست مینستر، فابین همیلتون از اعضای مخالف دولت در پارلمان و رئیس گروه پارلمانی دفاع از تبت، نخست وزیر بریتانیا را متهم کرد که اصول حقوق بشر را در ازای پول نقد چینی فروخته است.

آقای همیلتون که عضو حزب کارگر است، گفت: «چین کشوری نیست که با توجه به موارد بسیار نقض حقوق بشر، دست دولتمان را در رابطه با آن کاملا باز بگذاریم. به نظر می رسد دولت ما به نام رشد اقتصادی از این موضوع چشم پوشی کرده است.»

دولت بریتانیا می گوید مسائل مربوط به حقوق بشر را با پکن مطرح کرده، اما در پشت درهای بسته. درحالیکه فعالان حقوق بشر معتقدند این موضوع یک وظیفه اخلاقی است و باید علنی شود.

دیوید مفام، مدیر سازمان دیده بان حقوق بشر بریتانیا نیز می گوید: «فکر می کنم این عمیقا نگران کننده است که دولت بریتانیا می گوید آنها فقط می خواهند در مورد تجارت و سرمایه گذاری صحبت کنند و موضوعات اخلاقی و نگرانیهای حقوق بشری و همبستگی با مردمی که به دست دولت چین درد و رنج دیده اند به کناری گذاشته می شود.»

دشمنی آشکار دولت چین با فعالان حقوق بشر به کرات مشاهده شده است که از عمده موارد آن دستگیری لیو شیائوبو بوده است. این منتقد ۵۹ ساله دولت چین و برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۰ میلادی که از معترضان شرکت کننده در واقعه دموکراسی خواهی میدان تیان آن من در سال ۱۹۸۹ میلادی نیز بود، در سال ۲۰۰۹ میلادی به اتهام براندازی محکوم و برای مدت یازده سال به زندان انداخته شد.

ماه سپتامبر گذشته یک گروه طرفدار آزادی او در آمریکا، نامه ای را به امضای دوازده برنده جایزه صلح نوبل منتشر کردند که از دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا می خواستند بطور عمومی خواهان آزادی لیو شیائوبو و همسرش شود.

از دیگر انتقادها به پذیرش رئیس جمهوری چین توسط مقامات بریتانیا می توان به سخنان ربیا قادر، مدیر کنگره جهانی اویغور در روز دوشنبه اشاره کرد که گفت فرش قرمزی که برای استقبال از شی جین پینگ استفاده شد، به خون اقلیتهای این کشور آلوده است.

مقامات چینی در واکنش به این سخنان، آنها را «بی معنی» خواندند.

مدافعان حقوق بشر همواره نسبت به وضعیت اقلیت اویغور که در غرب چین ساکنند و همچنین تبتی های این کشور ابراز نگرانی کرده اند. سازمان دیده بان حقوق بشر می گوید در این مناطق تبعیض قومی و سرکوب مذهبی و فرهنگی وسیعی وجود دارد و دولت مرکزی چین این اقدامات را با نام مبارزه با تجزیه طلبی و تروریسم توجیه می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا نخست‌وزیر پیشین بریتانیا خواستار انحلال سازمان ملل متحد شد؟

اولین سفر پس از ۵ سال؛ وزیر خارجه بریتانیا در پکن از «حقوق بشر» سخن گفت

آلمان دستیار یک سیاستمدار حزب راست افراطی را به اتهام جاسوسی برای چین بازداشت کرد