سازمان پزشکان بدون مرز، کنوانسیون ژنو را یادآور شد

سازمان پزشکان بدون مرز، کنوانسیون ژنو را یادآور شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تحلیلی بمباران بیمارستان قندوز در افغانستان در هفته گذشته واکنش شدید سازمان پزشکان بدون مرز را به همراه داشته است. در این حادثه ۲۲ نفر کشته

آگهی

گزارش تحلیلی

بمباران بیمارستان قندوز در افغانستان در هفته گذشته واکنش شدید سازمان پزشکان بدون مرز را به همراه داشته است. در این حادثه ۲۲ نفر کشته شدند. در میان قربانیان ۱۲ نفر از کارکنان این سازمان غیردولتی حضور داشتند.

ژوان لیو، رئیس پزشکان بدون مرز با یادآوری کنوانسیون ژنو، خاطر نشان کرد که حتی جنگ نیز قواعد ویژه خودش را داراست. او همچنین گفت: «درباره حادثه پیش آمده اطلاعاتی در دست است. تاکید می کنیم که سازمان ما خود را پاسدار کنوانسیون ژنو می داند. در غیر اینصورت، ادامه کار برای ما به عنوان یک نهاد بشر دوستانه غیرممکن خواهد بود.»

این نهاد غیردولتی تلاش دارد تا دلیل و انگیزه اصلی بمباران بیمارستان قندوز در روز سوم اکتبر را روشن سازد. از هنگام بمباران این بیمارستان، موضع گیریهای متفاوتی از سوی مقامهای رسمی اعلام شد.

روز دوشنبه ژنرال جان کمبل، فرمانده کل نیروهای بین المللی حاضر در افغانستان گفت: «ما متوجه شدیم که روز سوم اکتبر نیروهای افغانستان مورد حمله طالبان قرار گرفتند و تقاضای پشتیبانی هوایی از سوی نیروهای آمریکایی را کردند. حمله هوایی برای از بین بردن مواضع طالبان صورت گرفت. در پی آن چندین غیرنظامی اشتباها کشته شدند.»

او بعدتر این حادثه را یک اشتباه محاسباتی خواند: «پشتیبانی نیروهای افغان از طریق حمله هوایی، تصمیم فرماندهی آمریکا بود. یک بیمارستان به اشتباه هدف بمباران قرار گرفت. ما هرگز بطور عمد یک مرکز پزشکی محافظت شده را هدف نمی گیریم.»

هنگام حمله هوایی به قندوز صد و پنج نفر در بیمارستان بستری بودند و بیش از ۸۰ نفر از کارکنان پزشکان بدون مرز از ملیتهای مختلف در آنجا حضور داشتند.

در حالیکه مقامهای نظامی آمریکایی، این حادثه را یک اشتباه غیرعمدی می دانند، مقامهای افغان در موضع گیری خود به صورت ضمنی آن را عمدی دانستند. ژنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته بود: «مکانی به دلیل حضور انسانهای بی گناه محلی برای پناه گرفتن و مقاومت دشمن بدل شده بود از بین رفت.»

به گمان وزارت دفاع افغانستان، طالبان می توانسته از بیمارستان برای حمله به نیروهای ارتش این کشور بهره جوید. سازمان پزشکان بدون مرز این موضوع را تکذیب می کند. به هر روی، اگر بمباران بیمارستان یک اشتباه بوده، پرسش اساسی این است که چرا بمباران این مکان سی دقیقه به طول انجامیده است؟

رییس سازمان پزشکان بدون مرز روز چهارشنبه خواستار تشکیل یک کمیسیون حقیقت یاب مستقل شد تا شاید این سازمان بتواند ابعاد این فاجعه را روشن تر سازد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج یک تحقیق: برندگان نوبل پس از دریافت جایزه از لحاظ علمی اُفت می‌کنند

آیا با داروهای کاهش وزن، افکار خودکشی به سر می‌زند؛ آژانس دارویی اروپا نتیجه تحقیقات را منتشر کرد

تنها راهی که دشمنان ناپلئون می‌توانستند او را شکست دهند چه بود؟