انتخابات مجلس پرتغال و چالش شهروندان مردد

انتخابات مجلس پرتغال و چالش شهروندان مردد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بیش از بیست درصد از شرکت کنندگان در انتخابات مجلس پرتغال هنوز درباره انتخاب خود تصمیمی نگرفته اند و پیش بینی می شود که اکثریت آنها از رأی دادن

آگهی

بیش از بیست درصد از شرکت کنندگان در انتخابات مجلس پرتغال هنوز درباره انتخاب خود تصمیمی نگرفته اند و پیش بینی می شود که اکثریت آنها از رأی دادن خودداری کنند.

رقابتِ اصلی برای کسب ریاست دولت جدید به احتمال زیاد، میانِ نخست وزیر فعلی پدرو پاسو کوئلو از جناج راستِ میانه و آنتونیو کوستا از حزب سوسیالیست خواهد بود. فاصله این دو کم است و اوضاع اندکی به سودِ پاسو کوئلو است که گرایش به میانه روی موقعیت خود را بهتر کرده و رقیبش را به تندروی متهم می کند. اما حزب او بخت اندکی برای کسب اکثریت مطلق آرا دارد و باید مجلس را با در اختیار داشتن اقلیت اداره کند چراکه شریک دست راستی دیگری برای او در کار نیست. حزب راستیِ پائولو پورتا از پیش به حزب پاسو کوئلو پیوسته است.

از سوی دیگر کوستا در پاسخ عنوان می کند که محافظه کاران می خواهند به بهانه برقرار کردن ثبات، قدرت را در دست بگیرند، حال آنکه خودشان سیاستی را در پیش گرفته اند که افراد، خانواده ها و مشاغل را بی ثبات کرده است، اما کوستا هم اهرم لازم برای تشکیل دولت را نخواهد داشت. چراکه دو جناح پارلمانیِ جریان چپ پرتغال، یعنی حزب بلوک چپ و حزب کمونیست پرتغال از حزب سوسیالیستِ او پشتیبانی نخواهند کرد.

ژرونیمو دو سوسا، دبیر کل حزب کمونیست پرتغال می گوید:«یک حزب سوسیالیست، یک دولت سوسیالیست که از (برنامه) قطع دستمزدها و مستمری ها دفاع کرده، چطور می تواند از پی سی پی (حزب کمونیست پرتغال) انتظار داشته باشد که به نفع او رأی بدهد».

رأی اولی ها در پرتغال به چه کسی رأی می دهند؟ آیا هوادارن احزاب چپ به اندازه کافی به حزب سوسیالیست رأی خواهند داد؟ میزان شرکت در انتخابات چقدر خواهد بود؟ پاسخ این پرسشها تنها در اختیار ۹.۵ میلیون نفر رأی دهنده پرتغالی است.

ژواکیم وییرا، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی از لیسبون، در این باره با یورونیوز گفتگو کرده است.

یورونیوز: پرتغالی ها چه انتظاری از این انتخابات دارند؟

وییرا:«من اساساً فکر می کنم که پرتغالی ها انتظار دولتی را دارند که به بحران چهار ساله اخیر و ریاضت اقتصادی و برنامه نجات مالی پایان بدهد، دورانی که برای تمامی جامعه سخت و دردناک بوده و بنابراین، جامعه از این به بعد منتظر ثبات و یافتنِ راهی برای توسعه هرچه بیشتر است، رشد و توسعه اقتصادی.»

یورونیوز: انتخاب نهایی، یا دولتِ کنونی به رهبری پدرو پاسو کوئلو خواهد بود و یا آنتونیا کوستا. تفاوتهای اصلی بین این دو نامزد کدامند؟

وییرا: پیشنهادهای دو طرف تقریباً یکسان هستند. برای نمونه هر دو طرف بر تعهدات مالیاتیِ کشورهای حوزه یورو صحه می گذارند و بنابراین در چهارچوب اقتصاد کلان، به یقین تفاوتهای زیادی در کار نخواهد بود، درحالیکه می توان گفت از سوی حزب سوسیالیست، حساسیتِ بسیار زیادی برای حلّ برخی از مسائل هست، اما به هر حال، مرزهای بسیار مشخصی برای اجرای این سیاستها وجود دارد. این در حالی است که در جناح راست، ائتلافی – ائتلاف حاکم بر دولت – داریم که در اجرای سیاستهایش واقع بین تر بوده است. در جناحِ چپ از سوی حزب سوسیالیست، وعده ها، بیشتر روی سناریوی رُشدِ اقتصادی و توسعه بنا شده که نهایتاً نمی توان به آن رسید.»

یورونیوز: سناریوهای سیاسی ممکن، پس از رأی گیری کدامند؟ چه اتفاقی ممکن است بیافتد؟

وییرا: «دورنمای کنونی می گوید که احتمالاً هیچکدام از نیروهای سیاسی نمی تواند اکثریت مطلق را به دست آورد. آنچه ممکن است روی بدهد این است که ما با یک بی ثباتی سیاسی و نهایتاً توافقهایی در مجلس روبرو خواهیم بود. توافقهایی خاص برای تصویب برخی اقدامات. برای نمونه، ممکن است مجلسی با اکثریت چپ داشته باشیم – این یک سناریوی محتمل است – اما من گمان نمی کنم که تشکیل دولت ممکن باشد، برای اینکه بین حزب سوسیالیست و دیگر نیروهای سیاسیِ چپگرا فاصله افتاده و موضوعاتِ مختلفی آنها را از هم جدا کرده است. برای نمونه مسأله سیاست اروپاییِ دولت.»

یورونیوز: با وجود همه اینها، آیا معتقدید کشوری که به سادگی، ناگهان با مشکل بی دولتی روبرو شود امکان حرکت و مانور خواهد داشت؟

وییرا: «من فکر می کنم که در یک نظام دموکراتیک، همیشه راه حلی وجود خواهد داشت، بنابراین معتقد نیستم که کشور بتواند بدون دولت بماند. برای نمونه، توافقات احتمالیِ پارلمان تنها به شکل کوتاه مدت می توانند اجرایی شوند، تا زمانی که انتخاباتِ تازه برگزار شود. برعکس، انتخابات جدید نمی تواند در حال حاضر برگزار شود، برای اینکه انتخابات ریاست جمهوریِ ماه ژانویه در پیش است در نتیجه اگر در پیِ انتخابات روز یکشنبه، مجلس دچار بی ثباتی بشود، تقریباً مطمئن هستیم که می توان بعد از یکسال انتخابات مجدد برگزار کرد. در حال حاضر هم هیچکدام از احزاب نمی خواهد مسئولیت انحلال دولت را به تنهایی به عهده بگیرد، چراکه می داند این کار، در انتخابات احتمالی، بهای گزافی برایش خواهد داشت.»

یورونیوز: «احتمالِ به دست نیاوردن اکثریت را چطور می توان تفسیر کرد؟ آیا به این معناست که پرتغالی ها از سیاستِ چهارسال گذشته راضی هستند یا برعکس، به این معناست که گزینه دیگری در پیشنهادات جناح مخالف دیده نمی شود؟»

وییرا: «نظر من این است که شهروندان پرتغال راضی نیستند و این برنامه ریاضت اقتصادی هم سختی بسیاری به همراه داشته و نارضایتی های زیادی ایجاد کرده. خیلی ساده، حتی اگر مردم دلیلی برای رأی دادن به ائتلافی که فعلا بر سر کار است نمی بینند، دلیل کافی هم ندارند که بخواهند به حزب سوسیالیست رأی بدهند. به خصوص با توجه به نارضایتی و ناخرسندی اهالی پرتغال از احزاب فعلی و طیفِ سیاسی حاضر در این انتخابات، احتمال زیادی هست که میزان عدم مشارکت در انتخابات بسیار بالا باشد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آنتونیو کوستا؛ شهرداری محبوب که می خواهد نخست وزیر شود

پیروزی محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی پرتغال همزمان با موفقیت چشمگیر راست‌گرایان افراطی

رای دهندگان پرتغالی در انتخابات پارلمانی با نتیجه‌ای نامعلوم به پای صندوق‌ می‌روند