آیا رئیس جمهور در ایران همچنان تدارکاتچی است؟

آیا رئیس جمهور در ایران همچنان تدارکاتچی است؟
نگارش از Hossein Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود به مناسبت هفته دولت به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت: «من به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی به وظیفه‌ام عمل خواهم کرد. ممکن است برخی خوشحال شوند و برخی نشوند.»

پیش از این محمد خاتمی گفته بود که رئیس جمهور در ایران یک تدارکاتچی است.
آیا شرایط نسبت به دوران آقای خاتمی تغییر کرده است؟
آیا آقای روحانی از قدرتی بیش از روسای جمهور قبلی برخوردار است؟

در برنامه «همراه با یورونیوز» ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ دیدگاه های مخاطبان در باره این موضوع را با محمد صادق جوادی حصار، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی از مشهد و مرتضی کاظمیان، روزنامه نگار و فعال سیاسی از پاریس در میان گذاشتیم.

محمد صادق جوادی حصار در گفت و گو با یورونیوز نظارت شورای نگهبان را طبق قانون اساسی غیر از آن چیزی عنوان کرد که هم اکنون انجام می شود و افزود: «نظارت شورای نگهبان نظارت عمومی برای انطباق قانون های تصویبی با قانون اساسی یا پیشگیری از تصویب قوانینی است که مغایر با اسلام باشد. آنچیزی که رئیس جمهور مسئول اجرای آن است این بخش قانون اساسی است.»

وی با اشاره به نظارت استصوابی گفت: «هم اکنون در شورای نگهبان نظارت استصوابی انجام می شود و آنچیزی که باعث اختلاف نظر است اتفاقا همین بخشی است که در قانون اساسی نیامده است و شورای نگهبان نظارت استصوابی را اعمال می کند.»

وی تاکید کرد که رئیس جمهور می تواند هم به عنوان کارشناس برجسته حقوقی و هم مجری و مسئول اجرای قانون اساسی بر این موضوع انگشت تاکید گذارد که ما می خواهیم قانون اساسی اجرا شود. در قانون اساسی نوع نظارت شورای نگهبان غیر عملیاتی و فقط بازدارنده است.

جوادی حصار به نقش هیات های اجرایی در انتخابات اشاره کرد و گفت: «دولت باید اجرای قانون را دنبال کند آن هم در قالب هیات های اجرایی. هیات های اجرایی هستند که مجری این بخش از انتخابات هستند. هیات های نظارت طبق قانون فقط باید نظارت کنند. »

وی با تاکید بر این نکته که آقای روحانی از ابتدا تاکنون اعلام کرده که در پی رفتار اعتدالی است، افزود: «ایشان دنبال این موضوع نیست که مجلس آینده کاملا اصولگرا یا کاملا اصلاح طلب و یا حتی تنها از حامیان خودش باشند. بلکه مجلس مطلوب هم برای ایشان و هم برای طرفداران وی، مجلسی است که در آن فراکسیون های قدرتمند از جناح های مختلف حضور داشته باشند اما معتدل های هر دو جریان را شامل شوند»

وی با اشاره به نقش هیات های اجرایی تصریح کرد: « اگر آقای روحانی بتوانند هیات های اجرایی را تقویت کنند تا آنها کار گزینش را انجام دهند بخش قابل توجهی از راه را رفته ایم. »

این فعال سیاسی ساکن مشهد افزود: «آقای روحانی و حتی اصلاح طلبان به هیچ وجه در پی آن نیستند که مجلسی مانند مجلس ششم ایجاد شود. »

*مرتضی کاظمیان*، کارشناس دیگری بود که در این برنامه حضور داشت و با تایید برخی از سخنان آقای جوادی حصار افزود: «روایت آقای جوادی حصار به عنوان ناظر حقوقی و فعال سیاسی بیرونی روایت درستی است اما مشکل به جایی برمی گردد که قانون باید وجهه اجرایی و عملیاتی پیدا کند.»

وی افزود:«متاسفانه وضعیت آرایش سیاسی نیروهای سیاسی در جمهوری اسلامی به ویژه در سال های اخیر به گونه ای بوده است که نظارت استصوابی شورای نگهبان یعنی آنها این حق را برای خود قائل شده که صلاحیت نامزدها را احراز کند و نه عدم صلاحیت آنها را.»

وی در ادامه گفت: «این درحالی است که در قانون اساسی با صراحت اصل بر برائت است و شورای نگهبان با این نوع نظارت آن را مخدوش کرده است.»

این روزنامه نگار ساکن پاریس سخنان اخیر روحانی را مهم ارزیابی کرد و گفت: «این سخنان درباره نظارت استصوابی در فاصله شش ماه مانده تا انتخابات توپ بزرگی را به زمین رقبای اقتدار گرا پرتاب کرد. واکنش تند جریان اقتدارگرا قابل پیش بینی بود. این واکنش ها نشان می دهد که چگونه نیروهایی که در حاکمیت حضور دارند نسبت به روایت خود از نظارت استصوابی پافشاری می کنند.»

آقای کاظمیان در عین حال گفت: «حال اینکه آقای روحانی چه ابزاری را برای محقق کردن پروژه و دیدگاه خودش دارد و چه اندازه موفق خواهد شد مسئله اصلی و مهمی است. »

وی افزود: «یک تفاوت بین آقای خاتمی و روحانی وجود دارد. اگر آقای خاتمی صحبتی را مطرح می کرد احزابی مانند مشارکت و یا حامی اصلاح طلبان و روزنامه های اصلاح طلب پشت صحبت ایشان می ایستادند اما صحبت اخیر آقای روحانی آنگونه که مورد انتظار بود در فضای اجتماعی و سیاسی کشور مورد پشتیبانی و حمایت قرار نگرفت. »
وی در عین حال تاکید کرد که نسبت به هیات های اجرایی نیز خوشبین نیست. آقای کاظمیان افزود: « متاسفانه بخش زیادی از نامزدهای انتخاباتی در همان هیات های اجرایی فیلتر خواهند شد یعنی هیات های اجرایی وزارت کشور در استعلامی که از وزارت اطلاعات و یا دستگاه قضایی می گیرند، نامزدهای غیر خودی را فیلتر خواهند کرد.»

این فعال ملی – مذهبی معتقد است که تفاوت معنا داری بین آقای روحانی و آقای خاتمی به دلیل واقعیت های ساختار قدرت در جمهوری اسلامی وجود ندارد.

وی در عین حال افزود: نگاه ها نسبت به جایگاه ریاست جمهوری صفر و صدی شده است. در حالیکه به نظر می رسد هم آقای روحانی و هم آقای خاتمی در حوزه اقتصاد و مناسبات بین المللی تا حدودی دستشان باز بوده و در حوزه توسعه فرهنگی تا حدودی تلاش هایی صورت گرفته اما مسئله اصلی از نظر من در بخش توسعه سیاسی است که در ادبیات آقای خامنه ای وجود ندارد.»

آگهی

وی معتقد است که کانون مرکزی قدرت به اینجا رسیده است که انتخاباتی تقریبا رقابتی در مجلس آینده شکل گیرد تا نیروهای میانه اجازه رقابت پیدا می کند. اینکه مجلس متکثر شکل گیرد دور از ذهن نیست.

وی اظهار امیدواری کرد که آقای روحانی در تعامل با هسته اصلی قدرت بتواند تا حدی انتخابات رقابتی را محقق کند.

یکی از مخاطبان یورونیوز: قدرت رئیس جمهور در ایران زیاد است

محمد قنبر از مخاطبان یورونیوز که در این برنامه حضور داشت، درباره صحبت های اخیر روحانی گفت: «هم اکنون نمی توان نتیجه صحبت های آقای روحانی را مشاهده کرد. احتمال دارد نتایج این صحبت ها را در آینده دورتر ببینیم. چراکه این نوع صحبت ها زمینه ساز حرکت های کندی است که پیشرفت دارد و به سمت اصلاحات می رود.»

وی در عین حال تاکید کرد که قبول ندارد رئیس جمهور یک تدارکاتچی است چراکه رئیس جمهوری قبلی با سیاست هایی که داشت همه کشورها را علیه ایران بسیج کرد.

آگهی

وی افزود: «هم اکنون آقای روحانی توانسته با توافق هسته ای نگاه دنیا به ایران را تغییر دهد بنابراین قدرت رئیس جمهور در ایران زیاد است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی؛ نامزد طرفدار اوکراین و سیاستمدار طرفدار روسیه به دور دوم راه یافتند

رای اجباری نوجوانان در پایتخت سیاسی اروپا؛ بلژیکی‌های ۱۶ و ۱۷ ساله‌‌ باید در انتخابات شرکت کنند

جایگاه و مفاهیم زن و خانواده در قانون اساسی ایرلند؛ رای «نه» در صدر آرا همه‌پرسی قرار گرفت