جایگاه روابط تهران و واشنگتن در چشم انداز سیاست خارجی جدید ایران

جایگاه روابط تهران و واشنگتن در چشم انداز سیاست خارجی جدید ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تفصیلی با باز گشایی سفارت بریتانیا در تهران، باردیگر گمانه زنی ها در باره از سر گیری روابط دیپلماتیک میان ایران و آمریکا پس از سی و شش سال

آگهی

گزارش تفصیلی

با باز گشایی سفارت بریتانیا در تهران، باردیگر گمانه زنی ها در باره از سر گیری روابط دیپلماتیک میان ایران و آمریکا پس از سی و شش سال خصومت قوت گرفته است. فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه بریتانیا در جریان سفرش به تهران گفت فرایند لغوتحریم ها بر ضد ایران از بهار سال آینده آغاز خواهد شد. این مسئله یکی از پیش شرطهای اساسی جمهوری اسلامی ایران برای بازنگری در روابط با واشنگتن به حساب می آید، گرچه بسیاری از تحلیلگران در تهران نسبت به آن خوشبین نیستند.

فوُاد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در دانشگاه تهران معتقد است: «آنها باید متوجه شوند که ایران یک کشور مستقل است و مردم رهبران خود را انتخاب می کنند و همین رهبران هستند که در باره سیاست خارجی کشور تصمیم گیری می کنند. این سیاست ها نمی تواند همیشه با دیدگاه های آمریکا منطبق باشد.»

از جمله این سیاست ها می توان به توسعه توان نظامی ایران اشاره کرد که تازه ترین آن رونمایی از نسل جدید یک موشک بالستیک زمین به زمین با حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران بود.

برخی معتقدند این اقدام مغایر با قطعنامه ای است که بیستم ژوئیه گذشته پس از توافق هسته ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید. این قطعنامه ایران را از توسعه و کاربرد موشک های بالستیک در حوزه حمل سلاح هسته ای منع می کند. این درحالی است که تهران همواره تاکید کرده استفاده از سلاح هسته ای در دکترین نظامی اش جایی ندارد.

اگر محافظه کاران در تهران مهترین مانع نزدیکی روابط میان ایران و آمریکا تلقی می شوند، همتاهای آمریکایی آنها در واشنگتن نیز همین نقش را بر عهده دارند.

مایک هاکبی نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در جریان سفر به اسرائیل ضمن مخالفت با توافق هسته ای، بر موضع مشترک جمهوری خواهان در رد این توافق تاکید کرد و گفت: «از همان ابتدای به دست گرفتن قدرت به صراحت روشن خواهم کرد که این توافق، نه تنها برای آمریکا و یا اسرائیل بلکه برای کل جهان و نیز آینده صلح خطرناک است.»

به رغم آنکه ظهور گروه موسوم به دولت اسلامی به عنوان یک دشمن مشترک، ایران و آمریکا را به سوی همکاری نظامی در کشورهایی نظیرعراق ترغیب می کند، مواضع ضد آمریکایی همچنان در جمهوری اسلامی شدید است. خطیب نماز جمعه هفته گذشته تهران در بخشی از سخنان خود گفته است: «ساده اندیشی است اگر فکر کنیم این شیطان بزرگ عوض شده. آمریکا شیطان بزرگه. دشمنی اش با ما پا برجاست. دشمن اسلام است.»

ایران بیش از گذشته درهای خود را به سوی قدرت های جهانی گشوده و غربی ها نیز شیفته بهره برداری از امتیازات اقتصادی و ژئوپولیتیک این کشور هستند.

اما این گشایش در قبال آمریکا، کشوری که کنگره آن قرار است اواسط سپتامبر موضع خود را در باره توافق هسته ای با ایران اعلام کند، با موانع متعددی روبرو است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟

پیام نوروزی جو بایدن: آمریکا در کنار زنان شجاع ایرانی خواهد ایستاد