گفتگوی یورونیوز با یک افسر روسی دستگیر شده در شرق اوکراین

گفتگوی یورونیوز با یک افسر روسی دستگیر شده در شرق اوکراین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تفصیلی به رغم توافقنامه آتش بس مینسک که فوریه گذشته به امضا رسید، نبردها میان نیروهای دولتی و جدایی طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین بار دیگر

آگهی

گزارش تفصیلی

به رغم توافقنامه آتش بس مینسک که فوریه گذشته به امضا رسید، نبردها میان نیروهای دولتی و جدایی طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین بار دیگر آغاز شده است. به همین مناسبت یورونیوز مصاحبه ای با یک افسر روسی دستگیر شده در اوکراین انجام داده که توضیح می دهد چگونه او برای کمک به جدایی طلبان عازم شرق این کشور شده بود.

ولادیمیر استارکوف بیست و پنجم ژوئیه با یک کامیون پر از مهمات در محل ایست و بازرسی منطقه «بِرِزوو» دستگیر شد. وی از دونتسک عازم روستای «یازنه» در منطقه تحت کنترل جدایی طلبان بود اما در میانه راه مسیر را اشتباهی رفت و توسط یک گشتی مرزی اوکراین شناسایی و دستگیر شد.

یورونیوز در بازداشتگاهی در کی اف با او ملاقات و گفتگو کرد. ولادیمیر استارکوف خود را اینگونه معرفی کرد: «من در زمان بازداشت، یک افسر نظامی عضو نیروهای مسلح فدراسیون روسیه بودم که مسئولیت فرماندهی یگان توپخانه و سلاح های موشکی در واحد نظامی شهر «نووچِرکاسک» را بر عهده داشتم.»

او در جریان بازجویی ها به سرویس امنیتی اوکراین گفته است که دست کم دو هزار نظامی روس در حال حاضر در شرق اوکراین حضور دارند.

بسیاری از آنها نظیر استارکوف داوطلبانه به این ماموریت نیامده اند. زمانی که به او پیشنهاد شد به استان روستوف روسیه برود، نمی دانست قرار است ماموریتی را در شرق اوکراین انجام دهد.

استاکوف در ادامه می گوید: «آنها ما را در یک سالن کنفرانس جمع کردند و اعلام کردند همانطور که قراربود محل استقرار ما تغییر نکرده، اما باید برای انجام ماموریت در اوکراین عازم جمهوری های(خودخوانده) دونتسک و لوهانسک شویم. دادن اطلاعات در باره این ماموریت به نزدیکان و خانواده اکیدا ممنوع بود.»

استارکوف که مسئولیت بخش مهمات و سلاح را برعهده داشت، در زمان دستگیری با کارت شناسایی جعلی و نیز مهماتی سفر می کرد که قرار بود آنها را به جدایی طلبان تحویل دهد.

مسئول رسانه ای سرویس امنیتی اوکراین می گوید: «این نوع سلاح ها در اوکراین ساخته نمی شوند. اینجا برگه هایی وجود دارد که نشان می دهد سلاح ها به یک واحد نظامی ارتش روسیه تعلق دارند.»

استارکوف پس از دستگیری تلاش کرد با خانواده اش تماس برقرار کند اما موفق نشد. یورونیوز نیز سعی کرد با لاریسا همسر استارکوف تماس بگیرد اما این تلاش نتیجه ای به همراه نداشت. پیامی که بعد از تماس شنیده می شد این بود: «متاسفیم. امکان برقراری تماس موجود نمی باشد.»

کورنیوک خبرنگار یورونیوز نامه ای به سفارت روسیه در اوکراین و وزارت دفاع روسیه نوشت اما سفارت روسیه در اوکراین از هرگونه پاسخ به سوال یورونیوز و اظهارنظر در باره هویت استارکوف خودداری کرد.

روسیه همواره اعزام نظامیان خود را به خاک اوکراین تکذیب می کند. ماه مه گذشته، زمانی که دو نظامی دیگر روس در اوکراین دستگیر شدند، مسکو اعلام کرد که آنها پیش از آن ارتش را ترک کرده بودند.

استارکوف در اوکراین به تروریسم متهم شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«نه» صریح روسیه به درخواست مرکل و ماکرون

آزادسازی یک شهرک راهبردی توسط کی‌یف؛ تفاوت نبرد در شرق و جنوب اوکراین در چیست؟

تصاویری از دختران و زنان اوکراینی به هنگام آموزش نظامی