مراسم یادبود قربانیان پرواز ام.اچ.۱۷ در کی یف

مراسم یادبود قربانیان پرواز ام.اچ.۱۷ در کی یف
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اوکراین یاد قربانیان پرواز ام.اچ.۱۷ را که یکسال پیش در منطقه دونباس سرنگون شد، گرامی داشت. مردم این کشور همانند سال گذشته دسته های گل و شمع در مقابل

آگهی

اوکراین یاد قربانیان پرواز ام.اچ.۱۷ را که یکسال پیش در منطقه دونباس سرنگون شد، گرامی داشت. مردم این کشور همانند سال گذشته دسته های گل و شمع در مقابل سفارت هلند در کی یف قرار دادند.

دویست و نود و هشت سرنشین این هواپیما که یکصد و نود و سه تن از آنها هلندی بودند، در جریان این فاجعه جان باختند. اینک پس از گذشت یکسال، تاثر و احساس نیاز به اجرا شدن عدالت در باره مسببان حادثه با یکدیگر در هم آمیخته است. یکی از شرکت کنندگان در مراسم ویژه سالگرد این حادثه در اوکراین احساسات خود را اینگونه بیان می کند: « نمی دانم چه بگویم… با خانواده های قربانیان همدردم. لحظات بسیار سختی برای آنهاست. فکر می کنم هر انسان صادق و منصفی با آنها همدردی می کند.»

اولکساندر چِرِنکو یک نماینده پارلمان اوکراین که از طرفداران حزب حاکم است، می گوید: «ما باید یاد همه قربانیان را گرامی بداریم اما هدف اصلی جلب توجه عمومی به این نکته است که مجرمان این حادثه هنوز تنبیه نشده اند.»

محاکمه عاملان حادثه برای مقامات اوکراینی در اولویت قرار دارد. درحالی که نمایندگان پارلمان این کشور در حضور سفیر هلند در کی یف به یاد قربانیان یک دقیقه سکوت کردند، پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین انگشت اتهام را به سوی جدایی طلبان هوادار روسیه نشانه رفت و گفت: «این هواپیمای غیر نظامی با ۲۹۸ سرنشین به صورتی بی رحمانه از خاک تحت اشغال شبه نظامیان هوادار روسیه در شرق اوکراین هدف حمله تروریستی قرار گرفته است. سلاح بسیار پیشرفته ای که هواپیما با آن هدف قرار گرفته تنها می تواند توسط روسیه در اختیار تروریست ها قرار گرفته باشد.»

سرگئی نالیوایچنکو رئیس سابق سرویس های امنیتی اوکراین در پاسخ به سوال سرجیو کانتونه خبرنگار یورونیوز در باره نشانه ها و سرنخ های مهمی که کشورش از این ماجرا در اختیار دارد، گفته است: «شواهدی موجود است که نشان می دهد یک سیستم پیشرفته شلیک موشک زمین به هوا موسوم به «بوک» در منطقه نصب و با پشتیبانی نظامیان روسی توسط جدایی طلبان مورد استفاده قرار گرفته است. این مهمترین نشانه در کنار دیگر مستندات موجود است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند

ماکرون خطاب به متحدان اوکراین: بزدلی را کنار بگذارید؛ باید با درک شرایط شجاعت داشته باشیم

توقف پیشروی روس‌ها در محدوده آودیئیفکا؛ اوکراین: کشتی ۶۵ میلیون دلاری روسیه را هدف گرفتیم