شنود تلفنی در آمریکا موقتا متوقف می شود

شنود تلفنی در آمریکا موقتا متوقف می شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نیمه شب یکشنبه به وقت آمریکا، مهلت قانونی برنامۀ موسوم به «پاتریوت اکت» یا قانون میهن پرستی در این کشور به پایان رسید. با اتمام این مهلت قانونی و

آگهی

نیمه شب یکشنبه به وقت آمریکا، مهلت قانونی برنامۀ موسوم به «پاتریوت اکت» یا قانون میهن پرستی در این کشور به پایان رسید. با اتمام این مهلت قانونی و چنانچه توافقی بر سر ادامۀ اجرای این برنامه و تصویب لایحۀ «فریدام اکت» یا قانون آزادی در سنا به دست نیاید، سازمان امنیت ملی آمریکا از این پس اجازۀ قانونی جمع آوری اطلاعات کلان و شنود تلفن های شهروندان را نخواهد داشت.

با عدم تمدید برنامۀ پاتریوت اکد و بویژه بند ۲۱۵ آن، از این پس شرکت های مخابراتی خصوصی امکان ضبط علمیات تلفنی شهروندان را در صورت ارائۀ مجوز قانونی از سوی دادگاه جهت ارائه به سازمان امنیت ملی آمریکا برعهده خواهند داشت.

راند پل، سناتور جمهوریخواه و نامزد ریاست جمهوری ۲۰۱۶، یکی از سرسخت ترین مخالفان تمدید این برنامه است. وی قول داده است مانع تمدید طرح پاتریوت اکت و یا تصویب لایحۀ جدیدی با این کارکرد شود.

در مقابل برنامۀ پاتریوت اکد، مجلس نمایندگان آمریکا روز چهاردهم مه لایحه ای به نام «فریدام اکت» را با اکثریت آرای جمهوریخواهان و دموکرات ها و به منظور تعدیل اختیارات سازمان امنیت آمریکا و اصلاح فعالیت های این سازمان به تصویب رساند. ۳۳۸ نمایندۀ مجلس به این لایحه رای مثبت دادند و تنها ۸۸ نماینده با آن مخالفت کردند.

چنانچه این لایحه در سنا نیز تصویب می شد، سازمان امنیت آمریکا از این پس می توانست به صورت موردی از اطلاعات ذخیره شده توسط شرکت های تلفن و با صدور مجوز قانونی استفاده کند. سنای آمریکا به این لایحه رای منفی داد و به این ترتیب، لایحۀ مذکور امکان اجرایی شدن نیافت.

برای تصویب لایحۀ فریدام اکت در سنا به ۶۰ رای مثبت نیاز هست در حالیکه در آخرین رای گیری برای این لایحه، تنها ۵۷ سناتور با آن موافقت کردند. روز یکشنبه، سناتورها با ۷۷ رای موافق در مقابل ۱۷ رای مخالف، با مطرح کردن دوبارۀ لایحۀ «فریدام اکت» در سنا موافقت کردند.

طرح فریدام اکت به منظور حفظ آزادی های شهروندی و ممانعت از جاسوسی گسترده از شهروندان آمریکا در داخل خاک این کشور توسط دولت ارائه و در مجلس نمایندگان آمریکا به رای گذاشته شد. این طرح به فاصلۀ دو سال از افشاگری های ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان امنیت ملی آمریکا مبنی بر شنود تلفن های شهروندان و حتی رهبران کشورهای دیگر توسط این سازمان تصویب شد.

جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات آمریکا، سی آی ای، در گفتگو با شبکۀ تلویزیونی سی بی اس، توقف برنامۀ پاتریوت اکت و از کار انداختن ماشین های شنود را یک اشتباه دانسته است. وی می گوید: «در زمانی که حملات تروریستی و خشونت همۀ دنیا را گرفته، باید کشور را در امنیت کامل نگهداریم و این تجهیزات و ابزار برای حفظ امنیت کشور لازم است. اقیانوسی که ما را در بر گرفته دیگر برای حفاظت از آمریکا، مانند صد سال پیش کافی نیست.»

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از عدم رای سنا به لایحۀ فریدام اکت ابراز تاسف کرده و آن را یک خطای غیرمسئولانه از سوی سناتورها خوانده است.

رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۳ و پس از افشای شنود مکالمات تلفنی شهروندان آمریکایی به شکل گسترده، کمیته ای را به منظور بررسی این مساله تشکیل داد. بر طبق نتایج به دست آمده توسط این کمیته، شنود تلفنی در قالب برنامۀ پاتریوت اکت که پس از یازدهم سپتامبر در امریکا به اجرا گذاشته شد، مانع بروز حملات تروریستی در آمریکا نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لایحه «آزادی» چه تغییراتی در کار دستگاههای اطلاعاتی آمریکا ایجاد می کند؟

آزمون بر سر راه بایدن در خطرناک‌ترین لحظه؛ آیا خاورمیانه درگیر جنگی تمام‌عیار می‌شود؟

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم