آرای مخالفان دولت در انتخابات شوراها و شهرداریهای اسپانیا افزایش یافته است

آرای مخالفان دولت در انتخابات شوراها و شهرداریهای اسپانیا افزایش یافته است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جنبش مخالفان دولت اسپانیا به رهبری حزب چپگرای پودموس پیروز بزرگ انتخابات شورای شهر و شهرداری های اسپانیا شده است. در این انتخابات، حزب پودموس که به

آگهی

جنبش مخالفان دولت اسپانیا به رهبری حزب چپگرای پودموس پیروز بزرگ انتخابات شورای شهر و شهرداری های اسپانیا شده است. در این انتخابات، حزب پودموس که به خاطر مبارزه علیه ریاضت اقتصادی شهرت یافت، به همراه دیگر احزاب مخالف دولت توانسته است در بیشتر شهرهای اسپانیا از جمله بارسلونا بر حزب مردم پیشی بگیرد.

پیروزی جناح مخالفان – که با نام ایندیگنادوس یا خشمگینان شناخته می شوند- در این شهر یک امتیاز بزرگ برای معترضان به برنامه های ریاضت اقتصادی دولت ماریانو راخوی، نخست وزیر این کشور محسوب می شود.

پابلو ایگلسیاس، بنیانگذار و رهبر حزب پودموس پس از این پیروزی گفت: «امشب یک شب جادویی در اسپانیاست. روزهای بعد روزهای آغازین تغییرات است. بعد از انتخابات اروپا من گفته بودم که تغییرات در اسپانیا ممکن است و این مساله حالا به واقعیت تبدیل شده است. من فکر می کنم این بهار تغییرات برای ما پیروزی در انتخابات نوامبر را علیه حزب مردم به ارمغان خواهد آورد.»

مانوئلا کارمنا، قاضی بازنشستۀ ۷۱ ساله نیز یکی دیگر از چهره های حاضر در جناح مخالف دولت است که برای کسب مقام شهرداری مادرید در این انتخابات شرکت کرده بود. این جناح توانسته ۲۰ کرسی از شورای شهر مادرید را از آن خود کند. در مقابل، حزب محافظه کار مردم نیز با یک کرسی بیشتر، ۲۱ جایگاه شورای شهر پایتخت را به دست آورده است. به نوشتۀ مطبوعات اسپانیا، مانوئلا کارمنا در صورت ائتلاف با دیگر احزاب نظیر سوسیالیست یا پودموس، از شانس زیادی برای انتخاب شدن به عنوان شهردار مادرید برخوردار است.

آدا کولائو، چهرۀ دیگر جنبش ضد دولتی خشمگین ها در بارسلون در صدر لیست قرار گرفته و نامزد حزب محافظه کار پشت سر وی قرار دارد. مطبوعات اسپانیا وی را شهردار مسلم بارسلونا معرفی می کنند. با اینحال، وی برای رسیدن به مقام شهرداری این شهر باید با دیگر احزاب مخالف دولت ائتلاف کند.

وی پس از اعلام نتایج اولیه گفت: «امشب اتفاق مهمی افتاد. پیروزی ما مثل پیروزی داوود علیه جالوت است. این نامزدی اجازه داد که در عرض چند ما، بارسلون و شهرداری این شهر به دست مردم بیافتد.»

آدا کولائو به دلیل به راه اندازی کارزار حمایت از کسانی که خانه هایشان را در بحران اقتصادی از دست داده اند، مشهور شد. از آغاز بحران اقتصادی در اسپانیا، صدها هزار نفر به علت عدم توانایی در بازپرداخت اقساط وام مسکن، مجبور به واگذاری خانه هایشان به بانک ها شده و بی خانمان شده اند.

خبرنگار یورونیوز در مادرید می گوید: «انتخابات در شهر بارسلونا بسیار فشرده بود. نامزد جنبش اعتراضی علیه دولت تا به اینجا پیروز این انتخابات است. با اینحال، هفت حزب سیاسی مختلف، شورای جدید این شهر را تشکیل خواهند داد.»

لیست ارائه شده توسط آدا کولائو توانسته ۱۱ کرسی از شورای شهر بارسلون را از آن خود کند. در حالیکه حزب مردم یعنی حزب حاکم تنها به ۱۰ کرسی دست یافته است. حزب سوسیالیست پنج کرسی را از آن خود کرده و چنانچه این حزب با آدا کولائو ائتلاف کنند، اکثریت شورای شهر را در اختیار خواهند داشت و به این ترتیب آدا کولائو شهردار بارسلون خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسپانیایی ها از تغییرات استقبال می کنند

انتخابات اسپانیا؛ شهرداری مادرید و بارسلونا در دست مخالفان دولت

ستاره سابق تیم ملی برزیل به اتهام تجاوز جنسی به ۴ سال و نیم حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد