پایان ماراتن ۱۸ماهه هسته ای با اعلام چارچوب توافق نهایی

پایان ماراتن ۱۸ماهه هسته ای با اعلام چارچوب توافق نهایی
نگارش از Ali Kheradpir
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس متن تفاهمنامه، نطنز تنها مرکز غنی سازی ایران خواهد بود

آگهی

پس از گذشت هشت روز گفتگو پشت درهای بسته در هتل بوریواژ شهر لوزان سوئیس، بعد از ظهر پنجشنبه ایران و گروه ۵+۱ به تفاهمی سیاسی دست یافتند که چارچوب توافق جامع برسر فعالیت های اتمی ایران محسوب می شود.

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه و سرپرست هیات مذاکره کننده ایران در مذاکرات هسته ای با خواندن این تفاهمنامه اعلام کرد: «اکنون می توانیم نگارش متن توافق نهایی و ضمائم آن را با بهره گرفتن از راه حل هایی که در این چند روز به آن دست یافته ایم، شروع کنیم.»

وزیر امورخارجه ایران توافق نهایی را که باید تا پایان ماه ژوئن به دست آید، برنامه جامع اقدام مشترک خواند. دوره زمانی برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه غنی سازی اورانیوم در ایران ۱۰ساله خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران پس از سپری کردن دور تازه مذاکره با قدرت های جهان که ۱۸ماه به طول انجامید، متعهد شد تا رآکتور تحقیقاتی پیشرفته آب سنگین را در اراک با همکاری مشترک بین المللی، بازطراحی و نوسازی کند. در این صورت، این تاسیسات قابلیت تولید پلوتونیوم برای استفاده تسلیحاتی نخواهد داشت. این تفاهمنامه می افزاید که سوخت مصرف شده نیز صادر می شود.

همچنین سایت غنی سازی فُردو به مرکز تحقیقاتی تبدیل می شود. این مرکز به همکاری بین المللی در زمینه تحقیق و توسعه توافق شده، تشویق خواهد شد. آقای ظریف به خبرنگاران گفت که «در فُردو سانتریفیوژ فعال خواهد بود ولی نه برای غنی سازی.»

نطنز تنها مرکز غنی سازی ایران خواهد بود. تحقیق و توسعه غنی سازی در ایران بر سانتریفیوژ بر اساس جدول زمانی و سطح توافق شده، انجام می شود. در متن تفاهمنامه آمده است: «همچنان که ایران برنامه صلح آمیز هسته ای خود را دنبال می کند، سطح و ظرفیت غنی سازی و میزان ذخایر ایران برای دوره های زمانی مشخص، محدود خواهد شد و نطنز تنها مرکز غنی سازی ایران خواهد بود.»

Committed to start drafting the comprehensive nuclear deal immediately. All will be served by a serious agreement based on mutual respect.

— Javad Zarif (@JZarif) April 2, 2015

قرار است در صورت اجرا شدن تعهدات از سوی دولت ایران، قطعنامه های سازمان ملل متحد و تحریم های مرتبط با فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی، از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا لغو شود.

ریحانه مظاهری، خبرنگار اعزامی یورونیوز به محل مذاکرات هسته ای در لوزان گزارش می دهد: «سرانجام پس از حدود ١٨ماه مذاکرات فشرده میان کشورهای عضو پنج به اضافه یک و ایران، طرفین به یک تفاهم سیاسی مشترک رسیدند که می تواند راهگشایی برای توافق نهائی در پایان ماه ژوئن باشد اما قطعا تضمینی برای توافق جامع نیست.»

The understanding we’ve reached is a solid foundation for the good deal we seek: http://t.co/27diERL7rm#IranDealpic.twitter.com/pnyBa2Djfp

— John Kerry (@JohnKerry) April 2, 2015

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شور و شادی جوانان تهرانی همزمان با بیانیه "تفاهم مشترک" ایران و قدرتهای جهانی

اوباما در واکنش به بیانیه مذاکرات هسته ای:هنوز کار تمام نشده است

جایگاه همه‌پرسی در نظام سیاسی کشورها؛ سوئیس سال گذشته ۱۰ رفراندوم برگزار کرد