مجازات کاپیتانی که پیش از همه کشتی را ترک کرد

مجازات کاپیتانی که پیش از همه کشتی را ترک کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سه سال از حادثۀ به گل نشستن کشتی کوستاکونکوردیا که منجر به مرگ ۳۲ نفر شد، می گذرد. این سانحه که روز سیزدهم ژانویه سال ۲۰۱۲ میلادی اتفاق افتاد و حوادث

آگهی

سه سال از حادثۀ به گل نشستن کشتی کوستاکونکوردیا که منجر به مرگ ۳۲ نفر شد، می گذرد. این سانحه که روز سیزدهم ژانویه سال ۲۰۱۲ میلادی اتفاق افتاد و حوادث بعد از آن، از جمله عملیات خروج این کشتی از آب، یکی از پیچیده ترین و گرانترین عملیات دریایی نام گرفته است.

در آنشب، کوستاکونکوردیا به رسم همیشگی، هنگام عبور از کنار جزیرۀ “جیلیو” در استان توسکانی ایتالیا، برای سلام دریانوردی، بیش از حد به این جزیره با ۸۰۰ سکنه نزدیک شد و به صخره های ساحلی برخورد کرد.

بعد از این حادثه، انگشت اتهام به سوی فرانچسکو اسکتینو، کاپیتان این کشتی گرفته شد. در روزهای بعد از آن مشخص شد که وی، پس از اصابت کشتی با صخره های ساحلی با تاخیر دستور تخلیۀ بیش از چهار هزار مسافر آن را داده است. ضمن آنکه در تماس های وی با گارد ساحلی مشخص شد که خود وی بعنوان کاپیتان کوستاکونکوردیا جلوتر از همه با یک قایق از کشتی به گل نشسته دور شده است.

در تصاویر ضبط شده توسط مسافران، تعلل و تاخیر فرماندهی کوستاکونکوردیا بعد از اصابت با صخره های ساحلی بخوبی مشهود است. وی پس از گذشت یکساعت از برخورد با صخره های ساحلی و تنها هنگامی که کشتی به دلیل سوراخی که در سمت چپ آن ایجاد شده بود بصورت نیمه به زیر آب رفت، دستور تخلیۀ کشتی را صادر کرد.

تاخیر در تخلیۀ بیش از چهار هزار و دویست مسافر و خدمۀ کشتی موجب هرج و مرج در کشتی شد و نبود قایق های نجات نیز بر این وضعیت بغرنج افزود. برخی از مسافران برای نجات جان خود اقدام به پریدن به داخل آب سرد ساحل جزیرۀ جیلیو کردند که یکی از علت های اصلی مرگ ۳۲ مسافر و خدمۀ این سانحه است.

گروه نجات گارد ساحلی این جزیره بلافاصله خود را به کشتی رساندند تا به کار انتقال مسافران به ساحل سرعت بخشند. در یکی از تصاویر ضبط شده توسط امدادگران، فرانچسکو اسکتینو، فرماندۀ این کشتی در حالی که پیش از مسافران دیگر در صف سوار شدن بر قایق نجات ایستاده، دیده می شود.

پس از آن بود که گرگوریو دی فالکو، فرماندۀ گارد ساحلی، به کاپیتان این کشتی دستور اکید داد پیش از آنکه شرایط بدتر بشود، به کشتی بازگردد و به وظایف خود عمل کند.

فرانچسکو اسکتینو بعد از این سانحه بازداشت و به کوتاهی در وظایف خود متهم شد و مقامات قضایی خطای انسانی را عامل این سانحۀ دریایی اعلام کردند. وی در دفاع از خود، خدمۀ این کشتی را متهم کرده است که با دادن اطلاعات غلط، وی را گمراه کرده اند. عملیات خارج کردن این کشتی غول آسا بیش از ۶۰۰ میلیون یورو هزینه در برداشت و بیست ماه طول کشید تا این کشتی دوباره به روی آب قرار گیرد.

جسد دو تن از قربانیان این حادثه هیچگاه پیدا نشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف دیوارنگاره‌های دست‌نخورده در ایتالیا؛ تالاری شگفت‌انگیز که روایت‌گر نبرد تروا و اساطیر یونان است

انفجار در نیروگاه برق ایتالیا؛ غواصان بدنبال قربانیان می‌گردند

جسد زن جوان فرانسوی که به دنبال «شکار ارواح» بود در کلیسای متروکه‌ای در ایتالیا پیدا شد