ابولا در سال گذشته، قربانیان زیادی از میان آفریقایی ها گرفت

ابولا در سال گذشته، قربانیان زیادی از میان آفریقایی ها گرفت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یکی از خطرناک ترین ویروس ها برای نوع بشر. منشا این بیماری در کناره های رودخانه ابولا در آفریقا شناسایی شد. جایی که به نظر می رسد نخستین مکان شیوع این بیماری بوده است. ابولا این بار به غرب آفریقا حمله کرد. هیچ کس و هیچ کس و هیچ چیز هم جلودار آن نبود.

شیوع ابولا در سال گذشته، بلای جان بسیاری از کشورهای آفریقایی از جمله گینه و سیرالئون شد. این بیماری که در سال ۱۹۷۶ و در جمهوری دموکراتیک کنگو کشف شد، در زمره بیماری های کشنده طبقه بندی شده و تاکنون نیز هیچ دارو و اکسن قطعی برای درمان آن کشف نشده است.

این بیماری که نام آن از رودی به همین نام که در کنگو جاریست گرفته شده، بسیار مسری است و تب شدید و خونریزی از علایم اولیه آن است. شیوع مجدد ابولا در سال گذشته از گینه آغاز شد وبه سرعت به دیگر کشورهای همجوار سرایت کرد.

نخستین نشانه های این بیماری در ماه آوریل دیده شد و سازمان پزشکان بدون مرز که همان هنگام نسبت به گسترش سریع آن هشدار داد.

به دلیل نبود امکانات کافی پزشکی و داوری موثر برای متوقف کردن این بیماری، ویروس ابولا کشورهای دیگری از جمله لیبریا، نیجریا و سیرالئون را نیز آلوده کرد. عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم و همچنین سیستم فاضلاب صحیح، از مهمترین عوامل شیوع سریع این بیماری در کشورهای فقیر آفریقایی است.

به گفتۀ پزشکان متخصص در این زمینه، فقدان تجهیزات پزشکی در کشورهای مبتلا به این بیماری در آفریقای فقیر نیز بر سرعت شیوع این بیماری افزوده است. اگر این شرایط را با نحوۀ رسیدگی به پرستار اسپانیایی که به هنگام ماموریت خود در لیبریا به ویروس ابولا آلوده شده بود و برای درمان به اسپانیا برگردانده شد، مقایسه کنیم بخوبی این تفاوت را درک می کنیم

خدمات درمانی و اقدامات سریع برای درمان این پرستار که به طور داوطلبانه برای کمک به بیماران مبتلا به ابولا به لیبریا سفر کرده بود، وی را از خطر مرگ نجات داد. بیش از هفت هزار نفری که در آفریقا جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند چنین شانسی نداشتند. .

تلاش ها برای یافتن واکسنی برای از بین بردن این ویروس تاکنون ناموفق بوده و درمان قطعی برای این بیماری یافت نشده است. در حال حاضر داروهایی از جمله “زمپ” که در آمریکا ساخته شده اما هنوز به تایید سازمان بهداشت این کشور نرسیده، به شکل تجربی برای این بیماران استفاده می شود.

کانادا نیز واکسن های تایید نشده ای را به کشورهایی نظیر لیبریا و گینه ارسال کرده که گفته می شود در کاهش بیماری موثر بوده است.

استفاده از واکسن ها و داروهای تایید نشده به روی بیماران در آفریقا مورد اعتراض قرار گرفته اما تا زمان تایید نهایی این داروها، سازمان جهانی بهداشت استفاده تجربی از این داروها را بدون اشکال دانسته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات پارلمان اروپا، یک رویداد سیاسی مهم در سالی که گذشت

نگاهی کوتاه به رویدادهای اوکراین در سالی که گذشت

سال ۲۰۱۴، بدترین سال برای خطوط هوایی مالزی بود