کوزوو به عضویت کمیته بین المللی المپیک پذیرفته شد

کوزوو به عضویت کمیته بین المللی المپیک پذیرفته شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیته ملی المپیک کوزوو، ۲۲ سال پس از تاسیس به عضویت کمیته بین المللی المپیک درآمد. اگرچه کوزوو در سال ۲۰۰۸ و به صورت یکجانبه از صربستان اعلام استقلال

آگهی

کمیته ملی المپیک کوزوو، ۲۲ سال پس از تاسیس به عضویت کمیته بین المللی المپیک درآمد.

اگرچه کوزوو در سال ۲۰۰۸ و به صورت یکجانبه از صربستان اعلام استقلال کرد، اما این منطقه از زمان نخستین تلاش ها برای کسب استقلال، در سال ۱۹۹۲، کمیته ملی المپیک خود را تشکیل داده بود.

عدم پذیرش این نهاد از سوی کمیته بین المللی المپیک، مشکلات بسیاری را برای ورزشکاران این کشورِ تازه تاسیس در رقابت های جهانی ایجاد می کرد.

کمیته بین المللی المپیک در موناکو، روز سه شنبه، اعلام کرد که کمیته ملی المپیک کوزوو را به طور موقت به رسمیت می شناسند. اما همانطور که قابل پیش بینی بود، اخذ این تصمیم با نارضایتی اعضایی مواجه شده که به نحوی با مشکل جدایی طلبی در کشورشان مواجهند.

توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک در یک نشست رسانه ای درباره پذیرش عضویت کوزوو گفت: « ما مرتبا با کمیته ملی المپیک صربستان و سایر کشورهای مرتبط با این قضیه مشورت می کردیم. رئیس کمیته صربستان، ناخشنودی خود را از این مساله به ما اعلام کرد اما در عین حال پذیرفت که چنین تصمیمی به نفع ورزشکاران است.»

کوزوو دویست و پنجمین کشوری است که به عضویت کمیته بین المللی المپیک در می آید.

مجلیندا کلمندی، نمونه ای از ورزشکاران کوزوویی است که به دلیل عدم پذیرش کشورشان در کمیته بین المللی المپیک با مشکل مواجه بود.

این بانوی جودوکار، در سال ۲۰۱۲ مجبور شد با تیم آلبانی در رقابت های المپیک لندن شرکت کند. کلمندی در سال ۲۰۱۳ در رقابت های قهرمانی جهان در ریو دو ژانیرو مدال طلا گرفت.

با پذیرش عضویت کوزوو در کمیته بین المللی المپیک، ورزشکاران این کشور نخستین حضور المپیکی خود را در سال ۲۰۱۶ در برزیل تجربه خواهند کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درخشش جودوکاران فرانسه و کوزوو در آخرین روز جایزه بزرگ تفلیس

جودو؛ ورزشکار جوان ایتالیایی در گرند پری تل آویو طلا گرفت

فیفا در مورد حرکت پس از گل بازیکنان سوئیس تحقیق می کند