کاهش قیمت و افزایش صادرات گاز روسیه به ترکیه

کاهش قیمت و افزایش صادرات گاز روسیه به ترکیه
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

روسیه قیمت گاز صادراتی به ترکیه را شش درصد کاهش و حجم صادرات گاز خود به این کشور را ۳ میلیارد متر مکعب در سال افزایش می دهد. به این ترتیب حجم صادرات گاز روسیه به ترکیه از ۲۷ میلیارد متر مکعب در سال گذشته به ۳۰ میلیارد متر مکعب در سال خواهد رسید.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در پنجمین اجلاس عالی همکاری ترکیه و روسیه در آنکارا ضمن اعلام این خبر، گفت که پروژه انتقال گاز به اروپا موسوم به «جریان جنوب» معلق شده است پروژه ای به قیمت ۴۰ میلیارد دلار که ظاهرا قربانی بحران در اوکراین و تنش میان غرب و مسکو شده است.

آقای پوتین گفت: «به درخواست شرکای ترک و به منظور گسترش همکاری های دوجانبه در بخش نفت و گاز، ما قیمت گاز را برای شرکای ترک از ابتدای ژانویه شش درصد کاهش می دهیم.» رئیس جمهوری روسیه افزود: «اروپا این حجم از گاز را دست کم از روسیه نمی خواهد. از نظر ما این تصمیم به سود منافع اقتصای اروپا نیست و به همکاری های ما آسیب می زند. اما این، انتخاب دوستان اروپایی ماست.»

در نشست خبری که روسای جمهوری دو کشور شرکت داشتند، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ضمن انتقاد از موضع پوتین در قبال بحران سوریه و اوکراین گفت: «ما در مورد تاتارهای کریمه به تفصیل گفتگو کردیم. در این ارتباط، ولادیمیر پوتین گفته است که رویکردش مثبت و برآن است تا تاتارهای کریمه به حداکثر حقوق خود دست پیدا کنند.»

پنجمین اجلاس عالی همکاری ترکیه و روسیه روز دوشنبه با حضور ولادیمیر پوتین به اتفاق هیات همراه و مقامات ترکیه در آنکار برگزار شد. محور اصلی گفتگوهای طرفین را همکاری در زمینه انرژی و تجارت تشکیل می داد. پس از آن مقامات دو کشور توافق نامه هایی را در حوزه گاز، نفت، انرژی های تجدید پذیر، گردشگری امضاء کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان در بحبوحه مذاکرات با بغداد به اقلیم کردستان عراق سفر خواهد کرد

همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد