برگزاری جام جهانی مشکلات اجتماعی برزیل را نمایانتر کرده است

برگزاری جام جهانی مشکلات اجتماعی برزیل را نمایانتر کرده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

برزیل همواره امیدوار بود میزبانی جام جهانی فوتبال بتواند عامل محرکه ای برای پویایی بیشتر اقتصادش باشد، اما ناآرامی، تظاهرات و جنبشهای اجتماعی- اعتراضی اخیر بیم آن را بوجود آورده که پای سرمایه گذاران از این کشور کوتاه شود.

پیش بینی می شد در برزیل تا پیش از آغاز بازیهای جام جهانی فوتبال بیش از یازده میلیارد دلار سرمایه گذاری شود اما مدیریت نامناسب دولتی و بوروکراسی موجود در این کشور تنها به جذب هفت میلیارد دلار منتهی شد.

علیرغم اینکه برزیل در ردیف قدرتهای نوظهور اقتصادی با رشد ۲.۳ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۳ قرار دارد اما نابرابری های اجتماعی، فقر و فساد مالی معضلاتی هستند که گریبان اکثر برزیلی ها را گرفته است. اعتصاب و تظاهرات ابزاری هستند که مردم این کشور با توسل به آن امیدوارند در آستانه بازیهای جام جهانی توجه سیاستمداران را به مشکلات خود جلب کنند.

از سوی دیگر انتظار می رود حدود ۶۰۰ هزار گردشگر در جریان بازیهای جام جهانی به برزیل سفر کنند اما آیا افزایش گردشگران و برگزاری جام جهانی فوتبال در کشور زیبای برزیل نقشی در بهبود زندگی مردم این کشور خواهد داشت؟

رسیدگی به وضعیت مناطق فقیرنشین شهرهای بزرگ برزیل نیز از دیگر مشکلات دولت این کشور است. این مناطق یکی از عوامل ناامنی و بالا بردن آمار جرم و جنایت در برزیل محسوب می شوند. دولت برزیل با اعمال سیاستهای خود جهت کنترل و رسیدگی به این مناطق سعی دارد در جریان بازیهای جام جهانی مانع از خدشه دار شدن چهره کشور شود.

برای بررسی وضعیت اجتماعی و اقتصادی در برزیل یورونیوز با پائولو رابلو دو کاسترو اقتصاددان گفتگو کرده است.

یورونیوز: علیرغم ملغی شدن افزایش قیمت وسایل حمل و نقل عمومی اعتراضاتی در برزیل صورت گرفت. چه راهکارهایی برای حل مشکلات و تنش وجود دارد؟

پائولو رابلو دو کاسترو: «راه حلی وجود ندارد. تظاهرات که جوانان زیادی در آن شرکت داشتند از افراد مختلف و از اقشار گوناگونی تشکیل شده بود. حتی از نسلهای مختلف با شرکت در این تظاهرات خواهان تغییراتی در نحوه مدیریت دولت شده بودند. از جمله مدیریت بخش بهداشت، آموزش و حمل و نقل شهری. اینها مشکلات اساسی هستند و اعتقاد دارم تنها دولت آینده و برگزاری انتخابات جدید می تواند امید تازه ای در دل مردم برزیل زنده کند.»

یورونیوز: عده ای اعتقاد دارند که باید دست به اصلاحات اساسی زد بنابراین تدابیر اتخاذ شده دولتی کفایت نمی کنند.

پائولو رابلو دو کاسترو: «بدون شک، دولت در شرایط اضطراری تصمیماتی را اتخاذ کرد. یکی از این تدابیر «پزشکان بیشتر» نام گرفته است که شامل استخدام پزشکان کوبایی با حقوق و دستمزد کمتر از پزشکان برزیلی است، امری که بلافاصله مشکل آفرین شد. این نارضایتی و اعتراضات در یک جمله خلاصه شده بود و آن این بود: برزیل از خواب بیدار شو! این به معنای آن نیست که هیچگاه مشکلات از جمله فقر در این کشور وجود نداشته اما زمانی فرا رسید که مردم به خود آمدند و متوجه شدند که وضعیت بخش خدمات عمومی بسیار بسیار نامطلوب است و بدین ترتیب فهمیدند که باید به خیابانها آمده و اعتراض کنند.»

یورونیوز: آیا فکر می کنید این اعتراضات به تصویر توریستی برزیل در دنیا خدشه وارد کند؟

پائولو رابلو دو کاسترو: «فکر نمی کنم. برزیل تا حالا یکی از بزرگترین کشورهای توریستی دنیا نبوده است. هر چند که برزیل یکی از زیباترین کشورهای دنیاست اما پیش از هر چیزی، گردشگری ارائه خدمات نیز می طلبد و با توجه به کیفیت پایین خدمات عمومی، برزیل تنها باید خود را با منابع طبیعی که دارد وفق دهد تا گردشگر جذب کند.»

یورونیوز: آیا تنش موجود بر روی بازیهای جام جهانی فوتبال تاثیر می گذارد؟

پائولو رابلو دو کاسترو: «فکر نمی کنم. تظاهرات در نزدیکی استادیوم ها برگزار می شود اما ممکن است که افراد زیادی در آنها شرکت نکنند. برزیل مثل همیشه در آخرین لحظات خود را آماده می کند اما شور و خوشحالی برای بازیها و پذیرش گرم گردشگرانی که از سراسر دنیا می آیند وجود دارد. این بدون شک بزرگترین جشن و رویداد خواهد بود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند

ادامه اعتراض پزشکان در کره‌جنوبی؛ هزاران نفر با وجود ایجاد اختلال در مراقبت‌های بهداشتی تجمع کردند