تیموشنکو: کریمه و اوکراین دامی برای پوتین است

تیموشنکو: کریمه و اوکراین دامی برای پوتین است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یولیا تیموشنکو در انتخابات ریاست جمهوری ۲۵ ماه مه سال جاری در اوکراین شرکت خواهد کرد. رقیب او، پترو پوروشنکو، در نظرسنجی ها از او جلوتر است.

خانم تیموشنکو نماد انقلاب نارنجی سال ۲۰۰۴ میلادی است و تا سال ۲۰۱۰ میلادی نخست وزیر اوکراین بود و پس از این که سه سال در زندان به سر برد، با سقوط یانوکوویچ از زندان آزاد شد. او اکنون برای پیروزی در انتخابات تلاش می کند و به این منظور به نقاط مختلف اوکراین سفر می کند. از جمله می خواهد در جنوب شرقی آشوب زده کشور برای خود رأی جمع کند و در عین حال ملی گراهای اوکراین را نیز به سوی خود جلب کند. این کار او قمار سیاسی است زیرا بین این دو دسته رأی دهندگان شکاف سیاسی بزرگی وجود دارد.

یورونیوز با خانم تیموشنکو در مورد بحران کنونی اوکراین و انتخابات پیش رو در این کشور گفتگو کرده است.

یورونیوز: وضعیت اوکراین وضعیت بحرانی خاصی است: تنش زیاد با روسیه و خطر جنگ، دستکم خطر جنگ داخلی وجود دارد. در باره آخرین نظرات و اعلامیه هایی که از مسکو به ویژه از کرملین در باره اوضاع اوکراین به دست ما می رسد، چه نظری دارید؟

یولیا تیموشنکو:
«جنگ داخلی در اوکراین نمی تواند رخ دهد، زیرا در شرق و جنوب کشور کسی از این تجاوزهای پوتین حمایت نمی کند. تنها ۱۸ درصد مردم در شرق و جنوب طرفدار جدایی استان خارکیف، دونتسک و لوهانسک از اوکراین و پیوستن این مناطق به روسیه هستند. این درصد، رقم کوچکی است، تقریبا هیچ است. بنابراین جدایی طلبی وجود ندارد و در نتیجه جنگ داخلی هم در نخواهد گرفت. آنچه هست، جنگی اعلان نشده از سوی پوتین علیه اوکراین است و باید جلوی این جنگ را بلافاصله گرفت.»

یورونیوز: آیا فکر می کنید همه کشورهای اتحادیه اروپا حاضرند علیه روسیه دست به اقدام بزنند؟ زیرا بخش بزرگی از این کشورها رابطه خیلی خوبی با مسکو دارند و بخصوص، برخی رهبران اروپایی روابط شخصی نزدیکی با ولادیمیر پوتین دارند. بنابراین آیا فکر می کنید که اتحادیه اروپا حاضر باشد گامی علیه روسیه بردارد؟

یولیا تیموشنکو:
«فکر کنم مدت هاست دنیا به این نتیجه رسیده باشد که در قلمروی فدراسیون روسیه حکومتی اقتدارگرا بر سر کار آمده که اقتصاد بسته ای را به وجود آورده و فرآیندهای سیاسی ناسالمی را آغاز کرده است. دنیا در باره بازگرداندن اوضاع به حالت عادی فکر کرده و البته خود ولادیمیر پوتین این امکان را به وجود آورده است که دنیا رژیم فعلی در روسیه را که تهدیدی برای صلح جهانی است، از میان بردارد. کریمه و اوکراین نوعی دام برای پوتین است و پوتین در این دام افتاده است. فکر می کنم شمارش معکوس برای سقوط رژیم او آغاز شده است.»

یورونیوز: درباره انتخابات ریاست جمهوری صحبت کنیم. نظرسنجی ها نشان می دهد که تعداد آرای شما بیشتر شده است. اما هنوز ظاهرا پوروشنکو از شما جلوتر است. فکر نمی کنید اگر این بحران موجب عقب افتادن انتخابات شود، برای شما بهتر خواهد بود؟ زیرا این امکان را فراهم خواهد کرد که آرای شما از این هم بیشتر شود.

یولیا تیموشنکو:
«من بشدت مخالف به تعویق انداختن انتخابات هستم. یعنی فکر می کنم هر اتفاقی هم که بیافتد انتخابات باید ۲۵ماه مه برگزار شود به این دلیل که خیلی برای کشور ما مهم است رئیس جمهوری داشته باشد که به طور قانونی انتخاب شده باشد. چنین چیزی عامل مهمی خواهد بود برای بازگرداندن ثبات به اوکراین و پایان دادن به بحران اقتصادی و مالی. مطمئن هستم رئیس جمهور جدید با قاطعیت عمل خواهد کرد و خیلی چیزها تغییر خواهد کرد. اگر من انتخاب شوم این طور عمل خواهم کرد.»

یورونیوز: لحظه ای را که بعد از آزادی از زندان در میدان روی صحنه رفتید به یاد دارم. آیا انتظار وضعیتی را که پیش آمد داشتید و فکر می کردید چنین بحران ژئوپولیتیکی با روسیه پیش بیاید؟

یولیا تیموشنکو:
«نمی توانستم چنین انتظاری را داشته باشم چون در بیست وسه سالی که از استقلال اوکراین می گذرد هیچ کس تصور نمی کرد که روسیه علیه اوکراین وارد جنگ شود. اما انقلاب پیروز شده و این انقلاب به اوکراین آزادی و استقلال واقعی داده است. پوتین نمی توانست این انقلاب را بپذیرد و از ستون پنجم خودش استفاده کرد. این ستون پنجم وابسته به پوتین است و در دولت سیاست های وی را اجرا می کرد. پوتین می خواست اوکراین را ضمیمه امپراطوری خودش بکند و انقلاب این نقشه او را بر هم زد.»

یورونیوز: مشکل بزرگی در اوکراین وجود دارد و آن مشکل، شرکت نمایندگان دموکراتیک شرق کشور در فرآیند سیاسی است. یانوکوویچ بیانگر نظرات این بخش بود. اما، بدون حضور یانوکویچ و با وجود «حزب مناطق» که هم اکنون حزبی بی اثر و ناکارآمد است، این مشکل حل نشده و همچنان بر سرجایش باقی مانده است.

یولیا تیموشنکو:
«درست می گویید که اوکراینی های شرق و جنوب کشور حس می کنند کسی به خواسته های آنها توجه ندارد و سیاستمداران قابل اعتماد برای بیان خواسته هاشان ندارند. به همین دلیل است که تمام هفته گذشته را در شرق کشور، در دونتسک و در لوهانسک بودم. با ساختمان های اشغال شده فاصله کمی داشتم. می خواستم بدانم که معترضان چه پیامی برای دولت اوکراین دارند. انتظار دارند به چه چیزی برسند و خواهان چه پشتیبانی هایی از سوی دولت جدید اوکراین هستند. ما حاضریم که از خواست های آنها حمایت کنیم. من فکر می کنم که این نکته یکی از موضوع های اصلی این روزهاست و بخش زیادی از وقت من علی رغم این که مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در جریان است، صرف یافتن راه حل این مشکل می شود. فکر می کنم همان طور که یکی از رؤسای جمهور بزرگ گفته است وقتش رسیده که زخم های کشور را درمان کنیم، متحد شویم، و با هم نجنگیم. بلکه سعی کنیم مشکلات یکدیگر را درک کنیم. باید به سوی یکدیگر گام برداریم و از این راه است که می توان آرامش را دوباره برقرار کرد.»

یورونیوز: شما یکی از شخصیت های اصلی انقلاب نارنجی بودید. آیا می توانید برای بینندگان ما که شاید اوکراینی نباشند و از کشورهای دیگری باشند، توضیح بدهید که انقلاب نارنجی با انقلابی که در میدان استقلال اتفاق افتاد، چه تفاوتی دارد.

یولیا تیموشنکو:
«انقلاب نارنجی در حمایت از نامزد ریاست جمهوری آن زمان ویکتور یوشچنکو زاده شد. در نتیجه رهبر آن انقلاب سیاست پیشه ها بودند و مردم به دنبال آنها رفتند و انقلاب پیروز شد. اما این انقلاب کاملاً فرق دارد. این انقلاب برخاسته از مردمی بود که برای پاسداری از حرمت خودشان به صحنه آمدند و سیاست مدارها در آن نقشی نداشتند. این انقلاب، انقلاب رهبران جامعه مدنی بود، انقلابی بود که تک تک اوکراینی هایی که طالب آزادی هستند در آن نقش داشتند. این تفاوت بزرگی است.»

یورونیوز: از اینکه با ما گفتگو کردید، سپاسگزارم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکنجه «وحشتناک» اسیران جنگی اوکراینی در زندان‌های روسیه؛ کارشناسان سازمان ملل متحد محکوم کردند

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند

توقف پیشروی روس‌ها در محدوده آودیئیفکا؛ اوکراین: کشتی ۶۵ میلیون دلاری روسیه را هدف گرفتیم