پیامها و پیامدهای نتایج دومین انتخابات محلی فرانسه

پیامها و پیامدهای نتایج دومین انتخابات محلی فرانسه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در دومین مرحله انتخابات محلی فرانسه که روز یکشنبه برگزار شد، سرخوردگی نسبت به رئیس جمهوری این کشور و سیاست های او، در قوی ترین شکل خود بازتاب یافت. حزب اپوزیسیون یعنی اتحاد برای جنبش مردمی به رهبری ژان فرانسوا کوپه، بزرگترین برنده این انتخابات بود.

ژان فرانسوا کوپه گفت: “این اولین بار است که حزب اتحاد برای جنبش مردمی در انتخابات محلی به چنین پیروزی گسترده ای دست می یابد. یک پیروزی بزرگ با ابعاد وسیع که همزمان انکاری مهیب برای حکومت تلقی می شود.”

در این انتخابات دلگرمی های ناچیزی برای حزب حاکم باقی مانده است: یعنی در ده منطقه بزرگ کشور، راست ها به پیروزی رسیدند و فقط پاریس و لیون به تمامی برای سوسیالیست ها باقی ماند. در ۱۵۵ شهر فرانسه به نامزدهای راست رای دادند و سنگر های تاریخی چپ در این مناطق به سود راست فرو ریخت.

این ضربه شدیدی برای حزب حاکم بود که تحلیلگران را شگفت زده کرد. شگفتی از این که محبوبیت رئیس جمهوری تا چه حد پایین است و در حقیقت دمکراسی و مشارکت مردمی دو بازنده اصلی در این انتخابات بودند. تاکنون سطح مشارکت در یک انتخابات محلی تا به این حد پایین نبوده که خود، نمودی از نارضایتی عمومی است.

ژان مارک ارو، نخست وزیر فرانسه گفت: “این انتخابات چه در سطح محلی و چه ملی، شکستی برای حکومت و اکثریت جامعه است. حکومت و دولت از این انتخابات درس هایی خواهند گرفت که به سود فرانسه است.”

تغییر رهبر یا تغییر سیاست، کدامیک برای فرانسه ضروری است؟ آرای بی حد و مرز برای راست افراطی نشان می دهد که جامعه به هر حال چیز دیگری می طلبد. آیا مشکل بر سر مهاجران زیاد، یا فقر و بیکاری بسیار و یا مسئله اروپاست؟ بخشی از هر یک از این مسائل می تواند برای انتخاب کنندگان مطرح بوده باشد.

حزب راست افراطی جبهه ملی در ده شهر و نیز هفت ناحیه از مارسی پیشتاز بوده است که در بین آنها برخی شهرهای بزرگ نیز به چشم می خورند. در این شهرها بخش بزرگی از واجدان شرایط رای که طرفداران حزب سوسیالیست بودند شرکت نکردند، در حالی که حامیان جبهه ملی شرکت فعال داشتند.

مارین لوپن، رهبر جبهه ملی گفت: “جبهه ملی اکنون ثابت کرده که جنبشی است که آرای آن در حال اوج گرفتن است و هیچکس نمی تواند آنرا انکار کند. رای دهندگان ما به نامزدهای ما رای می دهند. نامزدهایی که مدافع ایده هایی هستند که ما به شراکت گذارده ایم.”

در حالی که در مرحله اول انتخابات محلی فرانسه 36.5 درصد واجدان شرایط رای شرکت نکرده بودند، در مرحله دوم آمار غایبان پای صندوق به 38 درصد رسید که رقمی بی سابقه است.

شکستی برای سوسیالیست ها، یک موفقیت برای راست ها

درباره پیامها و پیامدهای این انتخابات، یورونیوز گفتگویی با مارسیال فوکو، مدیر مرکز پژوهشهای سیاسی “سیانس پو پاریس” انجام داده است:

یورونیوز:پیش از هر چیز این انتخابات شکستی برای حزب سوسیالیست بود که در بسیاری از حوزه ها جای خود را به افرادی از حزب راست داده است. بدیهی است که این نتیجه انتخابات مردم بوده اما تا چه حد می توان گفت که شرکت کنندگان در انتخابات با این اقدام خود در نظر داشتند تا رئیس جمهوری را تحریم کنند و این نوعی اعتراض علیه دولت حاکم بود؟

مارسیال فوکو: به اعتقاد من این موضوعی است که از همان دور نخست انتخابات وجود داشت . اینکه آیا این یک رای اعتراضی بود و یا اینکه در نهایت مسایل دیگری در این انتخابات مطرح بوده است؟ از شب گذشته ما کاملا می دانیم که آراء اعتراضی که همان عدم حضور طرفداران حزب حاکم در پای صندوق های رای بوده، تغییر ملموسی در نتیجه انتخابات داشته است. در واقع می توان گفت، رای دهندگان از این فرصت انتخاباتی دو سال پس از انتخابات ریاست جمهوری بهترین بهره را بردند. عدم شرکت آنها در انتخابات پیامی بسیار آشکار برای دولت است که نشان می دهد، عملکرد آنها برای مردم رضایت بخش نبوده است. به این شکل آنها این پیام صریح را به دولت ارسال کردند با این امید که دولت در سیاستهای خود تغییری ایجاد کند.

*یورونیوز: این انتخابات همچنین نشان داد که حزب جبهه ملی نیز موفق شد جایگاه خود را ارتقا دهد . مارین لوپن تاکید کرده که این نتیجه، “پایان دو قطبی بودن حیات سیاسی” در فرانسه است . نظر شما در این رابطه چیست؟

مارسیال فوکو: به اعتقاد من هنوز خیلی زود است که بخواهیم بدانیم که مردم فرانسه از سیستم دو حزبی موجود که یا راست است و یا چپ خسته شده اند. ما باید تا انتخابات پارلمان اروپا منتظر بمانیم و بر اساس نتیجه آن ببینیم آیا این نظریه مارین لوپن جواب می دهد یا خیر. باید منتظر ماند و دید که آیا حزب راست افراطی جبهه ملی می تواند در انتخابات پایان ماه مه نیز جایگاه بالایی به دست آورد. به اعتقاد من در انتخابات ماه مه خواهیم دید که آیا سومین نیروی سیاسی نیز وارد حیات سیاسی فرانسه خواهد شد یا خیر.

یورونیوز: نکته بسیار نگران کننده که هم در دور نخست و هم در دور دوم انتخابات شهرداری ها مطرح شد، عدم مشارکت مردم بود. این نشانه چیست؟ یک پدیده موقت که نشان از نارضایتی مردم است یا سرخوردگی برای مواجهه با گروههای سیاسی است؟

مارسیال فوکو: ما نمی توانیم این نکته را کتمان کنیم که رای دهندگان از تلاش برای انجام تغییرات سیاسی که می دانند در نهایت نتیجه ای رضایت بخش برای آنها ندارد، خسته شده اند. اما نکته دیگر اینکه در این انتخابات بررسی هایی در شهرهای مختلف داشتیم که نشان دهنده عزمی جدید برای مشارکت مردمی بود. چه برای رای دادن به راست افراطی و یا حتی چپ افراطی. بنابراین می گویم که انتحابات هنوز توان متحد کردن مردم برای مشارکت را دارد اما نه زمانی که احزاب سیاسی سنتی موجود در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند.

یورونیوز: به نظر شما، نتیجه این انتخابات از دید تحلیلگران در خارج از فرانسه نشان دهنده چیست؟ افزایش محبوبیت راست افراطی در فرانسه، کاهش محبوبیت فرانسوا اولاند و یا انرژی و نیرویی تازه در میان احزاب راست در کشور؟

آگهی

مارسیال فوکو: باید بگویم که نشان دهنده تمامی مواردی است که شما اشاره کردید. اما به نظر من آنچه بیشتر برای متحدان اروپایی حائز اهمیت است افزایش تعداد آراء راست ها در این انتخابات است.
چراکه از این پس ما شاهد قدرت نمایی احزاب راست و چپ در شهرداری ها خواهیم بود و فرانسوا اولاند نیز نمی تواند این را در شهرهای مختلف فرانسه نادیده گیرد. همزمان طی هفته جاری نیز قرار است در جلسه ای بسیار مهم بودجه و کسری بودجه عمومی در مقابل سران دیگر کشورها در بروکسل از سوی مقامات فرانسه اعلام شود که به نظر می رسد که متحدان اروپایی فرانسه در این جلسه بسیار منتظر هستند که تا ببینند آیا فرانسوا اولاند آیا این بحران اقتصادی را تشخیص داده و یا اینکه بدون توجه به نتیجه انتخابات و با نشنیدن پیام مردم در تلاش است تا برنامه های اقتصادی خود را تا سال ۲۰۱۷ میلادی ادامه دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اپوزیسیون دوباره جان گرفته ترکیه توانست در انتخابات محلی شهرهای مهم پیشتاز باشد

پرچم اسرائیل به نشانه همبستگی در شهرهای مختلف اروپایی برافراشته شد

ادامه اعتراضات صرب‌تبارهای شمال کوزوو؛ ناتو خطاب به پریشتینا؛ از تنش‌ با بلگراد بکاهید