گفتگوی اختصاصی یورونیوز فارسی با محمد جواد ظریف

گفتگوی اختصاصی یورونیوز فارسی با محمد جواد ظریف
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دو ماه از امضای توافق هسته ای بین ایران و کشورهای غربی می گذرد. توافقی که شاید پایانی باشد بر ده سال بحران اتمی جمهوری اسلامی ایران. کمتر از یک روز پس از این توافق نزاع بین ایران و آمریکا بر سر تعهدات مندرج در این توافق آغاز شد.

در همین رابطه، فریبا مودت، خبرنگار یورونیوز با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفتگو کرده است:

یورونیوز: مشکل اصلی این توافق کجاست؟ چرا ایران و ایالات متحده در این باره منازعه می کنند؟

محمد جواد ظریف: ما هیچ اختلافی نداریم. در حال حاضر ما کاملا به مفاد توافقنامه عمل می کنیم. به همین دلیل هم هنوز وارد جزییات نشده ایم. اعتقاد داریم که این یک فرصت استثنایی برای ساخت اعتماد متقابل است.

یورونیوز: هفته ای نبوده که شما نگویید که به برنامه هسته ای خود ادامه می دهید و آمریکا هم پاسخ ندهد که ایران اجازه این کار را ندارد، بنابراین بلافاصله پس از کنفرانس خبری مذاکرات ژنو، من آنجا بودم، شما اعلام کردید که برنامه هسته ای ایران ادامه پیدا خواهد کرد، جان کری آمد و گفت آنها اجازه این کار را ندارند…. مردم حق دارند بدانند چه می گذرد؟

محمد جواد ظریف: مفاد اصلی توافقی کاملا شفاف هستند. بخشی از برنامه هسته ای ایران ادامه کار خواهد داد. بخشی منظورم ادامه غنی سازی اورانیوم پنج درصدی است، دراین باره ما توافق کردیم که آنرا ادامه ندهیم.

یورونیوز: پس سر و صداها تنها برای مصرف داخلی است؟

محمد جواد ظریف: تلاش کردم به آنچه بروی آن توافق کرده ایم، وفادار بمانم و آنرا برای مصرف داخلی تغییر صورت ندهم. برای همین هم درباره آن توضیحات اضافی نداده ام. ایران تلاشی نمی کند تا برای برد در این پرونده به طرف مقابل ضربه ای وارد کند چرا که ما معتقدیم که این رفتار بصورت پایدار جوابگو نخواهد بود. توافق کرده ایم که در هجدهم فوریه در وین دیدار کنیم و درباره بخشهای مساله ساز این توافق گفتگو کنیم.

آزادسازی دارایی های مسدود شده

یورونیوز: بسیار خوب، در ازای توقف بخشی از برنامه هسته ای ایران، آیا درست است که ایران هفت میلیارد دلار دارایی بلوکه شده خود را بصورت مرحله مرحله، دریافت می کند؟

محمد جواد ظریف: از تحریمها کاسته می شود… ما از همان ابتدا اعتقاد نداشتیم که این تحریمها مشروع هستند، این پول دارایی ایران است و هیچ ابزار قانونی بین المللی برای جلوگیری از دسترسی ما به این دارایی وجود ندارد. بخشی از این پول برای ما قابل دسترس خواهد بود مثلا درآمد ایران از محل فروش فرآورده ای پتروشیمی. این خود، مقداری پول است. من در مورد مبلغ دقیق به دلار بحث نمی کنم چرا که این تنها شروع کار است و ما در پایان شش ماه به رقم دقیق آن خواهیم رسید.

یورونیوز: خوب، نهایتا شما بخشی از دارایی بلوکه شده تان را دریافت می کنید اما نه بصورت پول نقد. آن چیزی که به ایرانیها تحمیل شده است، اینست که ما این پول را آزاد می کنیم و اما نه بصورت نقد، به شما کالا می دهیم با قیمتی دلبخواه خودمان؟

محمد جواد ظریف: خیر، اینطور نیست. ما در حال حاضر می توانیم بخشی از این پول را بصورت گشایش اعتبار، داشته باشیم، برای خرید کالا اما از هر کسی که خودمان بخواهیم. دوست ندارم که چیزی به من تحمیل شود و هیچگاه آنچه را که دیکته شود نمی پذیرم.

تعیین سقف برای صادرات نفتی ایران

یورونیوز: اما آنها بر صادرات نفتی سقفی قائل شده اند؟

محمد جواد ظریف: آنها از قبل (قبل از توافق ژنو) برای صادرات نفت، سقفی تعیین کرده بودند. توافقشان این بود که این سقف را بالاتر نبرند. همانطور که پیش تر گفتم، تحریمها علیه ایران از همان ابتدا غیرقانونی بوده اند، اما ما در دنیایی زندگی می کنیم که با مشروعیت اداره نمی شود. جهانی که متاسفانه در آن، نقش قدرت سیاسی و اقتصادی آمریکا و دیگر بازوهای اقتصادی در قانع کردن کشورها و نهادهای خصوصی دیگر بارز است.

یورونیوز: آیا خودتان را یک قربانی می بینید؟

محمد جواد ظریف: من جامعه جهانی را قربانی این سیاستها می بینم چرا که اجازه داده شده که قدرت، حقانیت را به زیر سوال ببرد.این یک واقعیت است اما من نمی خواهم وارد بحث در این باره شوم.
ما در شرایطی هستیم که می خواهیم گامی به جلو بگذاریم و نوع دیگری از رابطه را با جامعه جهانی پایه گذاری کنیم. همانگونه که مطلعید، تنها شش ماه است که کارمان را آغاز کرده ایم و وارث وضعیتی شده ایم که چندان دلبخواه ما نبوده است. بدلیل اشتباهاتی که ما مرتکب شدیم، ایالات متحده توانست نظراتش را به جامعه جهانی تحمیل کند. این رویه سالمی از سوی این کشور نیست اما به هر حال، رویه ای است که جریان دارد.

آگهی

شفافیت در قراردادهای نفتی

یورونیوز: شما از شرکتهای نفتی و کارتل های بین المللی دعوت کرده اید که به ایران بیایند و قراردادهای نفتی امضا کنند. حالا، اگر تاکنون قراردادی امضا شده، در چه مواردی با آنها به توافق رسیده اید؟

محمد جواد ظریف: این تنها آغاز کار است و چند شرکت هم هستند که هیچ قراردادی امضا نکرده اند.

یورونیوز: آیا نسخه هایی از این قراردادها را در اختیار عموم قرار خواهید داد؟

محمد جواد ظریف: معمولا قراردادهای نفتی، اسناد عمومی نیستند. در هیچ کشوری اینطور نیست. در هر قرارداد نفتی، بندهایی است که محرمانه است اما ما محدودیت های قانونی داریم. ما سعی داریم تا بخش نفتی ایران بروی سرمایه گذاران جهانی باز شود و وزارت نفت ما هم در حال تنظیم انواع جدیدی از توافقنامه هاست. مطمئنم که نمونه ای از این توافقها، بمحض آماده شدن در اختیار عموم قرار داده خواهد شد تا هر کسی، هر شرکت نفتی، بتواند از این آغاز جدید در بازار ایران بهره ببرد. شرکت های نفتی از این امر استقبال می کنند اما جزییات هر قراردادی که با هر شرکتی می بندیم، تابع ضوابط محرمانه بودن موارد مندرج در قرارداد است.

آگهی

یورونیوز: مردم، ایرانیان، نگرانند که شما در این موقعیت، در مقابل فشارهای جامعه بین المللی تسلیم شده اید. آنان از این بیم دارند که این قراردادها به سود کارتلهای نفتی است و ایران را به دوران قاجار بازگرداند.

محمد جواد ظریف: این موضوع قطعا اتفاق نمی افتد. افکار عمومی در ایران حق ابراز عقیده دارد و بهترین روش برای آن صندوقهای رای هستند. آنها در گذشته این را نشان داده اند. اگر رفتار ما را خارج از حدود منافع ملی بدانند، بار دیگر رای نخواهند داد.

«ایران در سوریه حضور نظامی ندارد»

یورونیوز: بسیار خوب، به تخصص شما یعنی حوزه سیاست خارجی بپردازیم، اخیرا گفته اید که تمام نیروهای خارجی موظف به ترک سوریه هستند و باید کشور را تخلیه کنند و تصمیم گیری را به مردم سوریه بسپارند. در این صورت، چرا سپاه قدس همچنان در سوریه است و هنوز حضوری بسیار قوی در این کشور دارد؟

محمد جواد ظریف: آنچه که قبلا گفته ام و بر این موضع استوارم این است که آینده سوریه در دست مردم سوریه خواهد بود، این مردم سوریه هستند که باید بدون دخالت خارجی سرنوشتشان را تعیین کنند. حالا، ایران قول می دهد که از یک راه حل سیاسی حمایت می کند.

آگهی

یورونیوز: اما شما حضور نظامی در آنجا دارید…

محمد جواد ظریف: ما هیچ حضور نظامی نداریم، دولت سوریه دولتی شناخته شده از سوی سازمان ملل است، این کشور یک کرسی در این سازمان دارد و ایران هم دارای روابط دیرینه با آن دولت است. معتقدم کسانی که از گروههای تروریستی حمایت می کنند، از گروههایی که در لیست تروریستی سازمان ملل قرار دارند، آنها باید جوابگوی کمکهای مالی و تسلیحاتی شان به آن سازمانهای تروریستی باشند. من قانونی را نمی یابم که مخالف رابطه با سوریه باشد اما ایران هیچ نیروی مسلحی در سوریه ندارد.

افزایش آمار اعدام در ایران

یورونیوز: سوال آخر، از زمانی که آقای روحانی به قدرت رسیده است، آمار اعدام در ایران بطور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است، در این مورد چه چیزی می توانید بگویید؟

محمد جواد ظریف: قوه قضائیه ما مستقل است و انتخاب رییس جمهوری تاثیر ناچیزی بر قوه قضاییه داشته است. البته ما در امور قضا دخالت نخواهیم کرد. قطعا خواستار کاهش آمار اعدام در تمامی کشورهای جهان هستیم، خواستار احترام بیشتر به حقوق بشر در تمامی دنیا هستیم و قطعا کارنامه حقوق بشر ما جای بهبود دارد. اما این دولت زمان بیشتری برای تاثیرگذاری در همه عرصه های زندگی در ایران لازم دارد.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود