همکاری چین با آژانس فضای اروپا

همکاری چین با آژانس فضای اروپا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

چینی ها سال ها خواب سفر به ماه می دیدند تا شنبه شب که بلاخره رویا روی واقعیت دید و چین سومین کشوری شد که به ماه رفت. سازمان ملی فضایی چین پیشرفته ترین فضاپیمای خود را به مدت سه ماه مامور تحقیق و تجسس بر سطح ماه کرد.

۴۴ سال بعد از آمریکایی ها و ۴۳ سال پس از اتحاد جماهیر شوروی، سفر به ماه موفقیتی بزرگ و مایه افتخار چینی ها است. اما آنها قانع به این سفر نیستند و می خواهند سال ۲۰۲۵ بر ماه قدم بگذارند.

همگام با رشد چشمگیر اقتصادی، حمایت های گسترده مالی از سازمان ملی فضایی چین، در بیست سال اخیر، منجر به شکوفایی علوم هوا و فضا در این کشور شده است.

سفر به فضا البته تنها از منظر علمی اهمیت ندارد؛ وجهه بین المللی و غرور ملی، چینی ها را بر آن داشت که در سال ۲۰۰۳ برای نخستین بار فضانوردی را راهی فضا کنند؛ آن روز، یانگ لیوه قهرمان ملی شد و پروژه سفر به فضا سرعتی دوچندان گرفت. پنج سال بعد، ژای ژیگانگ پرچم کشورش را در فضا به اهتزاز درآورد تا سازمان ملی فضایی چین جایگاه بین المللی خود را وسعت بخشد.

از آن زمان، ارسال فضانوردان به فضا اولویت گرفت چراکه چین تصمیم به ساخت یک ایستگاه فضایی گرفته که قرار است تا پایان سال ۲۰۲۰ آماده بهره برداری شود. بیست و ششم ژوئن گذشته، سه فضانورد از جمله نخستین زن چینی با موفقیت از یک سفر پانزده روز به زمین بازگشتند.

چین با صرف میلیاردها دلار می خواهد ثابت کند که رقابت برای کشف فضا محدود به چند ابرقدرت نیست.

سفر فضاپیمای چینی به ماه تحت کمک های آژانس فضایی اروپا انجام شده است. در این زمنیه با کارل برکیست از مسوولان این آژانس مصاحبه کرده ایم.

یورنیوز: کارل، شما مسئول روابط آژانس فضایی اروپا با چین هستید، چه نوع کمکی آژانس شما به آنها ارائه داده است؟

برکیست: ما با مقامات فضایی چین یک توافق حمایتی متقابل داریم. ما در پروژه های چانگ ئه یک، دو و سه همکاری داشته ایم و کمک های پشتیبانی را از طریق شبکه زمینی مان ارائه می کردیم. ما ایستگاه های بزرگی در اسپانیا، استرالیا و گینه فرانسه و جنوب آمریکا داریم. همچنین پس از آن که کاوشگر چینی روی ماه فرود آمد ما در یک ارتباط مثلثی با مراکز مان در استرالیا و اسپانیا شبکه ای را به منظور تعیین دقیق محل فرود آمدن این کاوشگر بر سطح ماه ایجاد کردیم.

یورنیوز: به من بگویید چطور این ماموریت در جریان بوده، آیا در آخرین دقایق با مشکلاتی مواجه بوده اید؟

برکیست: نه. همه چیز خیلی خوب پیش رفت. همین که کاوشگر روی سطح ماه فرود آمد گروه های چینی در مرکز کنترل ما در آلمان این واقعه را با مهمانی کوچکی جشن گرفتند و همه چیز دقیقا بر اساس برنامه پیش رفت.

یورنیوز: چرا چینی ها برای دریافت کمک به آژانس فضایی اروپا روی آورده اند، چرا به سوی ناسا یا آژانس فضایی روسیه نرفتند؟

برکیست: اول از همه من فکر می کنم مرکز عملیات ما در آلمان در هنکام اجرای عملیات یا ردیای ماهواره ها، حقیقتا یکی از مراکز پیشرو جهانی است. موضوع دوم این است که ما روابط بسیار بلند مدتی با چینی ها داریم که از نظر من دلیل مهمی است برای اینکه آنها از آژانس فضایی اروپا درخواست کمک و همکاری کنند.

یورنیوز: بگذارید درباره ماه صحبت کنیم. آخرین باری که کشوری فرود موفقیت آمیزی روی ماه داشت اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۶ بود، چرا چینی ها دارند همان راه را می روند، این کار چه منافعی برای آنها دارد؟

برکیست: من فکر می کنم سفر به ماه گویای چیزهای زیادی است و من مطمئنم که این کار ابعاد سیاسی هم دارد. فرود آمدن بر روی ماه تاثیرات بزرگ و مهم سیاسی دارد. موضوع دیگر البته بعد فنی ماجراست، یعنی توانایی فرود موفقیت آمیز بر ماه ، تولید مریخ نورد، تولید ابزارهای علمی برای انجام این کارها که نشان دهنده موفقیت های فنی بزرگی است. و سومین موضوع اکتشاف علمی ماه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نزدیک به نیمی از شهرهای بزرگ چین در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند

چین و فروش تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه؛ هدف واشنگتن از انتشار عمومی اطلاعات محرمانه چیست؟

طوفان در چین آدم‌ها را در خواب از آپارتمان‌های بلندمرتبه بیرون کشید