روایت خبرنگاران در کی یف از تحولات اوکراین

روایت خبرنگاران در کی یف از تحولات اوکراین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پلیس ضد شورش اوکراین در جریان تظاهرات ضد دولتی یکشنبه شب، به سرکوب معترضان بسنده نکرد و خبرنگاران را نیز بی نصیب نگذاشت.

رومن کوپریانوف، فیلمبردار یورونیوز در حالی که این تصاویر را ضبط می کرد، از سوی پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفت و با سر شکسته و قفسه سینه آسیب دیده راهی بیمارستان شد.

وی که در زمان این حادثه نشان خبرنگاری را بر لباس خود داشت، معتقد است که پلیس بخوبی می دانسته او تنها مشغول انجام وظیفه حرفه ای خود است.

حمله به فیلمبردار یورونیوز تنها مورد خشونت علیه خبرنگاران در یکشنبه ناآرام پایتخت اوکراین نبود. روزنامه کی یف پست، در شماره دوشنبه خود، مشخصات ۴۰ روزنامه نگار را که پلیس آنها را مضروب کرده است، منتشر کرد.

تصاویر منتشر شده، از رفتار ماموران پلیس ضد شورش با خبرنگاران و کادر فنی همراه آنها، این گمان را در میان بسیاری از مطبوعات اوکراین تقویت کرده که ماموران انتظامی عمدا و به صورت سیستماتیک نمایندگان رسانه ها را سرکوب کرده اند.

اولگا رودنکو، روزنامه نگار کی یف پست در گفتگوی تلفنی با یورونیوز در این باره گفت: «فکر نمی کنم بشود راجع به عمدی یا غیر عمدی بودن تصمیم ماموران پلیس صحبت کرد. به نظرم می توانیم مطمئن باشیم که آنها برای این کار دستور مشخصی گرفته بودند.»

او می افزاید: «ترجیح شخصی من این است که فکر کنم برنامه مشخصی برای محدود کردن روزنامه نگاران در کار نبوده اما، واقعیات چیز دیگری را نشان می دهد؛ می توانیم راجع به دستور مستقیم مقام های بالاتر صحبت کنیم. هیچ بیانه رسمی ای برای محکومیت این رفتار خشونت بار از سوی فرماندهی پلیس یا وزارت کشور صادر نشده است. در نبود یک محکومیت رسمی و جدی از سوی دولت، می توان گفت که این اتفاقات تلاشی آگاهانه برای محدود کردن خبرنگاران بوده است.»

شمار زیاد معترضان، رهبران مخالفان را هم غافلگیر کرد

آیا رهبران مخالف ویکتور یانوکویچ توانسته اند بهره سیاسی لازم را از یک هفته تظاهرات گسترده در این کشور ببرند؟ برای پاسخ به این پرسش، فیدل پاولنکو، رئیس بخش اوکراینی یورونیوز با ماریا کورنیوک، خبرنگار یورونیوز در کی یف گفتگو کرده است:

فیدل پاولنکو: در زمانی که تظاهرات وسیع و تجمع گسترده در مرکز شهر کی یف ادامه دارد، آیا مخالفان و رهبران تظاهرکنندگان برنامه مشخصی برای آینده نزدیک دارند؟

ماریا کورنیوک: رهبران اپوزیسیون اخیرا با رسانه ها گفتگو کردند. ویتالی کلیچکو، آرسنی یاستنیوک و اوله تیاهنیبوک برنامه بعدی خود را برای سه شنبه را ارائه کردند. رهبران مخالفان همچنین در پارلمان در حال تهیه یک طرح برای صدور رای عدم اعتماد به دولت هستند. آنها امیدوارند که این طرح، موضوع نخستین دستور جلسه پارلمان در روز سه شنبه باشد.

مطابق قانون اوکراین، دولت می تواند با دستور رئیس جمهور یا تصمیم پارلمان منحل شود. رهبران اپوزیسیون از رئیس جمهور ویکتور یانوکوویچ انتظار ندارند تا دولت خودش را ساقط کند و امیدوارند که پارلمان به نخست وزیر رای عدم اعتماد دهد. از آنها پرسیده شد که در صورت نداشتن رای کافی علیه دولت چه خواهند کرد؟ آنها به این سوال پاسخ ندادند و گام بعدی خود را پس از انحلال دولت توضیح دادند که شامل برگزاری انخابات پارلمانی و ریاست جمهوری زودهنگام خواهد بود.

فیدل پاولنکو: ماریا، آیا رهبران اپوزیسیون، خود از تعداد تظاهرکنندگان شگفتزده نشده اند؟ اعتراضها با دهها تن شروع شد و به صدها هزار نفر رسید.

ماریا کورنیوک: ارزیابی از انتظار رهبران مخالفان نسبت به حضور گسترده معترضان در خیابان ها بسیار مشکل است. یکشنبه هفته پیش، اپوزیسیون از طرفداران پیوستن به اتحادیه اروپا دعوت کرد تا به خیابان بیایند و بگذارند تا صدایشان شنیده شود.

حتی خود مخالفان هم از دیدن ۱۰۰ هزار نفر شگفتزده شدند. با این حال پس از سرکوب خشن پلیس در جریان تظاهرات مسالمت آمیز جمعه شب، صدها هزار نفر دیگر به معترضان پیوستند.

آمار تظاهرکنندگان شب گذشته در خیابان های کی یف بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر برآورد می شود. اپوزیسیون برای چنین جمعیتی آمادگی نداشت و رهبران مخالفان نمی دانستند چگونه باید این تعداد معترض را کنترل و سازماندهی کرد. گواه این امر هم عدم حضور رهبران مخالفان در محل های اصلی تظاهرات و جاهایی بود که بین معترضان و پلیس درگیری رخ داد. با این حال، آنها همواره در بیانیه هایشان ادعا می کنند که تظاهرکنندگان و کلا وضعیت تحت کنترل است.

*فیدل پاولنکو: ماریا، شعار اصلی تظاهرات های گسترده هفته پیش در کی یف و دیگر شهرها پیوستن به اتحادیه اروپا بود. آیا این مطالبه هنوز هم جریان دارد یا این که ما با خواسته های متفاوتی روبرو هستیم؟ *

ماریا کورنیوک: با اطمینان می توان گفت که مساله توافق همکاری با اتحادیه اروپا در حال حاضر نقش ثانوی دارد و خواسته های روزهای اول برای نزدیکی بیشتر به اروپا هم اکنون با شعارهای دیگری جایگزین شده است. مطالبات اصلی در حال حاضر عبارت از محاکمه عاملان خشونت علیه تظاهرات آرام حمعه شب در میدان استقلال کی یف و استعفای دولت است. شاهد آن هم شعارهای مردم حاضر در خیابان های اطراف ساختمان نهادهای دولتی در کی یف است. مردم گفته اند که به این زودی خیابان ها را ترک نخواهند کرد.

آگهی

witness[at]euronews.comبفرستید .در صورتی که در اوکراین زندگی می کنید، عکس، ویدئو و تصاویرتان را برای برنامه

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس کالیفرنیا دختر نوجوانی را که قرار بود نجات دهد اشتباهی به ضرب گلوله کشت

بازرسی اشتباه پلیس از یک خانه؛ زن آمریکایی شکایت کرد و ۳.۷۶ میلیون دلار برنده شد

بدترین کشورهای اروپا از لحاظ آزادی رسانه کدامند؟