مافیا از مرزهای ایتالیا فراتر رفته و رو به گسترش است

مافیا از مرزهای ایتالیا فراتر رفته و رو به گسترش است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مافیا در ایتالیا سابقه ای بسیار طولانی دارد و نگرانی از گسترش به سطح اروپا را نیز افزایش داده است. این نگرانی، پارلمان اروپا را به تاسیس یک کمیسیون ضد مافیا سوق داده است.

در ایتالیا، به نسبت عمر مافیا، عمر مبارزه با تبهکاران نیز طولانی است. یکی از مهمترین پرونده های تاریخ مافیای ایتالیا، قتل دو قاضی مشهور در مبارزه علیه تبهکاران در این کشور است که بیست سال پیش اتفاق افتاد. جیوانی فالکون و پائولو بورسلینو، در نتیجۀ بمبگذاری در خودروی آنها توسط مافیا بهمراه چند تن از محافظان خود کشته شدند و معمای مرگ آنها هنوز هم کاملا حل نشده و پای برخی از مردان سیاستمدار ایتالیا را نیز به میان کشیده است.

روز بیست و سوم ماه می ۱۹۹۲، مافیای سیسیل، قاضی فالکون و همسر و سه محافظ وی را در یک بمبگذاری به قتل رساند. وی به سرسختی در مبارزه علیه مافیا مشهور و بسیاری از اعضای این مافیا را به زندان افکنده بود.

پس از به قتل رسیدن وی، قاضی پائولو بورسلینو که از دوستان نزدیک قاضی فالکون بود، پروندۀ مافیای سیسیل را در اختیار گرفت که وی نیز ۵۳ روز بعد، توسط مافیای سیسیل به قتل رسید. در آن سال ها، در تسویه حساب های درونی مافیا، قتل های زیادی در سیسیل اتقاق افتاد که افراد بیگناه نیز در این تسویه حساب ها قربانی شدند. گفته می شود که دولت آنزمان ایتالیا، برای متوقف کردن این قتل ها، با مافیای سیسیل مذاکره کرده است و یکی از دلایل قتل این دو قاضی نیز نزدیک شدن به حقایق در مورد این مذاکرات بوده است.

در سال ۲۰۰۸، پرونده ای برای بررسی قتل این دو قاضی و همچنین تحقیق در مورد اینکه آیا توافقی میان مافیا و دولت وجود داشته است، توسط دادگاه پالرمو گشوده شد و سیاستمداران زیادی به این دادگاه فرا خوانده شده اند. ماسیمو چیانچیمینو، فرزند شهردار وقت پالرمو از جمله کسانی است که به عنوان مطلع در این دادگاه حاضر شده است.

علاوه بر وی، مارچلو دلوتری، سناتور سابق پارلمان ایتالیا و یکی از نزدیکان سیلویو برلوسکونی نیز به دلیل داشتن رابطۀ ابهام آمیز با مافیا در سال ۲۰۱۰ موضوع تحقیق دادگاه پالرمو بود و محکوم شد. ضمن آنکه دو وزیر کشور و دادگستری نیز در ماه ژوئن برای پاسخ به سوالاتی در مورد مذاکرات مذکور میان مافیا و دولت بیست سال پیش، به دادگاه پالرمو فراخوانده شدند. بر اساس این تحقیقات، این دو قاضی ممکن است به دلیل مخالفت با این مذاکرات به قتل رسیده باشند.

علاوه بر قضات و پلیس، روزنامه نگاران نیز هدف مافیا بوده اند. روبرتو ساویانو، روزنامه نگار و نویسندۀ ایتالیایی که به دلیل انتشارات متعدد به روی مافیای ایتالیا در حال حاضر تحت محافظت پلیس و در محلی مخفی زندگی می کند، معتقد است که مافیا در اروپا رو به گسترش است و این قاره را مسموم کرده است.

به گفتۀ وی، مافیا عمیقا در کشورها از جمله اقتصاد آلمان، اسپانیا و بریتانیا نفوذ کرده است بدون آنکه دولت های این کشورها، شهروندان را در جریان این امر قرار دهند و شفاف سازی کنند. روبرتو ساویانو می گوید مافیا و تبهکاران در حال به گرو گرفتن آیندۀ این قاره هستند.

گفتگو با سونیا آلفانو، رییس کمیسیون مبارزه با مافیا در پارلمان اروپا

سونیا آلفانو، رییس کمیسیون مبارزه با مافیا در پارلمان اروپا با همکارمان میکلا مونته گفتگو کرده است. او نماینده مستقل پارلمان اروپا و تمرکز اصلیش روی مبارزه با مافیا در اروپا است.

یورونیوز: مبازه واقعی با مافیا باید گستره ای اروپایی داشته باشد. چه کارهایی ازمافیای در ایتالیا نباید در اروپا تکرار شود؟

مافیا ایتالیا در کشور تقریبا بخش اعظمی از اقتصاد را در سیطره خود دارند. آنها در شهرداریها و سازمانهای دولتی متنفذ هستند.

یورونیوز: برای خلع سلاح مافیا تنها کافی است که ثروت آنها مصادره شود. در واقع بهشتهای مالیاتی بهترین مکان برای ثروت اندوزی بی دردسر مافیا است. در این باره واکنش همکاران اتریشی شما در کمیسیون چه بوده است؟

خیلی خوب نبود. نه تنها آنها، همکاران آلمانی هم سعی کردند موانع زیادی جلوی پایمان بگذارند. تا نتوانیم راحتتر ثروتشان را مصادره کنیم. برای آنها، مساله اساسی دفاع تمام و کمال از حقوق مظنونان ماجرا است.بطور حتم، ما هم خواستاراحترام به حقوق متهم هستیم، اما یکسو مظنون قراردارد و در سویی دیگر قربانیان ماجرا، در این رابطه فکر می کنم حقوق قربانیان اولویت دارد و باید به آن اهمیت داد.

یورونیوز: شما می خواهید کنترل های بیشتری روی حساب افراد در اروپا وجود داشته باشد. چرا حالا؟ فکر می کنید که مظنونان به زمره مشتریهای بانکهای اروپایی پیوسته اند؟

حتما، به همین دلیل در متن پیشنهادی ما، خواستار حذف مخفی کاریهای بانکی شده ایم. در بیشتر موارد مشکل اینست که بانکها بصورت افراطی از حقوق مشتریان دفاع می کنند و نمی خواهند صاحبان حسابهایشان را افشا کنند. بانکها بهترین مکان برای مخفی کاریهای مافیا شده اند.

یورونیوز: اما ریسک واقعی اینست که خود مافیا کنترل بانکها را بدست بگیرند؟

متاسفانه مافیا تا امروز قدمهای بلندی را در عرصه قدرت در اروپا برداشته است. آنها زودتر از بقیه از مسایل آگاه می شوند. آنها شبکه های گسترده ای در عرصه دولتهای اروپایی دارند. حتی ارتباط مستقیم و خوبی با کمیسیون ، پارلمان و شورای اروپایی دارند. وقتی از مافیا می گویم تنها منظورم بدنه نظامی مافیا نیست، همانی که قتل و غارت می کند. منظورم آن بخشی است که پیراهن سفید و کراوات دارد و در تمام زمینه ها و نهادهای اروپایی حضوری فعال دارد. حضوری آگاهانه برای درک بهتر برنامه های آینده نهادهای اروپایی، تا بهتر بتوانند در آینده تصمیم گیری کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مافیا تهدیدی برای دموکراسی

حمله هوایی اسرائیل به سوریه ۳۶ کشته بر جا گذاشت

از پول نقد تا زندان جریمه والدینی که به خاطر رفتن به سفر فرزندانشان را از مدرسه خارج می‌کنند