مافیا تهدیدی برای دموکراسی

مافیا تهدیدی برای دموکراسی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در مقابل یک پیتزا فروشی ایتالیایی در شهر دویسبورگ آلمان پانزدهم ماه اوت سال ۲۰۰۷ شش تبعه ایتالیا در جریان یک تسویه حساب بین باندی به ضرب گلوله به قتل رسیدند. اختلاف بین دو باند از مافیای کالابریا موسم به ندرانگتا “Ndrangheta” اینچنین کشتاری را در پی داشت.

واقعه دویسبورگ خشونت ندرانگتا همچنین نفوذ و ریشه دوانی مافیای کالابریا در ماورای مرزهای ایتالیا را به خوبی نمایان می کند.

همکاری نیروهای پلیس آلمان و ایتالیا موجب شد مظنونین به قتل شش ایتالیایی و معاونین آنها در منطقه سن لوکا واقع در جنوب ایتالیا دستگیر شوند.

وجود ندرانگتا و فعالیتهای آن مدتها از سوی مقامات جدی گرفته نمی شد. اما سواحل لاجوردی جنوب ایتالیا شاهد تولد یکی از خطرناکترین مافیای دنیا در ناحیه کالابریا بود. به مرور زمان ندرانگتا موفق شد با استفاده از مهاجران ایتالیایی در سایر نقاط اروپا و حتی دنیا ریشه دواند.

در حال حاضر فعالیتهای ندرانگتا در آلمان، اسپانیا، هلند، فرانسه، بلژیک و سوییس گسترش یافته است. ایالات متحده آمریکا، کانادا، کلمبیا و حتی استرالیا نیز از گزند این مافیا در امان نمانده اند.

بخش ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر آمریکا، پلیس ویژه ایتالیا و نیروهای پلیس در کشورهای آمریکای لاتین در سال ۲۰۰۸ همزمان در کشورهای متبوع خود به عملیاتی گسترده برای متلاشی کردن مافیای کالابریا دست زدند. در جریان این عملیات وسیع ۱۶ تن کوکائین بدست آمد، ۵۷ میلیون دلار مصادره شد و بیش از ۲۰۰ نفر بازداشت شدند. تلاش این کشورها برای مبارزه با ندرانگتا به خوبی نشان داد مافیای کالابریا در زمینه قاچاق کوکائین در دنیا تخصص پیدا کرده است. حدود ۶۲ درصد درآمد سالانه ۴۴ میلیارد یورویی ندرانگتا از قاچاق کوکائین بدست می آید.

اما مافیای کالابریا همانند “کوزا نوسترا” مافیای سیسیل و دیگر مافیای ایتالیایی فعالیتهای خود را محدود به قاچاق مواد مخدر نمی کند. ندرانگتا در امور اقتصادی نفوذ کرده و قابلیت فوق العاده ای در آلوده کردن و رشوه دادن به رجال سیاسی دارد. این مافیا فعالیت بازیافت و بهره برداری از زباله ها در منطقه کالابریا را در دست گرفته و فعالیتهای خود را در زمینه اختلاس و استفاده از منابع مالی دولتی گسترش داده است.

سرمایه گذاری در بخش مسکن از جمله فعالیتهای مهم ندرانگتا برای عملیات پول شویی است. مصادره اموال مافیا از جمله یکی از مهمترین ابزارهای قانونی دستگاه قضایی برای مبارزه با نفوذ بیشتر و گسترش آنهاست.

مافیا تنها برای بعضی از کشورهای اروپایی یک تهدید محسوب نمی شود بلکه برای همه این قاره خطرناک است. رای گیری روز چهارشنبه در پارلمان اروپا برای تایید گزارش کمیسیون اروپا درباره مبارزه با جرایم سازمان یافته و پول شویی نشانگر ضرورت اعمال ساز و کارهای موثر در سطح اروپاست.

ندرانگتا یکی از قدرتمندترین سازمانهای تبهکاری دنیاست. مافیای کالابریا تهدید جدی برای دموکراسی بشمار می آید.

میکلا مونته، خبرنگار یورونیوز در این زمینه با نیکلا گراتری، معاون دادستان کالابریا گفتگو کرده است.

یورونیوز: شما در کالابریا مستقر هستید و زندگی خود را صرف مبارزه با ندرانگتا مافیای کالابریا کرده اید چرا؟

نیکلا گراتری: “زمانی که بچه بودم و به مدرسه می رفتم بعضی وقتها در راه، جسد افراد و صحنه های خشونتباری را می دیدم. در حقیقت سنگینی و بوی ندرانگتا را استشمام می کردیم.”

یورونیوز: چگونه این بخش خشونتبار ندرانگتا را برای کسانی که آنرا نمی شناسند توضیح می دهید؟

نیکلا گراتری: “امروزه مبارزه با مافیا بسیار دشوارتر است. زیرا مافیا در راس دستگاههای اجرایی و دولتی نفوذ کرده است. مافیا در دنیای تجارت و اقتصاد رسوخ کرده است. زمانی که همکارانم می گویند که ما مافیا را شکست خواهیم داد و مافیا در بحران بسر می برد در پاسخ می گویم دهنتان را ببندید زیرا با این حرف مافیا را به خنده می اندازید.”

یورونیوز: مافیای کالابریا قاچاق کوکائین در اروپا را تحت کنترل خود دارد قدرت اقتصادی آنرا چگونه توصیف می کنید؟

نیکلا گراتری: “شما می توانید در کلمبیا و یا بولیوی کوکائین با خلوص ۹۸ درصد را هر کیلو به قیمت هزار یورو بخرید و آنرا در خیابانهای اروپا گرمی ۵۰ یورو بفروشید بنابراین هیچ فعالیت قانونی و یا غیر قانونی به این اندازه با بازدهی بالا وجود ندارد. پولهای ناشی از این قاچاق در رم، هلند، آلمان و بلژیک در بخشهای پر منفعت خصوصا در بخش مسکن سرمایه گذاری می شود. هنگامی که ندرانگتا به خرید یک پیتزا فروشی، رستوران و یا هتل در اروپا مبادرت می کند به نحوی عمل می کند که در آن خیابان و یا کوچه هیچ اتفاقی نیافتد و آن به دو دلیل: اول آنکه پای پلیس به آنجا کشیده نشود و دیگر اینکه ارزش آن ملک یا رستوران کاهش نیابد. بنابراین مردم به خود می گویند اینجا خبری نیست و همه چیز آرام است در حالی که آنها اشتباه می کنند.”

یورونیوز: چرا پول شویی برای دموکراسی یک خطر محسوب می شود؟

آگهی

نیکلا گراتری: “اگر آنهایی که در بخش مسکن سرمایه گذاری می کنند به سوی سرمایه گذاری در بخش مطبوعات و رسانه ها روی آورند چه اتفاقی می افتد؟ آنها این سرمایه گذاری را آغاز کرده اند. مسلم است که این رسانه ها بر روی طرز تفکر، فرهنگ و ایدوئولوژی یک ملت تاثیر خواهند داشت. آنها می توانند با استفاده از روزنامه ها و یا رادیو تلویزیون خود، مردم را در جهت منافعشان بمباران خبری کنند. این دستکاری خبر به روش مافیاست.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انحراف و واژگونی یک دستگاه اتوبوس در شرق آلمان دست کم ۵ کشته برجای گذاشت

جنجال در ایتالیا بر سر تعطیلی یک مدرسه برای عید فطر

سالی یک میلیون یورو در حوض ترِوی رم؛ سکه‌هایی که گردشگران در آب‌نماها می‌ریزند کجا می‌رود؟