مرگ مهاجران در سواحل ایتالیا، تراژدی تکراری مرگ در اروپا

مرگ مهاجران در سواحل ایتالیا، تراژدی تکراری مرگ در اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

آبهای ساحلی ایتالیا بار دیگر گورستان جمعی مهاجرانی شد که برای یافتن مکانی بهتر برای زندگی دل به دریا زدند.

داستان غم انگیزی که دست کم دو دهه است هر از چندگاهی به سرخط اول رسانه های جهان تبدیل می شود.

شانزده سال قبل یکی از بزرگترین تراژدیهای مرگ دسته جمعی مهاجران در نزدیکی سواحل اوترانتو رقم خورد. کشتی حامل مهاجران آلبانیایی در آبهای ایتالیا غرق شد و 83 نفر جان خود را از دست دادند.

برای این مهاجران اگر با اقبال خوش می توانستند سفر پرخطر دریایی را به سلامت پشت سر بگذارند، قدم گذاشتن به خاک ایتالیا آغاز مشکلات بود.

در تابستان سال 1991 میلادی حدود پانزده هزار آلبانیایی که به ساحل باری رسیده بودند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و در یک استادیوم ورزشی زندانی شدند. آن هم تحت شرایط بسیار بد بهداشتی.

حالا تراژدی مرگ ده ها مهاجر در نزدیکی جزیره لامپدوسا بار دیگر این سوال را مطرح کرده است که چه کسی مسئول بروز چنین فجایع انسانی است.

مارگریتا اسفورزا از یورونیوز با فیلیپ آمارال، از سرویس خدماتی آوارگان یسوعی گفتگو کرده است:

یورونیوز: آقای آمارال، امروز ایتالیا در سوگ قربانیان این فاجعه نشسته است. از آنجائیکه در این واقعه، مردم لامپدوسا در صف اول قرار گرفته اند، برخی از شهروندان ایتالیا پیشنهاد کرده اند که آنها نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شوند. آیا لامپدوسا تنهاست؟ آیا اروپا آنرا نادیده می انگارد؟

فیلیپ آمارال: متاسفانه لامپه دوسا تنها نیست و هرچند این بندر سالیانه پذیرای صدها مهاجر است، اما کشور مالت هم با موج پناهجویان غرب بالکان روبروست که هدفشان اسکان در اروپاست. اروپا از این جهت کوتاهی کرده که برنامه ای مطمئن برای ایمنی آنها و پناهندگیشان به نوعی که حیثیت و حقوق بنیادیشان را تضمین کند، در نظر نگرفته است.

یورونیوز: قرار است نهادی اروپایی بنام “فرانتکس” مرزها را کنترل کند. اینها کجا بودند؟

فیلیپ آمارال: این شکافی عظیم در سیاست اروپاست. “فرانتکس” در هماهنگ کردن عملیات مرزی کشورهای عضو (اتحادیه اروپا) نقش دارد، اما وقتی یک کشتی در آبهای اروپایی شناور است، کسی نمی داند کدام کشور مسئول نجات آن است. دیده ایم که در حالیکه دولت ایتالیا با مالت درباره اینکه کدامیک کشتی شناور را نجات دهند در کشاکش بوده اند، کشتی هفته ها در آب منتظر مانده است. دریای مدیترانه با وجود ماهواره و کشتی های دولتی، سخت زیر کنترل قرار دارد. هیچ دلیلی وجود ندارد که دولتهای اروپایی از زیر بار مسئولیتشان شانه خالی کنند. اکنون در نهاد های اروپایی این نکته مطرح شده که باید در ارتباط با کشتی و قایقهای در خطر، روند روشنی وجود داشته باشد که یکی از کشورهای منطقه آنرا نجات دهد.

یورونیوز: در کشور مالت، دفتر جدیدی برای پناهجویان ایجاد شده که با سیستم اروپایی کار می کند. آیا کارش موثر بوده است؟

فیلیپ آمارال: امسال بروی کاغذ، روندی را تصویب کردند، اما در عمل می بینیم که پناهجویی در اروپا مثل بخت آزمایی است. اگر شهروند افغان باشید که به یونان آمده اید، شانس اینکه بعنوان آواره شناخته شوید، شش تا هفت درصد است. همان افغان در ایتالیا تا نود درصد شانس اسکان دارد. این نابرابری، ریشه مشکلات پناهجویی در اروپاست.

یورونیوز: و این نظام جدید چیزی را عوض نکرده است؟

فیلیپ آمارال: فعلا نه. قوانین بروی کاغد بهبود یافته اند، اما مسئولیت اصلی با دولتهاست که باید قوانین را به نحوی به اجرا بگذارند که حیثیت مردم خدشه دار نشود.

یورونیوز: آیا اقداماتی هم نباید در کشورهای مهاجران انجام شود؟ سازمانهای جنایتکار در پس مهاجرت با قایق هستند ….آیا نباید در این مورد اقدام کرد؟

فیلیپ آمارال: بدون تردید. یکی از پیامد های فقدان ایمنی و طرق قانونی برای مهاجرت به اروپا این است که مردم باید به این جنایت پیشه ها و قاچاقچیان انسان اتکاء کنند. اتحادیه اروپا باید برای مقابله با این شبکه ها و پیگیری آنها اقدامات بیشتری صورت دهد. در عین حال باید برای آنها که می خواهند به اروپا بیایند، راههای قانونی و امن یافت شود.

یورونیوز: …و بالاخره، این فاجعه از تمدن اروپا چه می گوید؟ ره به کجا می بریم؟

آگهی

فیلیپ آمارال: این تراژدی حاکی از فقدان رهبری است. این مسئولیت اروپاست که درهایش را باز بگذارد و به مردم نشان دهد که اروپا جای امنیت است، نه منطقه ای مرزبندی شده یا دیوار بلند مرگ.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنجال در ایتالیا بر سر تعطیلی یک مدرسه برای عید فطر

سالی یک میلیون یورو در حوض ترِوی رم؛ سکه‌هایی که گردشگران در آب‌نماها می‌ریزند کجا می‌رود؟

شکاف بین راست‌های افراطی برای انتخابات اروپا؛ اختلاف‌ها بر سر چیست؟