روز دوم نشست مجلس، ویژه رای اعتماد به کابینه پیشنهادی

روز دوم نشست مجلس، ویژه رای اعتماد به کابینه پیشنهادی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

جلسه دوم رسیدگی به صلاحیت کابینه پیشنهادی حسن روحانی، رییس جمهوری جدید ایران صبح سه شنبه در مجلس شورای اسلامی آغاز شد. پس از بررسی کلیات برنامه ها و کابینه پیشنهادی در روز دوشنبه و سخنان موافقان و مخالفان، نمایندگان مجلس بحث در مورد تک تک وزرای پیشنهادی را در دستور کار قرار داده اند.

شما کاربران عزیز یورونیوز فارسی می توانید آخرین تحولات و سخنان نمایندگان موافق و مخالف وزرای پیشنهادی و در مرحله بعدی رای گیری مربوطه را از طریق شبکه های اجتماعی و وبسایت یورونیوز دنبال کنید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت و پایان جلسه سه شنبه

پس از آنکه جلسه بعدازظهر یک ساعت تمدید شد، بررسی صلاحیت حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. ریاست جلسه را ابوترابی فرد، نایب رییس اول مجلس بر عهده داشت و ایرج عبدی، قاسم احمدی و حسن امیری بعنوان موافق و لاهوتی، قاضی پور و آصفری بعنوان مخالف قاضی زاده هاشمی صحبت کردند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا صحبت های نادرقاضی پور در مورد ثروت قاضی زاده هاشمی با واکنش نمایندگان مواجه شد و واکنش ابوترابی را نیز برانگیخت. نمانینده ارومیه که در مخالفت با وزیر پیشنهادی صحبت می کرد، در بخشی از سخنان خود خطاب به نمایندگان گفت: «اگر این وزیر مستضعف بود آیا باز هم از او حمایت می‌کردید؟ شما به خاطر پولش از او حمایت می‌کنید.»
با پایان صحبتها و دفاعیات قاضی زاده هاشمی، بعنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به چهارشنبه موکول شد. تاکنون صلاحیت پنج وزیر پیشنهادی از مجموع هجده وزیر بررسی شده است.

ظریف: احترام به آرای مردم و اهمیت مردمسالاری دینی

محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه در حالیکه نصرالله پژمان فر یکی از نماینده های مخالف، وزارت او را مایه خشنودی دشمنان توصیف کرده بود، به دفاع از برنامه های خود پرداخت و در ابتدا اعلام کرد که برای رسیدن به تفاهم و اعتماد متقابل برنامه دارد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری ایسنا، گفت: «مشارکت گسترده مردم در انتخابات و پذیرش رویکرد رییس جمهور این پیام روشن را به جهان دارد که عزم بزرگ مردم ایران برای تعامل با جهان بدون ذره‌ای کوتاه آمدن از حقوق حقه ایران براساس اصل عزت، حکمت و مصلحت است تا از این مسیر مصالح و منافع نظام در جهت آرمان و منافع ملی تامین شود که از دیدگاه نظری منافع آرمانی و ملی کشور را هم راستا می‌دانم.»
ظریف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت احترام به آرای مردم و ارزش نهادن به مردمسالاری دینی، اضافه کرد: « طبیعتا با این خودباوری و اعتمادبه نفس در صحنه روابط بین‌آلمللی، حضور فعال، سازنده و تاثیرگذار خواهیم داشت، ایران در منطقه‌ای واقع شده است که از گسترش افراطی‌گری، ناامنی و بی‌ثباتی رنج می‌برد، ولی خود لنگرگاه ثبات، امنیت و آرامش خودجوش و نه متکی به قدرت خارجی را دارد، طبیعتا با این سرمایه عظیم اجتماعی و مردم‌سالاری دینی می‌توان نقش بی‌بدیلی در فرآیند اعتدال و آرامش در منطقه ایجاد کرد.»

قاضی پور و ماجرای کیف اسناد محرمانه ظریف

بررسی صلاحیت محمد جواد ظریف، وزیر پیشنهادی امورخارجه نیز با حواشی جالبی همراه شد. نادرقاضی پور از اعضای فراکسیون اصولگرایان اولین مخالفی بود که به انتقاد از سیاستهای سفیر و نماینده سابق ایران در سازمان ملل پرداخت.
به گزارش ایسنا، قاضی پور انتقادات خود را با سئوال در مورد اعتقاد ظریف به حمایت از مسلمانان و مستضعفان جهان شروع کرد و سپس ظریف را متهم کرد که بواسطه اقامت طولانی در نیویورک، درک درستی از اوضاع خاورمیانه ندارد. به گزارش ایسنا او در بخشی از سخنان خود گفت: «اتفاقات رخ داده در سطح جهان اسلام را به معنای بیداری اسلامی قبول دارید یا لفظ اسلامی آن را نمی‌پذیرید؟» قاضی‌پور ادامه داد: «یک شائبه وجود دارد که شما توان نگهداری کیف حاوی اسناد محرمانه را ندارید و این کیف را از شما دزدیده‌اند. مراقب باشید و نگذارید کیف‌تان دزدیده شود و اسناد را ببرند.»

مخالفان وزیر پیشنهادی اقتصاد

قاضی پور و موسوی نژاد در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و عبداللهی و فولادگر در موافقت با علی طیب نیا صحبت کردند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، قاضی پور نماینده مردم ارومیه در بخشی از سخنان خود خطاب به وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: «آقای طیب‌نیا چگونه می‌خواهید با وضعیت نامناسب فعلی خصوصی‌سازی را اجرایی کنید؟ آیا برنامه عملیاتی برای هدفمندی یارانه‌ها دارید؟ آیا فاز اول ادامه می‌یابد؟ فاز دوم چگونه اجرا می‌شود؟ رییس بانک مرکزی چه کسی است؟ شما در این بخش چه نقشی خواهید داشت؟ آیا امکان هماهنگی برای سیاست‌های پولی وجود دارد؟ سیاست‌های پولی را چه کسی تعیین می‌کند؟ خط قرمز اقتصادی ما حفاظت از خزانه است. برای این بخش چه برنامه‌ای ارائه می‌کنید؟»
مهدی موسوی نژاد نماینده مردم دشتستان نیزبا اشاره به اینکه وزارت اقتصاد لوکوموتیو و قطارحماسه اقتصادی کشور است، پرسید جایگاه وزارت اقتصاد در تیم اقتصادی رییس جمهور کجاست؟ آیا وزارت اقتصاد یک مجری محض خواهد بود یا سیاست‌گذاری‌های وزارت اقتصاد به عنوان فرمانده و لیدر اقتصاد کشور می‌باشد؟
به گزارش ایسنا این نماینده مخالف با اشاره به چگونگی تداوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت: «در اجرای هدفمندی یارانه‌ها در میانه راه هستیم، امکان برگشت نداریم و اجرای فاز دوم نیز باید مشخص شود.»
پس از سخنان موافقان، علی طیب نیا به دفاع از برنامه های خود پرداخت. او که استاد اقتصاد است و تاکنون سابقه وزارت در کارنامه خود نداشته، ضمن تاکید بر اثرات تحریم های بین المللی بر اقتصاد ایران، هدف خود را کاهش اثرات نوسانی قیمت نفت بر بودجه و تقویت نقش بانک مرکزی و تشویق مردم به تولید به جای پس انداز عنوان کرد. ایجاد ثبات در نرخ ارز یکی دیگر از اولویت های او در صورت کسب رای اعتماد خواهد بود.

شک در مورد تاریخ دقیق رای اعتماد به کابینه پیشنهادی

ضرغام صادقی یکی از اعضای هیات رییسه مجلس در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به روند کند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی پیش بینی کرده که احتمالا این روند تا پایان روز چهارشنبه به اتمام نرسد.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت :«اگر بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تا روز پنج شنبه نیز به اتمام نرسد مجلس شنبه جلسه بر گزار خواهد کرد چون طبق آیین‌نامه جلسه بررسی صلاحیت وزرا باید متوالی باشد که بر این اساس این شنبه طبیعتا جلسه‌ برگزار می‌کند.» صادقی همچنین در مورد روند شمارش آرای نمایندگان درباره کابینه پیشنهادی گفت: «هیجده صندوق در مجلس تعبیه می‌شود که به نمایندگان برای هر وزیر سه کارت برای اعلام رای خود یعنی موافقت، مخالفت یا ممتنع داده می‌شود پیش‌بینی می‌شود که با توجه به تعداد زیاد آرا شمارش رای‌ها دو تا سه ساعت به طول انجامد.»

از سوی دیگر محمد دهقان یکی دیگر از اعضای هیات رییسه مجلس در مورد روند جلسات بررسی رای اعتماد در گفتگو با خبرگزاری فارس گفته است: « اگر با روند فعلی جلسات بررسی رأی اعتماد به وزرا ادامه یابد، این جلسات به پنج‌شنبه نیز کشیده خواهد شد اما اگر تعدادی از نمایندگان صحبت نکنند، جلسات چهارشنبه پایان می یابد.»

ابهام در مورد سه وزارتخانه

حسین سبحانی نیا، عضو هیات رییسه مجلس در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به جلسه رای اعتماد کابینه پیشنهادی گفته است که اکثر نمایندگان بر روی وزرای نفت، علوم و آموزش و پرورش ابهام دارند.

نظر رسایی درباره علوی: وزیر اطلاعات شدن نه، امام جمعه شدن آری

به گزارش ایسنا، حمید رسایی در مخالفت با وزارت محمود علوی، وزیر پیشنهادی اطلاعات، یکی از اشکالات وارد بر او را عدم آشنایی با حوزه عمل وزارت اطلاعات و ضعف در رایزنی دانست و پورمحمدی را گزینه بهتری برای این وزارتخانه برشمرد.

آگهی

رسایی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع رد صلاحیت علوی در مجلس نهم و میاندوره ای اشاره کرد و گفت: «ایشان هر دوبار رد صلاحیت شد، حالا بنده وارد جزئیات آن نمی‌شوم اگر در رد صلاحیت‌های شورای نگهبان تردید شود، در تایید صلاحیت این شورا نیز باید تردید شود، بنابراین حرمت این شورا باید حفظ شود… آقای علوی برای امام جمعه بودن گزینه خوبی است ولی برای وزارت خیر.»

معاونت امنیتی -سیاسی رییس جمهوری؟

بهرام بیرانوند نماینده بروجرد و عضو فراکسیون اصولگرایان بعنوان یکی از مخالفان علوی با اشاره به شایعاتی درباره ایجاد معاونت امنیتی-سیاسی رییس جمهوری، گفت این مسئله وظیفه وزارت اطلاعات را زیر سئوال می برد و اهمیت آن را کاهش می دهد.

نجفی خطاب به نمایندگان: در مورد دلجویی از خانواده های قربانیان حوادث انتخابات، کاری را که شما باید می کردید، انجام دادم

پس از سخنان لاهوتی نماینده لنگرود در دفاع از محمد علی نجفی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اولین نفری بود که به دفاع از برنامه های خود پرداخت. او فشار و اجبار در مدارس را موجب دین گریزی دانش آموزان دانست و روش اتخاذ تصمیم در آموزش و پرورش را بگونه ای مفید دانست که فارغ از شتاب و سیاست زدگی باشند.

آگهی

او در مورد دیدار با خانواده های قربانیان حوادث انتخابات هشتاد و هشت گفت: «من به عنوان یک عضو سیاسی شورای شهر به قول یکی از نمایندگان با خانم الف به خانواده کسانی که لطمه دیده بودند سر زدیم. زنی بود که شوهرش را از دست داده بود و با دو بچه یتیم بی‌پناه و بی‌کس مانده بود. او در تظاهرات شرکت نکرده بود بلکه در داروخانه بود که تیر خورده بود. اگر ما علاقه‌مند به نظام هستیم باید به سمت این افراد برویم وگرنه آنها به سوی رسانه‌های بیگانه می‌روند. ما این کار را کردیم اما شما باید به عنوان نماینده‌های تهران این کار را انجام می‌دادید.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: «من قبل از نماز جمعه بیست و نه خرداد هم مطیع بودم. می‌گویند مردم را تحریک کردی که در راهپیمایی‌ها شرکت کنند. من این کار را نکردم و مثل آقای مطهری هم معتقدم تا قبل از بیست و نه خرداد هر کس در راهپیمایی شرکت می‌کرد خلاف قانون نبود.»

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود خطاب به نمایندگان، گفت: «حل مشکل آموزش و پرورش کشور نیاز به قیام نظام دارد. اگر وزیر شدم مفروض می‌گیرم که شما از من حمایت می‌کنید و سعی می‌کنم با مجلس تعامل داشته باشم و اگر وزیر نشدم می‌دانم که جا برای خدمت در این مملکت زیاد است و من برای خدمت به مردم آماده‌ام.»

زاکانی و ماجرای حمایت نجفی از کروبی

علیرضا زاکانی نماینده تهران بعنوان مخالف نجفی در بخشی از سخنان خود با اشاره به قضیه ادعای تجاوز در فردای انتخابات هشتاد و هشت و باطل بودن این ادعا از سوی مجلس شورای اسلامی گفت:« آقای نجفی در همان ایام این اقدام آقای کروبی را شجاعانه خواند، اما آقای نجفی شما از نظام و شهدا خجالت نکشیدید؟»

آگهی

آقای زاکانی با اشاره به نامه آن زمان نجفی به مراجع تقلید بخشی از آن را قرائت کرد. به گزارش خبرگزاری ایسنا، این نماینده مخالف وزارت نجفی در ادامه گفت: «ما حق نداریم عنان کار را به دست کسی بدهیم که ماحصلش را می‌توان در نامه آقای نجفی به مراجع دید که به نظام اتهام می‌زنند، ایشان در بخشی از نامه خود اینگونه آورده است که «براستی اعمال شکنجه‌های مکرر در مورد کسانی که زیر لقای اسلام زندگی می‌کنند با توسل به کدام اصل قانونی، شرعی و انسانی توجیه‌پذیر است و چگونه با سکوت می‌توان در قبال این همه خشونت، داد از رحمانی بودن نظامی سر داد که شریعت محمدی را راهنمای خویش قرار داده است. این روزها دریافت اخبار نگران‌کننده در مورد سلامت جسمی و روانی بسیاری از بازداشت‌شدگان در دامنه نگرانی‌ها افزوده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به توافق رسیدند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد