تروریست ها، بدترین بازندۀ ماراتن بوستون

تروریست ها، بدترین بازندۀ ماراتن بوستون
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ماراتن بوستون اینبار برنده ای نداشت. دو بمبی که روز دوشنبه، بیست و ششم فروردین ماه، بلافاصله یکی پس از دیگری در پیاده روی خیابان “بویلستون” و در نقطۀ پایانی این ماراتن منفجر شد، فریاد شادی هزاران تماشاگر را در خود خفه کرد. این انفجارها در آستانۀ روز جشن “میهن پرستی“، در ایالت ماساچوست، سه قربانی از جمله یک کودک هشت ساله و دست کم ۱۴۰ مجروح برجای گذاشته و ترس و هراس دوباره ای بر زندگی آمریکایی ها حاکم کرده است.

دولت این کشور بدون آنکه انگشت اتهام را به سمت فرد و یا گروهی بگیرد، قول داده است به محض یافتن عاملان این واقعه، عدالت را در مورد آنها اجرا کند. باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا نیز از بسیج نیروهای پلیس برای تحقیقات خبر داده است. وی در این باره به خبرنگاران گفت: “دستور داده ام تمامی منابع و امکانات دولت فدرال برای کمک به مقامات محلی بمنظور محافظت از مردم و همچنین بالا بردن امنیت در جای جای ایالات متحدۀ آمریکا به کار گرفته شود. تحقیقات همه جانبه هم در مورد آنچه اتفاق افتاده به جدیت ادامه دارد.”

در پی این انفجارها، تمامی نیروهای امنیتی کشور در تمامی شهرها از جمله واشنگتن و نیویورک به حالت آماده باش درآمده اند. دولت آمریکا این انفجارها را یک عمل تروریستی نامیده و به دنبال مقصران آن است. ترس و دلهره در چهرۀ آمریکایی ها دیده می شود.

آسیب دیدگان این حادثه هنوز شوک زده اند. یکی از شاهدان این انفجارها با گریه به خبرنگار یورونیوز می گوید: “ما شاهد اولین انفجاربودیم. معذرت می خواهم نمی توانم راحت صحبت کنم. مردم شروع به دویدن کردند و بعد بمب دوم منفجر شد.” شاهد دیگری می گوید: “اطراف ما پر بود از خانواده هایی بود که فرزندانشان را به همراه داشتند. همه جا صدای جیغ و فریاد می آمد…” یکی دیگر از شاهدان هم از هرج و مرج بعد از انفجار و مردمی که به هر سو می گریختند، می گوید.

این انفجارها، مردم آمریکا را به دوازده سال پیش برده است. عملیات تروریستی یازدهم سپتامبر علیه برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی آمریکا، نزدیک به سه هزار کشته و هزاران مجروح برجای گذاشت. انفجارهایی که موجب لشگرکشی همۀ جانبۀ آمریکا و متحدانش به افغانستان و جنگ بدون توقف علیه القاعده و طالبان شد. در آن انفجارها، عاملان تروریست های اسلامگراهایی معرفی شدند که آمریکا را هدف گرفته اند.

با این حال، این بار، تروریست های غیرآمریکایی تنها گزینۀ مطرح در تحقیقات پلیس فدرال آمریکا نیستند. در داخل آمریکا هم طی سال های اخیر، گروههای مسلح راست افراطی گسترش پیدا کرده اند. انفجار یک اتومبیل حاوی مواد منفجره در مقابل یک ساختمان دولتی در اوکلاهاما سیتی در سال ۱۹۹۴ میلادی، نمونه ای از اقدامات تروریستی گروههای داخلی است. در آن بمبگذاری، ۱۶۸ نفر در اثر بمبگذاری توسط “تیموتی مک وی” که یکی از طرفداران گروه های مسلح راست افراطی بود، جان خود را از دست دادند.

این گروهها که به شدت مخالف سیاست های کنترل اسلحه هستند، به سلاح های پیشرفته مجهز هستند، عقاید نژادپرستی دارند و نام “وطن پرست” را برای خود برگزیده اند. بر اساس یک گزارش منتشر شده در ماه مارس جاری، تعداد این گروه های افراطی طی سال های اخیر افزایش یافته و به یکی از منابع نگرانی های دولت تبدیل شده اند. انفجار سال ۱۹۹۴ به فاصلۀ اندکی پس از آنکه قانونی در مورد ممنوعیت حمل سلاح های نظامی سنگین به اجرا گذاشته شد، اتفاق افتاد. انفجارهای بوستون نیز به فاصلۀ کمتر از یک هفته از توافق در سنای آمریکا برای محدودیت دستیابی به سلاح اتفاق می افتد. هنوز هیچ گروهی مسوولیت این انفجارها را به عهده نگرفته و تحقیقات نیز ادامه دارد.

اشتفان گروبه، خبرنگار یورونیوز می گوید: “انفجارهای خیابان بویلستون، در جام شیشه ای امید مردم آمریکا را که امیدوار بودند واقعۀ یازدهم سپتامبر دیگر تکرار نشود، ترک ایجاد کرده است. رعب و وحشت به آمریکا بازگشته است. یک روز پس از این انفجارها، خیلی ها اینجا می ترسند که آخرین بار هم نباشد.”

بیست و سه هزار نفر در این ماراتن شرکت داشتند و صدها هزار نفر نیز تماشاگر این ماراتن سالانه بودند.

تحقیق درباره بمبگذاری بوستون در مراحل ابتدایی است

یورونیوز: اشتفان گروبه، خبرنگار یورونیوز از بوستون، در ورودی خیابانی که روز گذشته در آن دو انفجار روی داد با ماست. اشتفان! حال و هوای مرکز شهر بوستون چگونه است. آنجا چه خبر است؟

وضع بسیار بسیار غریبی است. از یک سو شهر همچنان در شوک است و از سویی دیگر چنانچه می توانید در اطرافم ببینید، نشانه هایی از فعالیت های عادی پدیدار شده است.
همچنان بیشتر دوندگان ماراتن اینجا در بوستون حاضرند. من با برخی از دوندگان اروپایی که روز گذشته اینجا بوده اند حرف زده ام و آنان گفته اند که هنوز می خواهند که تا پایان هفته در سفر باشند و از باقی اقامتشان در بوستون لذت ببرند. بنابراین احساسات بسیار درهم آمیخته ای در بوستون وجود دارد.

یورونیوز: تاکنون اف بی آی و رئیس امنیت کشور واکنش نشان داده اند. آنان می گویند که به کسی مظنون نیستند و نمی دانند که عامل این حادثه داخلی یا تروریسم خارجی بوده است. ما چه می دانیم؟

مقاماتِ اینجا واقعا در نخستین مراحل قرار دارند. اکنون آنان در حال بررسی بسیاری از مسایل متفاوت هستند و ویدئوهای ضبط شده دوربین های مدار بسته و نیز تصاویر و ویدئوهای خصوصی تهیه شده را در دست بررسی قرار داده اند. آنان در حال انجام کارهای زیادی هستند؛ با این همه اطلاعات روشنی وجود ندارد.

یورونیوز: باراک اوباما روز گذشته نسبت به نتیجه گیری عجولانه هشدار داد. قابل درک است که بسیاری از آمریکایی ها چنین کرده اند. فکر می کنید کدام برای آمریکایی ها هراسناک تر است، تهدیدی داخلی یا خارجی؟

این پرسش اصلی است که قطعا پاسخ سختی دارد و نمی شود به سهولت گفت که برای آمریکایی ها یک حمله دیگر مرتبط با القاعده سخت تر است یا یک یورش ساخته و پرداخته داخلی از سوی مثلا تروریست های آمریکایی.
آنچه که به ذهن تداعی می شود البته بمبگذاری در شهر اوکلاهما در سال ۱۹۹۵ میلادی است که به شوک بزرگی برای آمریکایی ها بدل شد و از سویی دیگر درباره فاجعه یازدهم سپتامبر هم، همه ما مطلع هستیم.
آمریکایی ها باور دارند که این روزها پس از بیش از ۱۰ سال شرایط عادی بوده است. اکنون آنان متوجه شده اند که ترور و همه دوره سخت و سختی هایی که فکرش را می کردند، بازگشته است. بنابراین بسیار بسیار سخت است که بگوییم برای آمریکایی ها کدام یورش هراس انگیزتر است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد

مدیر اف بی آی: هکرهای چینی منتظر فرصت هستند تا به آمریکا حمله‌ای ویرانگر بکنند

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند