بانک مرکزی اروپا نهاد ناظر بر بانکهای اروپایی

بانک مرکزی اروپا نهاد ناظر بر بانکهای اروپایی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیران دارایی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه پس از ۱۴ ساعت مذاکره نسبت به تعیین نهاد نظارت کننده بر بانکهای منطقه پولی یورو به توافق رسیدند.

مطابق توافق حاصله در بروکسل، بانک مرکزی اروپا بعنوان نهاد نظارت کننده بر بانکها تعیین شد. تعیین این نهاد نظارتی اولین قدم برای تشکیل اتحاد بانکی در اروپا بشمار می رود.

بانک مرکزی اروپا بطور غیر مستقیم بر ۶۰۰۰ بانک منطقه پولی یورو نظارت خواهد کرد.
این بانک بر کار ۱۵۰ تا ۲۰۰ بانک بزرگ اروپایی که ارزش دارایی‌هایشان بیش از ۳۰ میلیارد یورو است بطور مستقیم نظارت خواهد داشت.
در عین حال بریتانیا حاکمیت خود بر بانکهایش را حفظ خواهد کرد و به اتحاد آینده بانکی نخواهد پیوست.

یک کارشناس اقتصادی می گوید: “رشد اقتصادی بسیار کند است و در برخی زمینه‌ها در مسیر غلط پیش می رود. فکر نمی کنم اتحاد بانکی تاثیری در رشد داشته باشد. تنها کورسوی امید این است که شرایطی را فراهم کند که کشورهایی چون آلمان نسبت به اعمال برنامه‌های نجات مالی در آینده راحت تر تصمیم بگیرند.”

اعمال مکانیسم نظارت واحد بانکی شرط اساسی برای تجدید سرمایه بانکهای دچار بحران منطقه یورو نیز محسوب می شود.

مانوئل مینگو، استاد دانشگاه، عضو دفتر وکالت “بروسه تا” و کارشناس مالی در اسپانیا دعوت ما را برای یک مصاحبه در مورد توافق جدید اتحادیه اروپا پذیرفته است.

یورونیوز: بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا بر سر تشکیل یک ناظر بانکی اروپایی توافق کرده اند. این توافق از ماه مارس ۲۰۱۴ به اجرا گذارده می شود. آیا تا آن زمان راهی هست که بانک‌های اسپانیایی با تزریق پول تقویت بشوند بدون اینکه این امر بر بدهی دولت اسپانیا بیافزاید؟

مانوئل مینگو، استاد دانشگاه : این امر امکان ندارد. این هفته نمایندگان اروپایی در قالب سیستم تثبیت مالی اروپا به منظور بررسی راههای بازسازی سیستم بانکی اسپانیا به این کشور آمدند. سرمایه گذاری‌ها برای نجات بانک‌های اسپانیایی توسط همین نهاد یعنی صندوق ثبات مالی صورت گرفته بود. این امکان ندارد که پیش از استقرار ناظر بانکی متحد، بانک‌های اسپانیایی بتوانند مجددا از بانک مرکزی اروپا سرمایه دریافت کنند.

یورونیوز: به روشنی مشخص نیست که بودجه ی لازم برای جلوگیری از ورشکستی برخی از بانک‌ها و همچنین بودجه ی مورد نظر برای سیستم محافظت از نقدینگی بانک‌ها از کجا تامین خواهد شد. آیا بیمه نقدینگی بانک‌های اروپایی هنوز دور از دسترس است؟

مانوئل مینگو، استاد دانشگاه: فکر می کنم که هنوز از این مساله فاصله زیادی داریم. تصمیم برای ناظر مالی اروپایی در جریان اجلاس بیست و نهم ژوئن اتخاذ شده است. بر اساس این تصمیم قرار است این طرح از ژانویه سال ۲۰۱۳ به اجرا گذاشته شود. این زمان رعایت نشده و هنوز از راه اندازی این مرجع نظارت مالی فاصله داریم. در درجه ی نخست باید موازین و قوانینی وضع شود که ناظر بانکی اروپا بر اساس آن بتواند بر شش هزار بانک محدوده اروپا نظارت کند. ضمن آنکه بیمه و تضمین پرداخت بدهی عمومی دولت‌ها به بانک‌ها مشکل دیگری است که باید حل شود.

یورونیوز: فرانسه و آلمان توافقی را به امضا رسانده اند که بر اساس آن شش هزار بانک اروپایی به طور مستقیم تحت نظارت قرار نگیرند. با اینحال بانک مرکزی اروپا می تواند در مواقع ضروری وارد میدان شود. آیا می توانیم بگوییم که آلمان به عنوان یک کشور ثروتمند اروپایی برای چنین مواقعی تدابیری اندیشه است؟

مانوئل مینگو، استاد دانشگاه: تلاش‌ها در این طرح به بازسازی سیستم بانکی کشورهایی نظیر اسپانیا، ایتالیا، پرتغال و یونان متمرکز شده است. این واقعیت دارد که در کشورهایی نظیر آلمان صندوق پشتیبانی مالی وجود دارد که در مواقع ضروری وارد عمل بشود که به طرح “بانک‌های بد” معروف بود و حقیقتا نتایج رضایت بخشی در پی نداشت. هنوز هم وضعیت این سیستم که برای پشتیبانی از فعالیت هایی که نتایج مالی منفی داشت مثلا نجات یک بانک از طریق ملی شدن یا نجات بانک “ وستل بی” وارد عمل شد، روشن نیست اما بدون شک اتفاقات غیر منتظره‌ای در این زمینه ممکن است پیش بیاید.

یورونیوز: آیا دولت بریتانیا نظارت واحد بر بانک‌های خود را خواهد پذیرفت؟

مانوئل مینگو، استاد دانشگاه: تصور اینکه بریتانیا چطور با طرح نظارت بانکی واحد همراهی خواهد کرد سخت است. اینکه آیا بریتانیا می پذیرد که بانک های کشورش توسط بانک مرکزی اروپا نظارت بشوند در حالیکه بانک های این کشور توسط یک ناظر بریتانیایی تحت نظارت هستند خود یک مساله است. ضمن آنکه دولت محافظه کار دیوید کمرون برای تصمیم گیری در مورد ادامه حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا به دنبال برگزاری یک همه پرسی در سال ۲۰۱۵ است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟

ادامه کاهش واردات انرژی به اتحادیه اروپا؛ ارزش گاز وارداتی ۵۲ درصد پایین آمد

کوبایی‌ها و نوستالژی جیره‌بندی دوره جنگ سرد؛ حقوقی که به ۲۰ دلار در ماه رسیده و شکمی که گرسنه مانده