مناظره اوباما و رامنی: اشتراک در سیاست خارجی

مناظره اوباما و رامنی: اشتراک در سیاست خارجی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نزدیک به 66 میلیون نفر از طریق 12 شبکه تلویزیونی دومین مناظره باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و میت رامنی فرماندار جمهوریخواه و رقیب انتخاباتی او را دنبال کردند.

مناظره ای داغ که محور آن عمدتا سیاست خارجی آمریکا بود و بنا به نظرسنجی های پس از مناظره، آقای اوباما در موضع حمله قرار داشت.

باراک اوباما در بخشی از مناظره گفت:“فکر می کنم فرماندار رامنی وقت زیادی برای اطلاع درباره نیروهای مسلح ما صرف نکرده است. شما به نیروی دریایی اشاره کردید، که امروزه تعداد کشتی هایمان کمتر از سال 1916 است. آقای فرماندار، امروزه ما اسب و سرنیزه کمتری هم داریم. چرا که ماهیت ارتش تغییر کرده است. امروزه ناوهای هواپیمابر داریم که هواپیماها بر آن فرود می آیند. کشتیهایی که زیر آب می روند و زیردریایی هسته ای هستند.”

در حالیکه تحولات کشورهای عربی، یکبار دیگر آمریکا را در نوک پیکان حملات گروه های تندرو قرار داده است، میت رامنی، اوباما را به بی عملی در مقابل قدرت گرفتن اسلامگرایان افراطی در منطقه و همچنین در سوریه متهم کرد.

میت رامنی گفت:“سوریه برای ما یک فرصت محسوب می شود. سوریه بویژه در شرایط کنونی نقش مهمی در خاورمیانه بازی می کند. سوریه تنها متحد ایران در دنیای عرب است. گذرگاه ایران به دریا و راه مسلح کردن و حمایت نظامی از حزب الله لبنان است که البته تهدیدی برای متحد ما اسراییل به شمار می رود. به همین دلیل دیدن سوریه بدون اسد برای ما یک الویت مهم است.”

اما آقای رامنی که در سیاست خارجی برگ برنده ای در مناظره نداشت، بحث را به مسایل اقتصادی کشاند، موضوعی که در آن حرف بیشتری برای گفتن دارد و الویت رای دهندگان آمریکایی نیز هست.

او گفت:“ما سالها شاهد تعطیل شدن شرکت هایمان و بیکاری کارکنان آنها هستیم. برای این که چین خودش را متعهد به قوانین مشابه قوانین ما نمی داند. یکی از دلایل آن، حفظ ارزش واحد پولی شان به طرق مصنوعی است که قیمت کالاهایشان را پایین نگه می دارد. به همین دلیل کالاهای تولیدی ما با کالای چینی قابل رقابت نیست و تجارت و مشاغل از دست ما می رود. این باید خاتمه یابد.”

باراک اوباما در دفاع قاطعانه از کارنامه اش به جمهوریخواهان چنین تاخت:“من یک نیروی ویژه بازرگانی برای تعقیب متقلبان بین المللی تشکیل دادم. به همین دلیل در طول ریاست جمهوری من، موارد خلافی که از چین ارائه کرده ایم نسبت به دو رییس جمهوری قبلی، دو برابر است. ما در همه پرونده هایی که علیه چین مطرح کردیم، پیروز شده ایم.”

در حالیکه میت رامنی، اوباما را به کاستن از اقتدار بین المللی آمریکا در سطح جهانی متهم کرد، اوباما گفت تجربه و واقعیت بارها ثابت کرده رامنی اشتباه می کند.

یورونیوز با کریستین امانپور مجری برنامه سیاست بین الملل شبکه ای بی سی آمریکا گفتگو کرده است.

آدریان لانکاشایر از یورونیوز:“داوری درباره تاثیر این مناظره بر اذهان رای دهندگان زود است. اما بر اساس آنچه دیدیم، تفاوت دو طرف در تعیین الویت های سیاست خارجی در چه بود؟

کریستین امانپور مجری برنامه سیاست بین الملل شبکه ای بی سی:“سرخط و عنوان های خبری امروز در آمریکا این بود: برنده مناظره چه کسی است؟ همه به اتفاق و با تحسین، اوباما را برنده دانستند. البته کمتر به تحلیل گفته های آنها و چشم انداز هر دو از آینده پرداخته شد.

اگر به سوال ها و نکات اساسی که از آنها پرسیده شد دقت کنیم، از ایران گرفته تا موقعیت آمریکا در سطح جهانی و بهار عربی، در لحظاتی که مناظره خوب پیش می رفت و یا مواردی که رقابت تنگاتنگ و سخت بود، می توان گفت هر دو شانه به شانه هم پیش رفتند.”

یورونیوز:“رامنی در سفر خارجی اش، گاف سیاسی داده بود. آیا تلاش دیشب او در جهت حفظ ظاهرش بود؟”

کریستین امانپور:“میدانید این به تابستان و اولین سفر خارجی او بر می گردد. طبیعتا همه شاهد تفاوت آشکار بین سفر میت رامنی و اولین سفر آقای اوباما در دوران نامزدیش در ژوئیه 2008 بودند.

فرماندار رامنی به انگلستان و بعد به اسراییل رفت و در چند نشست خبری اظهارنظرهای محافظه کارانه افراطی داشت، و بیانیه رسمی اش در اسراییل هم همینطور بود. بخاطر داریم، موضع محافظه کارانه ای درباره ایران گرفت.

اما در مناظره، مواضع اش درباره سیاست خارجی محافظه کارانه افراطی و بعد با زیگزاگ دوباره به مواضع محافظه کاران میانه رو برگشت. او گفت با تحریم ایران موافق و حتی خواستار تشدید تحریم ها است.

اما درباره افغانستان و پاکستان، بین دو نامزد تفاوتی نمی بینیم. اوباما تاکید کرد ضرب الاجل خروج نیروهای آمریکا تا سال 2014 قابل تغییر نیست، میت رامنی هم همینطور. اما نمی دانیم رامنی در این برنامه تغییری اعلام خواهد کرد یا نه؟”

یورونیوز:“رای دهندگان بیشتر به مسائل داخلی اهمیت می دهند تا امور خارجی، به نظر شما در نهایت کدامیک از نامزد ها جاذبه بیشتری برای رای دهندگان دارد؟”

کریستین امانپور:“همانطور که دیدیم، هر دو در موارد زیادی به مسایل داخلی پرداختند. به ویژه وقتی سوال درباره موقعیت آمریکا در دنیا بود، بحث کاملا حول مسایل اقتصادی، آموزش و تربیت نیروی کار آینده متمرکز شد.

وجود تفاوت کم بین هر دو، حقیقت واضحی درباره سیاست خارجی را ثابت می کند. مهم نیست در رقابت های اولیه انتخاباتی و یا حتی تا آستانه انتخابات چه گفته می شود، در نهایت سیاست خارجی آمریکا در مسیری پیش می رود که دهه ها قبل از آن ادامه داشته است.

یکی از فرصت هایی که می توانست تفاوت دو نامزد را روشن کند، مسئله سوریه بود. می دانید، رامنی در آخرین و تنها سخنرانی اش پیرامون سیاست خارجی، خاطرنشان کرد موضع سخت تری نسبت به سوریه اتخاذ خواهد کرد و در مناظره این کار را نکرد.”

یورونیوز:“اگر چه چیز زیادی در باره فلسطین نگفتند، اما این موضوع بطریق اولی، موقعیت آمریکا در چشم دنیای عرب را ترسیم خواهد کرد. آیا نپرداختن به فلسطین اشتباه بود؟”

کریستین امانپور:“با شما موافقم، این خطای بزرگی بود. دلیل آن روشن است، هیچکدام از دو نامزد نمی خواهند در باره بحران فلسطین و اسراییل حرف بزنند. این مسئله ای است که هر امیدی برای حل آن نیاز به رهبری آمریکایی ها دارد. هر دو طرف، فلسطینی ها و اسراییلی ها بخوبی به این نکته واقفند، بدون رهبری قاطع آمریکا راه حلی وجود ندارد.

اما هیچکدام از دو نامزد ذره ای از مواضع خود درباره این موضوع را بیان نکردند. فکر می کنم هر دو مشترکا چنین موضعی داشتند، نه، نه، نمی خواهیم درباره آن نظری بدهیم، چرا که امتیازی به آنها اضافه نمی کند.”

یورونیوز:“کریستین امانپور از نیویورک، از حضور شما سپاسگزارم.”

کریستین امانپور:“متشکرم.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ: من انتخاب نشوم در آمریکا حمام خون به راه می‌افتد؛ پنس:از ریاست‌جمهوری دوباره او حمایت نمی‌کنم

بارش «تگرگ گوریلی» در کانزاس آمریکا در پی وقوع طوفان کم‌سابقه

مجلس نمایندگان آمریکا طرح اجبار مالک چینی به واگذاری تیک‌تاک را تصویب کرد