نیاز بانکهای اسپانیایی چقدراست؟

نیاز بانکهای اسپانیایی چقدراست؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بعد از انتشار دو گزارش مستقل جداگانه در مورد میزان نیاز مالی بانکهای اسپانیایی، مسئولان مادرید در حال کار روی جزئیات تقاضای کمکی هستند که انتظار می رود روز دوشنبه آنرا بطور رسمی مطرح کنند. پیش تر بروکسل با اعطای وامی صدمیلیارد یورویی به این کشور موافقت کرده است.

لوییس د گیندوس وزیراقتصاد اسپانیا درمورد این گزارشها می گوید:“معتقدیم که برای درک و فهمیدن شرایط واقعی و همچنین زدودن تردیدهایی که درمورد بخش بانکی اسپانیا وجود دارد، اطلاعات این گزارشها نقشی اساسی ایفا می کند. ازطریق آنهاست که می توانیم کل روند کمکهای مالی به بانکهای اسپانیایی را مشخص و تردیدها را از بین ببریم.”

تخمین های اولیه گروه مشورتی آمریکایی “اولیور وایمن” حاکی از آن است که بانکهای اسپانیایی بسته به وضعیت بازار مسکن به چیزی بین 51 تا 62 میلیارد یورو نیاز دارند . این درحالیست که در بدبینانه ترین حالت میزان ضرر آنها بین 250 تا 270 میلیارد یورو پیش بینی می شود.

جراید اسپانیا با اختصاص دادن تیترهای اول خود به این مسئله انتقادهای جدی ای را به نحوه مدیریت دولت مادرید و واکنش از نظر آنها نامناسب به بحران اقتصادی، مطرح کرده اند.

یکی از ساکنان مادرید در این باره می گوید:” آنها همه چیز را خراب کرده اند. همه پولها را هم خرج کرده اند. حدس می زنم که باز هم به پول نیاز باشد. اما اگر آنها بخواهند باز هم اینچنین به اداره مملکت بپردازند بنظرم حتی اگر اتحادیه اروپا مبلغ قابل توجهی هم وسط بگذارد، این پول هم فایده ای نخواهد داشت.”

بدین ترتیب باید انتظار تابستان گرم و طاقت فرسایی را برای بانکهای اسپانیایی داشت. چهارده گروه بانکی که حدود نود درصد بخش بانکی اسپانیا را تشکیل می دهند و در پی بحران نزول قیمت مسکن با مشکلات عدیده ای روبروشدند در شرایط فعلی بشدت به کمکهای دولتی نیازمندند.

این درحالیست که سود اوراق قرضه اسپانیا به بالاترین میزان خود از زمان رواج یورو رسیده است.

یک تحلیلگر اقتصادی: “جزئیات کمک مالی به اسپانیا باید دقیقا مشخص شود”

یورونیوز: برای بررسی بیشتر وضعیت حسابرسی بانکهای اسپانیا و آزمونی که این کشور با آن مواجه شده با خوزه کارلوس دیئز تحلیلگر “اینترمانی” گفتگو می کنیم. نهایتا رقمی که اعلام شد بین رقم صندوق بین المللی پول و صد میلیارد یوریی بود که بروکسل وعده اش را داده بود. بنظر شما با این وضعیت، رقمی که مادرید تقاضا خواهد کرد چقدر خواهد بود؟

خوزه کارلوس دیئز:“اول اینکه این کار بواسطه دو گروه مستقل عملی شد و به آن اعتبار بخشید. بنظرم نسبت به کاری که سال پیش توسط مقامات بانک اروپا انجام شد، انسجام و چارچوب بهتری دارد و شباهت بیشتری با تدابیر خزانه داری فدرال و بانک مرکزی آمریکا دارد که برنامه های موثرتری هستند و از این جهت کار مناسبی است. مشکل فعلی این است که این کار مفید بودن خود را از دست داده است. تصور می کنم که دولت اطلاعات لازم را در اختیاردارد ولی همانطور که بروکسل هم خواسته، باید برای این کار بخش به بخش برنامه ریزی شود. باید یک نقشه راه جزء به جزء مشخص شود تا سرمایه گذاران بتوانند آنرا تحلیل و ارزیابی کنند.”

یورونیوز: بنظر می رسد که دولت اسپانیا مگر با فشار متحدان اروپایی اش پیشرفتی نمی کند. طبیعتا تقاضای رسمی کمک باید دوشنبه مطرح شود. مرحله بعدی را چه می دانید ؟

خوزه کارلوس دیئز:” زمانیکه تقاضا بطور رسمی مطرح شد، کشورهای منطقه یورو همراه دیگر کشورهای اروپایی باید از کمیسیون اتحادیه بخواهند تا یادداشت تفاهمی را تهیه کند و در آن به همه جزئیات اشاره شود: شرایط کمک، میزان آن، نرخ بهره، تاخیر و اینکه از طریق مکانیسم ثبات مالی اروپا صورت خواهد گرفت یا از طریق صندوق اروپایی ثبات مالی. همانطور که اغلب گفته می شود مشکل و اختلاف در جزئیات بوجود می آید باید اینها مشخص شود تا بفهمیم که این طرح به موفقیت خواهد رسید یا نه.”

یورونیوز: یکی از سئوالات بطور مشخص این است که آیا بدون اینکه بدهی دولت اسپانیا افزایش یابد می توان به بانکهای این کشور کمک کرد. آیا فشار بر دولت آنگلا مرکل در این زمینه به اندازه کافی قویست؟

خوزه کارلوس دیئز:” باید دید. به هر حال سیاست هنر ممکن هاست. قواعد در این زمینه به اندازه کافی شفاف است. این دولت یک کشور است که باید از طریق صندوق تجدید ساختار بانکی که یک نهاد صد درصد دولتی است، تقاضای کمک را مطرح کند. بحث دیگر، بحث تغییر این قواعد در آینده و داشتن یک اتحادیه بانکی است که بتواند مستقیما و بدون واسطه به بانکها کمک کند. منتها در حال حاضر قواعد فعلی صندوق ثبات اروپا و اتحادیه اجازه چینین کاری را نمی دهد.”

یورونیوز: نهایتا با این شیوه آیا می توان میزان ریسک و همچنین سود بدهی های اسپانیا را کاهش داد؟

خوزه کارلوس دیئز:“بستگی دارد. واقعیت این است که این حسابرسی به اندازه کافی نیست و نرخ ریسک پذیری و دیگر مشکلات اسپانیا افزایش خواهند یافت. ما در سطح اروپا و بین الملل می خواهیم اینطور برداشت کنیم که مبداء همه نگرانی های بحران منطقه یورو نظام بانکی اسپانیاست. خیلی خوب بود اگر همه مشکلات منطقه یورو مشکلی به این سادگی داشت. در اسپانیا همانطور که امبرتو اکوی ایتالیایی از زبان “ویلیام باسکروویل” در اثر خود موسوم به “بنام گل سرخ” گفته می توان همه بانکها را با مشتی هیزم به آتش کشید ولی در اینصورت هم مشکل اصلی حل نخواهد شد. می دانید بحران یورو بحرانی عمیق تر از این حرفهاست و این در حالی است که کل اروپا هم دچار رکود اقتصادی است. شاخص ها نشان می دهد که آلمان هم وارد رکود شده. سیاستهای اقتصادی که ما در اروپا اتخاذ کرده ایم مستقیما به افسردگی منجر شده است درست مثل وقتی که با بقدرت رسیدن هربرت هوور، آمریکا در اوایل ده 1930 دچارش شد. باید دید که آنگلا مرکل و دولتش نهایتا متوجه می شود و بموقع برای تغییر سیاستها اقدام می کند یا نه. درغیر اینصورت چشم انداز بسیار منفی است.”

یورونیوز: گفتگویی بود با خوزه کارلوس دیئز تحلیلگر اقتصادی از مادرید. با سپاس از شما.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلندپروازی‌های اقتصادی و منجلاب بازار املاک چین؛ نخست‌وزیر خواهان رشد پنج درصدی است

مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۲۴؛ تصاویری از تظاهرات حامیان محیط زیست و مخالفان سرمایه‌داری در داووس سوئیس

توافق کابینه ائتلافی آلمان در دقیقه ۹۰؛ بن‌بست بودجه ۲۰۲۴ رفع شد