رییس جمهوری آینده مصر؟

رییس جمهوری آینده مصر؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخستین دور انتخابات تاریخی مصر این هفته برگزار می‌شود. چه کسی رییس جمهور آینده این کشور ۸۲ میلیون نفری خواهد شد؟

در این مبارزات انتخاباتی حضور دو جناح اصلی کاملا برجسته است؛ اسلامگرایان که برنده انتخابات مجلس قانونگذاری بودند و نامزدهایی که ریشه در رژیم گذشته داشته و خواهان بازگشت ثبات به این کشورند، از جمله احمد شفیق که نخست وزیر حسنی مبارک در آخرین روزهای ریاست جمهوری تا زمان استعفا بود، یعنی در مجموع یک ماه.

احمد شفیق نتیجه واقعی نظام سیاسی و نظامی مصر است. خلبان پیشین و تکنسین با سابقه، اسب خود را برای مبارزه با جرم و جنایت و برقراری امنیت زین کرده است. او بر این باور است که در این شرایط گذار پیشینه نظامی‌اش برگ برنده‌ای است، حال آنکه بخش بزرگی از مردم خواستار رییس جمهوری مستقل از ارتش‌اند.

عمرو موسی که خود را بعنوان ضامن مصری تکثرگرا و باز در برابر مدرنیته معرفی می‌کند. او دبیر کل سابق اتحادیه عرب و مسوول دیپلماسی حسنی مبارک طی ۱۰ سال، از ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۱ بوده است. آقای موسی که مبارزات انتخاباتی خود را از چند ماه گذشته آغاز کرده، قبل از هر چیز سعی در برجسته کردن تجاربش دارد. به باور مخالفانش، او نیز از بازماندگان رژیم گذشته است.

اما در جبهه قدرتمند اخوان المسلمین، محمد مرسی احتمالا در سودای پیروزی از حزب عدالت و آزادی است که نزدیک به نیمی از کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد. البته اخوان المسلمین هراس را در دل آنهایی که نگران به قدرت رسیدن اسلامگرایان هستند افکنده است. آقای مرسی خود را به عنوان نامزدی تنها و مستقل و با طرح و برنامه اسلامی معرفی کرده است.

عبدالمنعم ابوالفتوح را نباید فراموش کرد. عضو سابق اخوان المسلمین که سال گذشته و پس از برملا شدن تمایل او برای ریاست جمهوری از این جبهه جدا شد. چرا که اخوان المسلیمن چندان تمایلی به نامزدی او برای ریاست جمهوری نداشت.
ابوالفتوح که مبارزات انتخاباتی‌اش را حول محور برخورداری از حق بهداشت و آموزش متمرکز کرده، سلفی‌ها و آزادیخواهان میدان تحریر را هدف قرار داده است.

درباره انتخابات ریاست جمهوری مصر، یورونیوز با آقای آلوارو دو واسکونسلوس، در پاریس گفتگویی انجام داده که متن آن در ادامه آمده است.

یورونیوز: شما مدیر موسسه اروپایی مطالعات امنیت و کار‌شناس روابط اروپا مدیترانه هستید. اخیر کتابی به نام «گوش دادن به صداهای ناآشنا» منتشر کرده‌اید. همانطور که می‌دانیم از چهارشنبه این هفته شاهد برگزاری نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری در مصر هستیم. این انتخابات در حالی صورت می‌گیرد که هنوز تنش‌های زیادی در جریان است و در قاهره پی درپی شاهد خشونت‌ها و درگیری‌هایی هستیم. به نظر شما چه چیزی برگزاری مناسب انتخابات را تضمین می‌کند؟

الوارو دو واسکونسلوس:
روشن است که از یک سو نیروهای نظامی ادامه انتقال دموکراتیک قدرت را می‌پذیرند و باید نتیجه انتخابات را بپذیرند.
از سوی دیگر بین احزاب اسلامگرا، احزاب لیبرال و نیروهای سیاسی لیبرال یک اجماع نظر اساسی وجود دارد. برای اینکه در مصر با تقسیم بندی ویژه‌ای روبرو هستیم. از یکسو آنهایی را داریم که انقلاب کردند و از سوی دیگر برندگان انتخابات را، احزاب اسلامگرایی که به مشروعیت دموکراتیک خود می‌اندیشند.

یورونیوز: یکی از سوالات مطرح مربوط به جایگاه محمد مرسی، نامزد معرفی شده اخوان المسلمین است. اخوان المسلمین از رهگذر حزب او یعنی حزب آزادی و عدالت، توانسته نخستین قدرت سیاسی کشور شود. اما نامزدی او برای ریاست جمهوری لزوما بهترین گزینه نیست. به نظر شما آیا این انتخابات به ناکامی اخوان المسلین خواهد انجامید یا می‌تواند به این نتیجه بیانجامد؟

الوارو دو واسکونسلوس:
فکر می‌کنم انتخابات ممکن است اخوان المسلمین را کنار بزند. به خاطر دارید که اخوان المسلمین قصد معرفی نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری را نداشت. تصمیم آن‌ها این بود که تمامی قدرت را در دست نداشته باشند. برای اینکه داشتن تمامی اهرم‌های قدرت برای آن‌ها زیاد بود. در اختیار داشتن پارلمان، مجلس موسسان و ریاست جمهوری وضعیت را پیچیده می‌کند. و برای وجهه آن‌ها چه در داخل و چه در خارج مصر چندان مناسب نیست.
از این نظر، همچون سلفی‌ها آن‌ها نیز فقط با یک نامزد حضور یافتند. آن‌ها نگران این بودند که نامزد سلفی‌ها تمام آراء اسلامگرایان را از آن خود سازد. برای اینکه بالا رفتن سلفی‌ها برای اخوان المسلمین یک مساله جدی است.
به همین دلیل آن‌ها با یک نامزد پیش رفتند. نامزد آن‌ها از سوی نظامیان پذیرفته نشد و نماینده آن‌ها را فاقد شرایط لازم و او را باقیمانده رژیم سابق و متعلق به آن می دانستند. بنابراین، آن‌ها نامزد جدیدی معرفی کردند که به نظر من چندان موفقیتی را به دست نخواهد آورد.

یورونیوز: از نظر شما آیا اخوان المسلمین این موضوع را می‌پذیرند که انتخابات ریاست جمهوری موجب حذف آن‌ها شود؟

الوارو دو واسکونسلوس:
بله. اخوان المسلمین از پویایی مشروعیت دموکراتیک برخوردارند.

یورونیوز: به نظر شما آیا آقای عمرو موسی، وزیر سابق امور خارجه حسنی مبارک و دبیر کل سابق اتحادیه عرب نقش مهمی در این بین دارد؟

الوارو دو واسکونسلوس:
فکر می‌کنم عمرو موسی از سوی کسانی که به مشروعیت انقلابی و همینطور مشروعیت دموکراتیک باور دارند یعنی اخوان المسلمین بیشتر به عنوان نامزدی که به رژیم گذشته تعلق دارد شناخته می‌شود.
البته او از حمایت مردمی که به رژیم گذشته تعلق دارند، مناطق روستایی و همینطور بخش‌هایی از قاهره که کمتر درگیر سیاست‌اند برخوردار است.
اما بدیهی است که مشکلات زیادی خواهد داشت و به همین دلیل من تردید داردم که او برنده این انتخابات باشد.

یورونیوز: از میان نامزد‌ها، کدامیک را میراث دار قیام‌های مردمی سال گذشته می‌دانید؟

الوارو دو واسکونسلوس:
ابوالفتوح، عضو سابق اخوان المسلمین شاید بتواند اجماع گسترده تری را بدست آورد. از یک سو برای اخوان المسلمین دشوار است در دور دوم انتخابات از کسی که از این سازمان کنار کشیده حمایت نکند و از سوی دیگر جوانان لیبرال او را به عنوان کسی که دیدگاه‌هایش به آن‌ها نزدیک‌تر است می‌بینند. از این نظر او احتمالا بتواند بیشترین اتفاق نظر را برانگیزد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیمان ۴۰ ساله کمپ دیوید؛ اگر مصر تهدید به لغو توافقنامه صلح با اسرائیل را عملی کند چه می‌شود؟

توزیع آرد در بین رای‌دهندگان؛ چالش‌های سیسی برای سومین پیروزی در انتخابات مصر کدامند؟

انتخابات ریاست جمهوری مصر در سایه ۱۰ سال حکومت با مشت آهنین؛ سیسی به دنبال حفظ قدرت تا سال ۲۰۳۰ است