انتقاد شدید یک فعال سیاسی سوری از رهبران مخالفان

انتقاد شدید یک فعال سیاسی سوری از رهبران مخالفان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فدوی سلیمان، هنرپیشه مشهور سوریه ای بزرگترین نقش زندگی خود را بازی کرد. البته این بار نه در یک فیلم سینمایی بلکه در زندگی واقعی و با فرار از کشور بحران زده سوریه.

او که همچون بشار اسد متعلق به اقلیت علوی مذهب حاکم بر سوریه است از مدتها قبل تصمیم گرفت مسیر خود را از حاکمان جدا کند و به مخالفان بپیوندد.

در طول ماه های گذشته او بارها تحت تعقیب نیروهای امنیتی بود و بارها مجبور شد محل اقامتش را تغییر بدهد.

او در شهر حمص که به نماد مبارزه علیه حکومت بشار اسد تبدیل شده است، در تظاهرات شرکت می کرد و با شهرتی که داشت همواره تلاش می کرد به طور علنی به مبارزه ادامه بدهد.

خانم سلیمان فقط چند روز پس از فرار از سوریه در مصاحبه ای با خبرنگار یورونیوز درباره تحولات سوریه صحبت کرد.

یورونیوز: فدوی سلیمان هنرپیشه و فعال سیاسی سوری از پاریس با ماست. خانم سلیمان به تازگی موفق به فرار از سوریه شده است. خانم سلیمان به یورونیوز خوش آمدید. لطفا بگوید چگونه از سوریه خارج شدید؟

فدوی سلیمان: به سختی و البته به طور غیرقانونی و مخفیانه. متاسفم که نمی‌توانم توضیحات بیشتری در این زمینه بدهم چرا که بسیاری از هموطنانم برای حفظ جان خود از‌‌ همان مسیری که من فرار کردم استفاده می‌کنند و اگر توضیح دهم جان آن‌ها را به خطر انداخته‌ام.

یورونیوز: گفتید دو روز پیش سوریه را ترک کردید. از شرایط در آنجا برایمان بگویید.

فدوی سلیمان: متاسفانه باید اذعان کنم که به بن بست رسیده‌ایم و هیچ راه حل سیاسی پیشروی نداریم. انقلاب مردم سوریه به انقلابی مسلحانه تبدیل شد و این اصلا هدف ما نبود. ما در برابر خشونت رژیم سوریه واکنش نشان دادیم. اما اگر به زور سلاح، رژیم دیکتاتوری برافتد، بدون شک، نتیجه‌اش دمکراسی نخواهد بود. سلاح به دست، تنها چیزی که بدست می‌آید جنایت است و خونریزی. بنظر من مشکل جدی ما رهبران ما هستند که در طول یک سال گذشته نتوانستند راه حل مناسب سیاسی را بیابد و مردم را روز به روز ناراضی‌تر کردند.

یورونیوز: منظورتان از رهبران چیست؟ رهبران مخالفان یا سردمداران قدرت؟

فدوی سلیمان: منظورم رهبران مخالفان است.

یورونیوز: یعنی شما بر این باورید که رهبران مخالف رژیم نتوانستند به درستی انقلاب مردم سوریه را رهبری کنند؟

فدوی سلیمان: دقیقا، آنها نتوانستند انقلاب مردم را به سوی انقلاب بدور از خشنونت رهبری کنند. ما مخالف مبارزه مسلحانه و رساندن سلاح به مردم هستیم. ما علیه رژیمی برخاستیم که رفتاری دوگانه داشت؛ صبح حرفی می‌زد و شب عکس آن را انجام می‌داد، حالا اگر مخالفان نیز مانند رژیم اسد عمل کند که دیگر فرقی بین این دو نیست. آنها دو روی یک سکه‌اند و رفتارشان با مردم شفاف نبوده است. آنها هیچ برنامه و طرح سیاسی دقیقی را مطرح نکرده و پیش نبرده‌اند. حتی هویت آنها و اینکه به چه سازمان و تفکری وابسته‌اند، نامشخص است. اعضای شورای ملی سوریه چه کسانی هستند؟ کجا اقامت دارند؟ کسی نمی‌داند. البته چند تن از آن‌ها شناخته شده‌اند. آنها به ظاهر مذهبی نیستند اما چه کسی می‌داند که آنها حقیقتا به کدام تفکر سیاسی تعلق دارند. استراتژیشان برای پیروزی چیست؟ ده‌ها جلسه و نشست بدون حتی یک راه حل مناسب.

یورونیوز: آیا می‌توانید تنی چند از آنهایی که به گفته شما از وضعیت وخیم سوریه سو استفاده می‌کنند را نام ببرید؟

فدوی سلیمان: حتما روزی نام تک تکشان را خواهم گفت، اما در حال حاضر نمی توانم.

یورونیوز: خانم سیلمان از اینکه وقتتان را به ما دادید سپاسگزارم.

موضوعات مرتبط

گفتگو با امین جمیل، رئیس جمهور سابق لبنان

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: یک نظامی ایرانی در حمله هوایی اسرائیل به سوریه کشته شد

دادگاه فرانسه حکم بازداشت بین‌المللی بشار اسد را صادر کرد