تبعیض های آموزشی علیه کودکان کولی ها و اقلیت های نژادی

تبعیض های آموزشی علیه کودکان کولی ها و اقلیت های نژادی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موضوع برنامه این هفته جهان دانش، محرومیت از تحصیل و تبعیض بین کودکان است.

در این برنامه به اقداماتی که در حمایت از کودکان اقلیت های قومی و اقوام به حاشیه رانده شده صورت می گیرد و محرومیتهای کودکان از آموزش می پردازیم.

اعلامیه حقوق کودکان سازمان ملل متحد، کودکان را در برابر تبعیض حمایت می کند.

اما بسیاری از کودکان و جوانان اقلیت های قومی و در حاشیه هنوز با محرومیت های اجتماعی و آموزشی روبرو هستند.

برای دیدن تلاشها در جهت بهبود شرایط، با هم به افغانستان، هند و اسپانیا می رویم.

در زاغه های محروم و فقیر افغانستان، بسیاری از خانواده های اقلیت های قومی کودکانشان را به دلیل تحقیر های اجتماعی به مدرسه نمی فرستند.

دولت هم برای برطرف کردن این اختلاف اجتماعی اقدام مهمی نکرده است. به همین دلیل علیرغم تلاشهای بعضی نهادهای غیر دولتی ، شرایط تغییر چندانی کرده است.

روبینا دختری از قوم جت های افغانستانچهره زنی که برقع نپوشیده، در افغانستان صحنه غیر معمولی است. روبینای بیست ساله در بازار کابل دستبند و النگو می فروشد. او از قوم جت ها، یک قبیله کولی و کوچ نشین است و به همین دلیل هرگز به مدرسه نرفته است.

هزینه زندگی روبینا و خانواده او درزاغه کوت سنگی، ماهانه برابر با سه یورو است. خانه آنها در این محله، خانه دائمی آنها نیست زیرا هر لحظه در معرض خطر تخلیه توسط ماموران دولتی هستند.

قانون اساسی افغانستان، جت ها را به عنوان یک اقلبت برسمیت نمی شناسد. در نتیجه بسیاری از آنها کارت و یا شماره هویت ملی ندارند. به همین دلیل آموزش و ثبت نام در مدرسه نیز برایشان امکانپذیر نیست.

اقیلت جت یکی از اقوام شدیدا به حاشیه رانده شده و محروم افغانستان است. کلمه جت حتی، در واژگان افغان، یک نوع ناسزا تلقی می شود.

پدر روبینا می گوید:“برای ما دیر شده ولی بچه های ما باید به مدرسه بروند. تا بفهمند توالت و یا بیمارستان چی هست. برای اینکه آدم بیسواد هیچ چیز نمی داند.” در آنسوی شهر کابل، مردم از جنوب کشورو از جنگ فرار کرده و دریکی از بزرگترین اردوگاه های پناهندگان اسکان پیدا کرده اند.

در بین آنها یک گروه کوچک از قوم جت هم هست. برای اولین بار امکان دسترسی به آموزش و مدرسه برای آنها وجود دارد.

آشیانه، یک نهاد غیر دولتی افغان سال گذشته یک مدرسه برای قوم جت تاسیس کرد. این اولین قدم برای به رسمیت شناختن این قوم به عنوان بخشی از ملت افغانستان است.

en.wikipedia.org/wiki/Jat_people
www.aschiana.com/

غذا و آموزش در مدرسه قبایل هند

تبعیض ، مقدمه محرومیت وفقر یکی از دلایل آن است. قبایل مختلفی که در ایالت ادیشا در هند زندگی میکنند، با این مشکل روبرو هستند.

در این برنامه، گزارشی از فعالیت های موسسه علوم احتماعی کالینگا یا “کیس “ داریم. کیس برای 15 هزار کودک این منطقه آموزش، غذا و مسکن رایگان فراهم می کند. هدف این سازمان ریشه کن کردن بیکاری از طریق آموزش و دوره های کارآموزی است .

ادیشا یکی از محرومترین مناطق هند با 9 میلیون جمیعت قبیله ای که اکثرا بسیار فقیر هستند.

با اینکه دولت اقداماتی برای بهبود شراط آنها انجام داده، ولی منابع اختصاص داده شده بسیار محدود است.

به همت بنیانگزار این سازمان، آچوتیا سامانتا، تغییرات مشهود تر است.

موسسه علوم احتماعی کالینگا سال 1993 با تحت پوشش قرار دادن 125 کودک شروع کرد و امروزه بزرگترین سازمان غیر دولتی حمایت از قبایل و ایلات در دنیا است.

“کیس” نه تنها، آموزش، غذا و مسکن برای کودکان قبابل فراهم می کند، بلکه بعد از تمام شده تحصیل آنها را نیز به کار می گمارد.

یکی از این دانش آموزان می گوید:“خانوده من خیلی فقیر هستند. گاهی میشد که 2-3روز چیزی نخورم و گرسنه بمانم. برادرم به من گفت ما پول نداریم نمی توانم خرج تحصیل تو را بدهم. ولی تو را به یکی از مدرسه های قبایل می برم، آنجا بچه های مثل تو درس می خوانند و تو را هم قبول می کنند.”

در کنار آموزش متداول، آموزشهای فنی و حرفه ای بخش مهم برنامه موسسه علوم احتماعی کالینگا است. هدف آن اشتغال و تامین مالی جوانان است.

کالاهای تولید شده در کلاس های فنی و حرفه ای فروخته و یک سوم سود فروش، بین آنها توزیع می شود.

“کیس” با ارائه فرهنگ قبایل، ورزش ، آموزش های حرفه ای و فنی و تحصیل متداول ، مجموعه متعادلی ازارزش های بومی و سبک زندگی امروزی را به این دانش آموزان عرضه می کند.

www.kiss.ac.in
www.orissadiary.com

کولی های اسپانیا و گرایش به مدرسه رفتن در میان کودکان

گاهی سنت های جوانان قوم روما در اسپانیا با قوانین آموزش و مدرسه در تضاد است. در نتیجه ممکن است به ترک تحصیل و یا حتی نرفتن به مدرسه منجر شود.

اما یک بنیاد آموزشی ضمن حفظ و پاییبندی به سنت ها و میراث فرهنگی، در صدد آموزش این جوانان آنها است.

محله “لا مینا” در شهر بارسلون اسپانیا، خانه هزاران خانواده کولی و یکی از بخش های به شدت مجزا شده در اسپانیا است.

در کتابخانه محلی، مردم هر روز علیه محرومیت و تبعیض های اجتماعی اعمال شده بر کولی ها مبارزه می کنند. آنها از ستون و پایه کار یعنی آموزش شروع کرده اند.

بی اعتمادی به مدرسه و سیستم آموزش و ازداوج در سن پایین یکی از اصلی ترین دلایل افت تحصیلی در این جمعیت است.

در حالیکه گرایش به دانشگاه در بین این قوم در حال افزایش است ولی حالت عمومی ندارد. ازه کوئل یکی از 1200 جوان تحت حمایت بنیادی به نام “پرر کلوسا” است.

هدف این یک بنیاد که توسط کولی ها تشکیل شده، افزایش میزان مدرسه رفتن کودکان قوم کولی و برقرای تعادل اجتماعی و از بین بردن فاصله های و تبعیض اجتماعی است.

متاسفانه داغ ننگ بیسوادی و جرم بر سر قوم کولی در اسپانیا سنگینی می کند.

کولی ها می گویند جامعه باید این باور را به کناری بگذارد. تنها در این صورت است که تلاش جامعه کولی ها و تمایل روزافزون آنها به مدرسه فرستادن کودکان می تواند مرحمی برای این زخم کهنه باشد. www.www.fundaciopereclosa.org

جهان دانش مشتاق شنیدن نظرات شما در باره چگونگی حل این مسئله است.

تجربه ها و نظراتتان را در صفحه شبکه های اجتماعی ما مطرح کنید.

برنامه ما را از تلویزیون، آنلاین و در شبکه های اجتماعی ببینید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند

امداد و نجات در دمای زیر صفر؛ شمار کشته‌شدگان زمین لرزه چین به ۱۳۱ نفر رسید

تاریخی از خشونت و بن‌بست در کوزوو؛ چرا تنش‌ها بین صرب‌تبارها و آلبانیایی‌تبارها تمامی ندارد؟