سیاحت در آنگولا؛ نگاهی به یکی از تالاب‌های بکر جهان

سیاحت در آنگولا؛ نگاهی به یکی از تالاب‌های بکر جهان
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

از سال ۲۰۱۵ تاکنون، تیم نشنال ژئوگرافی برای پروژه منطقه بکر اوکاوانگو، هزاران کیلومتر از رودخانه‌های آنگولا را که یکی از آخرین تالاب‌های دست‌نخورده جهان را می سازند، پیمودند. این منطقه اکنون یک منطقه حفاظت شده جهانی است.

آگهی

در این بخش از برنامه سیاحت در آنگولا در یک سفر اکتشافی برای کشف یکی از مناطق کمتر شناخته شده آفریقا به آنگولا رفته ایم. منطقه اوکاوانگو در آنگولا تنوع زیستی خارق‌العاده وجود دارد. این منطقه منبع اصلی آب دلتای اوکاوانگو است که تحت حفاظت یونسکو قرار دارد.

ماجراجویی برای شناختن رودخانه کشف نشده آنگولا به یک ماموریت شش ساله برای شناخت و محافظت از یکی از آخرین تالاب های دست نخورده جهان تبدیل شد. جمعی از دانشمندان، کاوشگران و فیلم سازان نشنال ژئوگرافی ماموریت‌شان را برای عبور از رودخانه‌های زیادی درآنگولا که آب را برای دلتای مشهور بوتسوانای اوکاوانگو فراهم می کند به انجام رساندند.

از سال ۲۰۱۵ تاکنون، تیم نشنال ژئوگرافی پروژه منطقه بکر اوکاوانگو، هزاران کیلومتر از رودخانه‌های آنگولا را که یکی از آخرین تالاب‌های دست‌نخورده جهان را می سازند، پیموده‌اند، حوزه آبریزی بزرگتر از مساحت انگلستان.

دکتر استیو بویز، مدیر پروژه نشنال ژئوگرافی منطقه بکر اوکاوانگو می گوید: «ما در آغاز یک هدف داشتیم: شناخت و کشف. و ما در این زمینه بسیار خوب عمل کردیم. ما در این منطقه حدود ۱۳ گونه جدید را برای علم کشف کردیم و صدها گونه‌ای را مشاهده کردیم که نمی دانستیم در آن منطقه وجود داردند.»

دانشمندان اعزامی، موش‌ها، خفاش‌ها، گیاهان و ماهیهی را مورد بررسی قرار دادند و با پیمایش تنوع زیستی و جمع‌اوری گونه‌ها، به ایجاد یک شمای علمی بهتر از منطقه کمک کرده‌اند.

کرلن کوستا، مدیر منطقه‌ای نشنال ژئوگرافی پروژه در آنگولا می گوید: «کشف آنگولا و مستند سازی علمی آنگولا کار ماست. به شکل دیگری نمی توان بیانش کردو واقعا مانند رویاست.»

آنها دوربین‌ها را در منطقه‌ نصب کردند که وجود شیر، یوزپلنگ، پلنگ و سگ وحشی آفریقایی را که در معرض خطر انقراض است، در این منطقه تایید می کند.

تیم تحقیق در نخستین سفر خود انتظار یک رودخانه معمولی را داشت اما آنچه آنها کشف کردند منطقه‌ای باتلاقی بود. اینگونه این سیاحت به یک کشف علمی فوق العاده تبدیل شد. در اکتشافات سال ۲۰۱۵ تیم تحقیق با حفر زمین باتلاقی، تورب کشف کرد. تورب کودی است که از انباشت پوشش گیاهی نیمه پوسیده ایجاد می شود.

دکتر استیو بویز می افزاید: «ما منبعی از تورب کشف کردیم که احتمالا وسعتی بین ۳۵ تا ۴۰ هزار کیلومتر مربع است. این دومین سیستم تورب از نظر وسعت در افریقاست. این یک اسفنج غول‌پیکراست که آب را به داخل این رودخانه‌ها آزاد می کند.»

تورب، ده برابر وزنش آب جذب می کند و این اطمینان را ایجاد می کند که اگر تغییرات اقلیمی منجر به سالهای خشک‌تری شود، آب حوزه اوکاوانگو همچنان جریان خواهد داشت. تورب همچنین کربن اضافی موجود در جو را جذب می کند و به کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی کمک می کند.

دکتر استیو بویز می افزاید: «در فرایند کشف این موارد جدید و این سرزمین که واقعا کسی درباره آن چیزی نمی دانست ما فرصت‌های جدیدی کشف کردیم، ‍‍پتانسیل‌هایی برای مناطق حفاظت شده.»

هر سال، ۲.۵ تریلیون لیتر آب تازه از آنگولا برای حمایت از زندگی هزاران انسان و گیاهان و حیوانات حیات وحش دلتای اوکاوانگو بوتسوانا جریان می یابد. اما رودخانه‌هایی که در آنگولا این آب را تامین می کنند از توسعه تجاری، قاچاق حیوانات وحشی و جنگل‌زدایی در امان نیستند.

یکی از اهداف این پروژه کار با جوامع محلی برای حفاظت از کل این منطقه و کمک به آنگولا برای بهره‌مندی پایدار از مزایای این آب است.

کرلن کوستا می افزاید: «هدف اصلی ارتباط با تعداد بیشتری از مردم است زیرا از این طریق می توانیم رفاه این افراد را تامین و پایداری محیط زیست پیرامون این افراد را تضمین کنیم.»

ماموریت این پروژه در حفاظت از اکوسیستم باعث برجسته شدن اهمیت جهانی جنوب شرقی آنگولا شده است. آنها همچنین آثاری از فیل در اینجا یافته‌اند.

دکتر استیو بویز می افزاید: «همانطور که می بینید شاخه‌های زیادی شکسته. روی زمین هم همینطور. یک فیل کمتر از یک هفته پیش از اینجا عبور کرده است.»

بواسطه حفاظت و ایجاد یک اقتصاد حفاظت پایدار در منطقه این امید در قلب بسیاری در آنگولایی‌ها پیدا شده است که روزی جمعیتی از گونه‌های استثنایی آفریقایی دوباره به این منطقه در آنگولا بازگردند.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

کارخانه سرامیک‌سازی در آنگولا؛ تولید مصالح برای ساختن دوران صلح

رشد کسب‌وکارهای خانوادگی به سرپرستی زنان در آنگولا