زندگی در عمان؛ معماری خیره کننده و میراث فرهنگی

زندگی در عمان؛ معماری خیره کننده و میراث فرهنگی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

قلعه های قدیمی، گنبدهای پرتلألوی مساجد و معماری شگفت انگیزی که بازتاب میراث فرهنگی غنی عمان است. در این برنامه «زندگی در عمان»

آگهی

عمان میراث فرهنگی غنی دارد که فرهنگ مدرن نیز در آن تأثیر گذاشته است. در این برنامه «زندگی در عمان» به پایتخت این کشور رفته ایم تا با فرهنگ های مختلف و معماری بناهای حیرت انگیز این شهر آشنا شویم.

قلعه های قدیمی، معماری خیره کننده مساجد، و سبکهای جدید و شگفت انگیز معماری بناهای منحصر به فرد در عمان بازتاب دهنده گذشته غنی این کشور و وضعیت کنونی آن است. از قلعه بهلا شروع می کنیم که در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

واحه بهلا در پادشاهی عمان چشم اندازی تأثیر گذار دارد. قلعه آن که شاهکار معماری خاک رس است، شاهدی بر تاریخ غنی عمان است. مسعود الیزیدی، تاریخدان می گوید: «قلعه بهلا یکی از قدیمی ترین قلعه های عمان است و در گذشته دور در دوران حکومت سلسله بنی نبهان (قرن ۱۲ تا ۱۷ میلادی) پایتخت عمان بود. این سلسله ۵۰۰ سال بر عمان حکومت کردند.»

در زمانی که مردم بین این دیوارهای محکم زندگی می کردند، بیشتر خانه ها به هم وصل بودند و درون خانه ها هم تزئینات فراوانی وجود داشت.

مسعود الیزیدی می افزاید: « به شکافها “روزنه” می گوییم و مردم در آنها عطر می گذاشتند یا چراغ که می توانست شمع باشد یا فانوس. این روزنه ها برای روشنایی در دیوار تعبیه شده اند.»

پایتخت عمان، مَسقَط، بین دریا و کوه های ناهموار قرار گرفته است. مسقط با سبک معماری شرقی، ترکیب منحصر به فردی از سنت و مدرنیته را به وجود آورده است.

حلیمه بلوشی نقاش و متعلق به نسل جدید هنرمندان معاصر است و مسقط را الهام آفرین می داند. وی می گوید: «اگر بخواهم مسقط را با رنگ توصیف کنم رنگ سفید را انتخاب می کنم برای این که همه چیز سفید است به خصوص خانه ها. البته مقداری رنگ قهوه ای هم در پنجره ها ، درها و کوه ها می بینید. همچنین رنگ آبی که رنگ دریاست.»

به نظر می رسد در مرمر خیره کننده “مسجد جامع سلطان قابوس” بازتاب همه رنگهای شهر را می تواند دید. این مسجد یکی از دیدنی ترین بناهای مسقط است که برای بیست هزار نمازگزار جا دارد و یکی از بزرگترین مساجد جهان است که معماری آن در جهان شاهکار به حساب می آید. بدر الذهلی از کالج توریسم عمان می گوید: «معماری این مسجد آمیزه ای از سنت معماری غرب و شرق آسیا و آسیای مرکزی است.»

در بین گنجینه های حیرت انگیزی که مسجد در خود جای داده است چلچراغی بلورین به ارتفاع ۱۴ متر دیده می شود.وزن این چلچراغ هشت تن است و بیش از ۱۱۰۰ چراغ دارد. نور آن سالن اصلی نمازگزاران را روشن می کند که فضایی روحانیست و برای مردمی که به اینجا می آیند اهمیت زیاد دارد. بدر الذهلی، راهنمای گردشگری می گوید: «این مسجد هویت عمان را نشان می دهد و باعث افتخار ماست.»

نمونه دیگر این هویت سوق (بازار) مشهور شهر است که با هزارتوی کوچه هایش یکی از قدیم ترین بازارهای عمان است و صنایع دستی آن معروف است: فضایی پر جنب و جوش که رایحه کندُر در آن به مشام می رسد. یکی از مغازه داران این بازار می گوید: «سوق “مطرح” جایی است که مردم با هم آشنا می شوند و پیر و جوان با هم می نشینند و قهوه می نوشند و حرف می زنند.»

چشم انداز آینده شهر را می توان در اپرای سلطنتی مسقط دید، بنایی که در آن خوانندگان مشهور اپرا مانند پلاسیدو دومینگوو رنه فلمینگ برنامه اجرا کرده اند.

در این خانه اپرا که در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد و معماری شگفت انگیز آن نمایانگر معماری معاصر اسلامی است برنامه های متنوعی اجرا می شود: از اپرا، باله، و موسیقی جاز گرفته تا موسیقی عربی.

اوبرتو فانی، مدیر هنری این اپرا می گوید: «این اپرا خانه ارتباط بین فرهنگ های مختلف را قوی تر می کند و به نسل جوان فرصت می دهد که هم به گذشته خود نگاهی بیاندازد و هم به آینده ای که در پیش است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مسجد کبود ایروان؛ یادگار هنر ایرانی در ارمنستان

یتیم‌خانه پرینکیپو؛ قدیمی‌ترین سازه چوبی در اروپا

مطالبی درباره سلطان نشین عمان