NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

تلگرام چگونه مامن جنایتکاران و پورنوگرافی کودکان شد؟

پاول دوروف، بنیان‌گذار تلگرام
پاول دوروف، بنیان‌گذار تلگرام Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi با استفاده از  Axios
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«تلگرام» مدت‌ها است که به محل مناسبی برای باند‌های تبهکار سایبری که به اقدامات خود می‌بالند و به دنبال جذب نیروهای تازه‌نفس هستند، تبدیل شده است.

آگهی

بازداشت پاول دوروف، بنیان‌گذار و مدیرعامل تلگرام توجه‌ها را به سیاست‌های این پیام‌رسان در قبال تبهکاران سایبری و گروه‌های افراط‌گرایی که از آن استفاده می‌کنند، معطوف کرد.

سیاست‌های تعدیل‌شده نظارت بر محتوا و پیام‌های رمزنگاری شده تلگرام آن را به مقصدی جذاب برای تبهکاران سایبری، سازمان‌های تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر تبدیل کرده است.

سازمان‌های تروریستی از جمله داعش عمدتا برای صدور بیانیه‌ها‌یی که در آن‌ها مسئولیت حملاتشان را بر عهده می‌گیرند، از تلگرام استفاده می‌کنند.

هکرهایی که با انگیزه و یا مشوق‌ها و حمایت‌های سیاسی دست به اقدام می‌زنند از جمله هکرهای مرتبط با جنگ اوکراین و یا درگیری‌های حماس و اسرائيل نیز اقدامات از طریق فورم‌های عمومی تلگرام اقدامات خود را اطلاع‌رسانی می‌کنند.

به گفته متخصصان، تلگرام دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که هکر‌ها با استفاده از آن‌ها هویت‌ خود را پنهان می‌کنند.

پیام‌های رمزنگاری شده

کاربران با استفاده از قابلیت «گفتگوهای مخفی» (Secret Chats) می‌توانند از قابلیت «رمزگذاری سرتاسر» (end-to-end encryption) استفاده کنند. این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد که پیام‌هایی ارسال کنند که تنها برای تنها برای فرستنده و دریافت‌کننده قابل خواندن هستند. این بدان معنا است که تلگرام هیچ راهی برای نظارت بر محتوای پیام‌های «گفتگوهای مخفی» ندارد. کاربران نیز نمی‌توانند این پیام‌ها را برای کسی مجددا ارسال کنند و این پیام‌ها می‌توانند خود به خود نابود شوند. این موضوع رهگیری آن‌ها را توسط شخص ثالث حتی دشوار‌تر می‌کند.

به گفته تایسیا گارکاوا، تحلیل‌گر امور اطلاعاتی در اینتل ۴۷۱ گفت که اگرچه پیام‌ها در پیام‌رسان‌های «اپل» و «واتساپ» نیز رمزنگاری شده هستند، اما این پیام‌رسان‌ها به کاربران اجازه نمی‌دهند تا با استفاده از شماره تلفن‌های مجازی در آن‌ها ثبت‌نام کنند. اما تلگرام نیازی به سیم‌کارت ندارد.

این بدان معنا است که تلگرام این امکان را برای هکرها فراهم می‌کند که بتوانند همزمان با انجام عملیاتشان با وقفه کوتاهی با هم در ارتباط باشند. این درصورتی است که پیام‌رسان‌های «وب تاریک‌» (Dark Web) عموما قادر به فراهم کردن گفتگوهای رمزنگاری شده نیستند و تاخیر دارند. زیرا تقریبا به شکل ایمیل عمل می‌کنند.

همچنین بعید است که تلگرام در پی اعمال قانون و یا حکم دادگاهی مجبور به نقل مکان کامل به وب تاریک شود.

عدم نظارت بر کانال‌های خصوصی

قوانین استفاده از تلگرام همچنین آن‌قدر مبهم است که اجازه می‌دهد محتوی‌هایی از جمله مرتبط با تعرض جنسی به کودکان به راحتی بتواند در آن دست به دست شود.

کیسی نیوتون، روزنامه‌نگار فناوری آمریکایی می‌گوید که اگر چه کاربران تلگرام رسما از ارسال محتوای پورنوگرافی غیرقانونی منع شده‌اند، اما این ممنوعیت صرفا مختص کانال‌های عمومی است و شامل کانال‌های خصوصی نمی‌شود.

در وبسایت تلگرام در پاسخ به یک پرسش متداول آمده است: «همه گفتگو‌ها و گفتگوهای گروهی تلگرام خصوصی است و ما به هیچ درخواستی در ارتباط با آن‌ها رسیدگی نمی‌کنیم.»

کیل‌نت، گروه هکری حامی روسیه نمونه بارز استفاده مجرمانه از کانال‌های عمومی تلگرام است.

این گروه در حملات هماهنگ خود هم‌زمان کد‌های مخرب‌ را از طریق یک کانال قابل مشاهده برای عموم منتشر می‌کند. این گروه معمولا فهرست اهداف بالقوه را منتشر کرده حملات خود را آغاز می‌کند. این اهداف شامل وب‌سایت‌های بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها و مراکز دیگری در ایالات متحده آمریکا است.

این گروه در سال ۲۰۲۲ با یک ابر گروه جدید با پنج هزار عضو تنها با هدف جذب اعضای جدید به راه انداخت.

آگهی

مالکیت مستقر در خارج از کشور

تلگرام در ابتدا در روسیه را‌ه‌اندازی شد اما سپس در سال ۲۰۱۷ به امارات عربی متحده نقل مکان کرد.

مارک کوهر، بنیان‌گذار و مدیر ارشد فناور در سیناک گفت: «مالکیت خارجی تلگرام برای تبهکاران سایبری جذاب است. این موضوع خطر مداخله و همکاری تلگرام با نهاد‌های مجری قانون را کاهش می‌دهد. تلگران همچنین به ندرت گفتگویی را مسدود می‌کند و به تبهکاران اجازه می‌دهد تا پیش از اخراج شدن از این پیام‌رسان، به راحتی گفتگو کنند.»

ارتش اوکراین نیز از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه از این پیام‌رسان برای منتشر کردن اقدامات خود استفاده کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موسس تلگرام به اتهام ارتکاب «اقدامات خشونت‌آمیز» علیه فرزندش تحت بازجویی قرار می‌گیرد

استفاده از «تلگرام» علاوه بر ایران در کدام کشورهای اروپا ممنوع است و چرا؟

مالیات و جریمه چند میلیارد یورویی برای اپل و گوگل؛ غول‌های فناوری آمریکایی در اروپا نقره‌داغ شدند