اروپایی‌ها بزرگترین مصرف‌کننده الکل در جهان؛ زنان و مردان کدام کشورها هوشیارتر یا مست‌ترند؟

یورونیوز
یورونیوز Copyright الکل در اتحادیه اروپا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که شهروندان اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر مصرف نوشیدنی‌های الکلی خود را افزایش داده‌اند. سالانه ۳ میلیون نفر در جهان بدلیل مصرف الکل جان خود را از دست می دهند.

آگهی

بارها شنیده ایم که شهروندان اروپایی زیاد مشروب می نوشند و آمارهای سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۱ می دهند که این موضوع حقیقت دارد؛ شهروندان در قاره سبز بیش از هر نقطه دیگر در جهان الکل مصرف می کنند. 

شهروندان ۱۵ سال به بالای اروپایی هر ساله بیش از ۹.۵ لیتر الکل خالص مصرف می کنند، رقمی که نشان از مصرف دست کم ۱۹۰ لیتر آبجو، ۸۰ لیتر شراب و یا ۲۴ لیتر مشروبات الکلی قویتر است.

 این در حالی است که مطالعات پزشکی نشان می دهند که مصرف الکل ضررهای فراوانی برای سلامت افراد دارد. 

برخلاف کلیشه هایی که در ذهن ما نقش بسته است مصرف الکل در اروپای غربی با افزایش و در شرق اروپا و در روسیه و کشورهای هم مرز این کشور دست کم ۲.۵ لیتر، ۲۱درصد، کاهش یافته است. از ۱۰ کشوری که بالاترین مصرف سرانه الکل دارند نام ۹ کشور عضو اتحادیه اروپا دیده می شود. 

eurostat
eurostateurostat

در سال ۲۰۱۹ میلادی ۸.۴ درصد از جمعیت بزرگسال در اتحادیه اروپا هر روز ۲۸.۸ درصد تمام هفته های سال و ۲۲.۸ درصد ماه الکل نوشیده اند. در حالی که تنها ۲۶.۲ درصد از جمعیت این اتحادیه هرگز مشروبات الکلی مصرف نکرده اند.

 بین کشورهای اتحادیه اروپا تفاوتهای زیادی در احتساب میزان مصرف نوشیدنی های الکلی وجود دارد، با این حال به صراحت می توان گفت که مردان بیش از زنان الکل مصرف می کنند. 

۱۳ درصد از مردان هر روز مشروب خورده در حالی که این آمار در میان زنان تنها ۴.۱ درصد است. از سوی دیگر ۳۶.۴ درصد از مردان دست کم یک بار در هفته نوشابه های الکلی مصرف کرده‌اند که این عدد هم در میان زنان ۲۱.۷ درصد است. 

eurostat
eurostateurostat

بیشترین شکاف جنسیتی در مصرف الکل در پرتغال دیده می شود. ۳۳.۴ درصد مردان در مقابل تنها ۹.۷ درصد از زنان.  در اسپانیا هم اختلاف بین زنان و مردان زیاد است. ۲۱ درصد مردان در مقابل تنها ۶ درصد از زنان. 

eurostat
eurostateurostat

کدام کشور در اروپا بیشترین مصرف سالانه نوشیدنیهای الکلی را دارد؟

در سال ۲۰۱۹ میلادی۱۰ کشور اروپایی با بالاترین مصرف سرانه الکل عبارتند از: جمهوری چک (۱۴.۳ لیتر)، لتونی (۱۳.۲لیتر)، مولداوی (۱۲.۹)، آلمان (۱۲.۸ لیتر)، لیتوانی (۱۲.۸لیتر )، ایرلند (۱۲.۷ لیتر)، اسپانیا (۱۲.۷لیتر). بلغارستان (۱۲.۵لیتر)، لوکزامبورگ (۱۲.۴لیتر) و رومانی (۱۲.۳لیتر).

10 کشور اول که کمترین مصرف الکل را در منطقه «اروپایی سازمان بهداشت جهانی» دارند عبارتند از: تاجیکستان (۰.۹ لیتر)، آذربایجان (۱ لیتر)، ترکیه (۱.۸ لیتر)، ازبکستان (۲.۶لیتر)، ترکمنستان (۳.۱ لیتر)، اسرائیل (۴.۴ لیتر)، ارمنستان (۴.۷ لیتر) ، قزاقستان (۵ لیتر)، آلبانی (۶.۸ لیتر) و مقدونیه شمالی (۶.۴ لیتر).

شایان ذکر است که اکثر کشورهای این لیست به جز مقدونیه شمالی، ارمنستان و اسرائیل دارای اکثریت مسلمان هستند که مصرف مشروبات الکلی مطابق با دین آنها حرام است. 

در مقابل، در اتحادیه اروپا، هیچ کشوری مصرف سرانه سالانه کمتر از پنج لیتر الکل خالص ندارد، در واقع، تنها پنج کشور کمتر از مصرف سرانه سالانه ۱۰ لیتر الکل خالص هستند: ایتالیا (۸ لیتر)، مالت ( ۸.۳لیتر)، کرواسی (۸.۷ لیتر)، سوئد (۹ لیتر) و هلند (۹.۷ لیتر)

داده های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهند که با افزایش سن افراد، مصرف روزانه الکل آنها نیز افزایش می یابد.

افراد بین ۱۵ تا ۲۴ ساله کوچکترین گروه در آمار مصرف کنندگان روزانه الکل را تشکیل می دهند. آنها کمتر از یک درصد هستند. در حالی که ۱۶ درصد از شهروندان بالای۷۵ سال دستکم هر روز یک نوشیدنی مصرف کنند. 

پرتغالی ها یکی از پرمصرف ترین شهروندان اروپایی در مصرف روزانه نوشیدنی های الکلی هستند. آمارها نشان می دهند که یک پنجم جمعیت این کشور غربی اروپا، بصورت روزانه الکل مصرف می کنند. پس از آنها ۱۳ درصد از جمعیت اسپانیا و ۱۲.۱ درصد از ایتالیایی ها روزشان را با دست کم یک نوشابه الکلی به پایان می رسانند. 

پایین ترین نرخ مصرف روزانه الکل به شهروندان لتونی و لیتوانی تعلق می گیرد. تنها ۱ درصد از جمعیت این کشورها روز را با نوشیدن الکل خاتمه می دهند. 

در بخش مصرف الکل بصورت هفتگی این هلندی ها هستند که بالاترین رکورد را ثبت کرده اند. ۴۷.۳ درصد از شهروندان کشور لاله ها دست کم یکباردر هفته نوشابه های الکلی می نوشند. پس از آنها لوکزامبورگی ها و بلژیکی ها قراردارند. 

برخلاف تصورات، جمعیت زیادی از کروات ها در طول سال نوشابه های الکلی نمی نوشند. بیش از ۳۸ درصد جمعیت این کشور نیازی به نوشیدن الکل ندارند که این رقم آنها را در راس اروپا قرار می دهد. 

آگهی

همچنین آمارها نشان می دهند که در تمام کشورهای اروپایی، زنان بسیار بیشتر از مردان از مصرف الکل خودداری می کنند. 

زنان ایتالیایی با ۴۶.۷ درصد در بالای این جدول قراردارند. ۴۶.۷ درصدی که می گویند در ۱۲ ماه سال همواره هشیار بوده و مستی را تجربه نکرده اند. این در حالی است که تنها ۲۱ درصد از مردان در این کشور هشیاری را تجربه کرده اند. زنان قبرسی هم هشیاری را ترجیح می دهند و ۴۴ درصد آنها در طول سال مست نبوده اند. 

مصرف بالا و سنگین نوشیدنی های الکلی و مستی ناشی از آن، به معنای مصرف معادل بیش از ۶۰ گرم اتانول خالص (تقریباً شش نوشیدنی الکلی استاندارد) در یک وعده است.  تقریباً از هر پنج اروپایی یک نفردر سال ۲۰۱۹ چنین نوع از مصرف را تجربه کرده است.  

eurostat
eurostateurostat

بیشترین سهم بزرگسالانی که حداقل یک بار در ماه در یک وعده مصرف سنگین مشروبات الکلی دارند را دانمارکی ها با ۳۸ درصد تشکیل می دهند. 

پس از آنها رومانیایی ها با ۳۵ و شهروندان لوکزامبورگ و آلمان و بلژیک به ترتیب با ۳۵، ۳۰ و ۲۸ درصد قرار می گیرند.  جالب اینجاست که برخی از کشورها به مانند اسپانیا و ایتالیا که سهم قابل توجهی از جمعیت آنها هر روز الکل مصرف می کنند، در مقیاس نوشیدن سنگین الکل به ترتیب با ۶ و ۴  درصد در پایین ترین بخش این جدول قرار می گیرند. 

آگهی
اتحادیه اروپا
یورواستاتاتحادیه اروپا

طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، هیچ سطح ایمن و غیرمضری برای نوشیدن الکل وجود ندارد و کمترین میزان ورود الکل به خون سلامت بشر را به خطر می اندازد و می توان گفت که تنها ننوشیدن الکل راه جلوگیری از اثرات مخرب آن است.

با این حال، دولت ها دستورالعمل هایی را برای مصرف پایین الکل اجرایی کرده اند. به عنوان مثال، اخیراً مرکز ملی مصرف مواد و اعتیاد کشور کانادا از شهروندان این کشور خواسته که خود را به نوشیدن دو نوشابه الکلی در هفته محدود کنند. 

کشورهای اروپایی نسبت به کانادا دست بازتری به شهروندان داده اند. به عنوان مثال، در بلژیک این محدودیت ۲۱ لیوان استاندارد در هفته برای یک مرد و ۱۴ لیوان برای یک زن است، حال نصف یک لیوان آبجو باشد و یا لیوان مخصوص سرو شراب. 

در ایرلند حداکثر ۱۷ نوشیدنی در هفته به مردان و ۱۱ نوشیدنی به زنان توصیه می شود. 

بلغارستان و هلند می گویند که حد توصیه شده روزانه یک لیوان شراب، یک آبجو یا ۵۰ میلی لیتر الکل است.

آگهی

آلمان می گوید حداکثر دُز قابل تحمل روزانه برای مردان ۲۴ گرم الکل، معادل ۵۰۰ میلی لیتر آبجو (یک لیوان)، ۲۵۰ میلی لیتر شراب (یک لیوان بزرگ شراب) یا ۶۰  میلی لیتر مشروبات دیگر است.

 به زنان توصیه می شود که نصف آن را بنوشند.

استونی حداقل سه روز بدون الکل در هفته را توصیه می‌کند. 

لوکزامبورگ و قبرس توصیه می کنند که شهروندان نوشیدن شراب و آبجو را به الکلهای سنگینی چون ویسکی و ودکا ترجیح دهند. نروژ می گوید الکل نباید از ۵ درصد کل کالری دریافتی شما تجاوز کند.

دولت در بریتانیا توصیه می کند که شهروندان بیش از ۱۴ واحد الکل در هفته ننوشند.  حدود شش لیوان شراب متوسط (۱۷۵ میلی لیتر) یا شش لیوان آبجو با محتوای الکل ۴ درصدی.

آگهی

از آنجایی که زنان نسبت به مردان با وزن مشابه آب بدن کمتری دارند، الکل را بیشتر جذب کرده و متابولیسم متفاوتی دارند. این بدان معناست که به طور کلی، زنان پس از نوشیدن مقادیر معادل الکل با مردان، غلظت بیشتری از الکل در خون دارند.

سازمان بهداشت جهانی هشدار می دهد که الکل یکی از بزرگترین خطرات برای بیماریهای متعدد از جمله سرطان سینه برای زنان است.

عوارض مرگبار الکل

سازمان جهانی بهداشت می گوید دلیل اصلی ۳۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از تصادفات جاده ای و یا غرق شدن و همچنین ۳۹ درصد از مرگ های ناشی از جراحات عمدی و قتل و خودکشی  نوشیدن الکل است. 

نوشیدن الکل همچنین پیامدهای روانی و اجتماعی زیادی از جمله خشونت های خیابانی و ارتباطات ناایمن جنسی دارد. 

سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که الکل سالانه باعث مرگ بیش از ۱ میلیون نفر در منطقه اروپایی سازمان بهداشت جهانی و ۳ میلیون نفر در سراسر جهان می شود.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چطور افزایش مالیات بر الکل و دخانیات در ترکیه زندگی شبانه را تحت تاثیر قرار داد؟

از حافظه عضلانی و نقش آن در حفظ تناسب اندام چه می‌دانیم؟

آمار می‌خوارگی نوجوانان اروپا؛ مصرف مشروبات الکلی نزد دختران و پسران کدام کشورها‌ رایج‌تر است؟