ادامه صعود سطح عمومی قیمت‌ها در منطقه یورو؛ نرخ تورم رکورد ژوئیه را شکست

تورم و کاهش قدرت خرید در منطقه یورو
تورم و کاهش قدرت خرید در منطقه یورو Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یورواستات پیشتر نرخ تورم سالانه منطقه یورو در پایان ژوئیه گذشته را ۸.۹ درصد اعلام کرده بود که بالاترین نرخ از زمان آغاز ثبت افزایش سطح عمومی قیمت‌های کشورهای عضو منطقه یورو در سال ۱۹۹۷ به شمار می‌رفت.

آگهی

اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) برآورد کرد که نرخ تورم سالانه منطقه یورو در ادامه روند صعودی خود که از ژوئیه ۲۰۲۱ آغاز شده، در پایان اوت ۲۰۲۲ به ۹.۱ درصد رسیده است.

یورواستات پیشتر نرخ تورم سالانه منطقه یورو در پایان ژوئیه گذشته را ۸.۹ درصد اعلام کرده بود که بالاترین نرخ از زمان آغاز ثبت افزایش سطح عمومی قیمت‌های کشورهای عضو منطقه یورو در سال ۱۹۹۷ به شمار می‌رفت.

بر پایه برآورد این نهاد اروپایی، افزایش قیمت سالانه انرژی از ۳۹.۶ درصد در ژوئیه گذشته به ۳۸.۳ درصد در اوت کاهش یافته ولی همچنان مهمترین عامل صعود نرخ تورم در منطقه یورو بوده است. البته متوسط افزایش قیمت سالانه موادغذایی، نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات در ماه اوت به ۱۰.۶ درصد رسیده که بالاتر از نرخ ۹.۸ درصدی ژوئیه است. 

دو عامل دیگر افزایش نرخ تورم سالانه در منطقه یورو یعنی شاخص قیمت کالاهای صنعتی و خدمات نیز در ادامه روند صعودی خود به ترتیب ۵ و ۳.۸ درصد بالا رفته‌ است.

با وجود ادامه صعود نرخ تورم در منطقه یورو، افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در کشورهای ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، قبرس، لتونی، لوکزامبورگ، اتریش، اسلوونی و فنلاند در یکسال منتهی به اوت در مقایسه نرخ اعلام شده در ژوئیه گذشته کاهش یافته و در پرتغال نیز ثابت بوده است.

اما نرخ تورم در ۸ کشور دیگر افزایش یافته که در دو کشور هلند و استونی این افزایش به ۲ واحد درصد رسیده است. البته استونی با ۲۵.۲ درصد بالاترین نرخ تورم را در میان ۱۹ کشور عضو منطقه یورو دارد. در مقابل، فرانسه، دومین قدرت اقتصادی اروپا با ۶.۵ درصد، شاهد پایین‌ترین نرخ تورم در منطقه یورو بوده ولی نرخ تورم در آلمان همچنان صعودی بوده و به ۸.۸ درصد رسیده است.

کارشناسان معتقدند که کاهش نرخ تورم در ۱۰ کشور عضو منطقه یورو از جمله فرانسه می‌تواند روند افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا را با هدف مهار صعود نرخ تورم را کُند کند. 

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

منطقه یورو شامل کشورهای عضو پیمان پول واحد اروپا، یورو، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ایرلند، یونان، اسپانیا، قبرس، لتونی، لوکزامبورگ، اتریش، اسلوونی، فنلاند، پرتغال، هلند، استونی، اسلواکی، بلژیک، مالت و لیتوانی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاهش سرعت افزایش قیمت‌ها در آمریکا؛ بایدن از نشانه‌های افت نرخ تورم استقبال کرد

تجربه‌های اروپایی؛ با حداقل چند یورو می‌شود در بازار مسکن فرانسه سرمایه‌گذاری کرد؟

بایننس زیر بار اتهام کلاهبرداری؛ چه سرنوشتی در انتظار بزرگ‌ترین صرافی رمزارزهاست؟