استفاده از فناوری حسگرها برای مبارزه با چاقی مفرط در اروپا

استفاده از فناوری حسگرها برای مبارزه با چاقی مفرط در اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

میزان چاقی مفرط بین اروپاییها به حد هشدار دهنده ای رسیده است.

میزان چاقی مفرط بین اروپاییها به حد هشدار دهنده ای رسیده است. محققان اروپایی در سوئد مشغول آزمایش فناوری جدیدی هستند تا از اضافه وزن جوانان وسوء تغذیه در آنها جلوگیری کند.

محققان طرح اروپایی موسوم به اسپلندید در تلاشند تا با استفاده از فناوری حسگر به مردم در تنظیم عادات غذایی شان کمک کند.

دانش آموزان مدرسه بین المللی “انگلسکا جیمناسیت” در استکهلم سوئد در جدیدترین فاز (مرحله) این پروژه تحقیقاتی اتحادیه اروپا شرکت دارند. آنها وزنه ترازوی “ماندو متر“، اپلیکیشنهای مربوط به این طرح و حسگرهایی را که محققان ساخته اند، آزمایش می کنند

یوانیس یواکیمیدیس یکی از پژوهشگران این طرح می گوید: «یک حسگر نمونه جویدن داریم که وقتی آن را روی گوشتان می گذارید جویدن را تشخیص می دهد. با داده های این حسگر و پردازش این داده ها در طول روز به طور خودکار مقدار چیزهایی را که فرد بین غذاهای اصلی می خورد، اندازه می گیریم.»

محققان این طرح همزمان روی الگوریتمی برای ارزیابی داده ها و ارائه بازخورد کار می کنند.

دانش آموزان مدرسه با علاقه در این آزمایش علمی شرکت کردند و چیزهایی درباره عادات غذایی شان متوجه شدند: اینکه مثلا چقدر تنقلات مصرف می کردند، یا اینکه چقدر سریع غذا می خوردند.»

یکی از آنها می گوید: «اگر مردم از این دستگاه استفاده کنند شاید زودتر سراغ کمک بروند، نشانه های مشکل را تشخیص دهند، الگوی رفتارشان را پیدا کنند. می دانم که خودم دوست دارم این اطلاعات را داشته باشم.»

هفت مؤسسه در پنج کشور اروپایی در این پروژه شرکت دارند و همه از ماندومتر، ترازویی که در سال ۱۹۹۳ طراحی و ساخته شده است، استفاده می کنند.

این دستگاه به فرد نشان می دهد که چقدر غذا باید در بشقابش بگذارد، با چه سرعتی غذا بخورد، چه زمان باید خوردن را خاتمه دهد و احساس سیری کند. به این ترتیب کاربر درست غذا خوردن را می آموزد.

اناستاسیوس دلوپولوس،هماهنگ کننده این پروژه می گوید که گام بعدی تجاری کردن سیستم «اسپلندید» است. وی می افزاید: «تلاش می کنیم تا آنجا که می توانیم سیستم را بهتر کنیم. برای مراحل بعدی هم برنامه ریزی می کنیم تا بتوانیم استفاده از این سیستم را گسترش دهیم. چون کسانی که می توانند از آن استفاده کنند بخش بزرگی از جمعیت هستند و خطر چاقی مفرط تهدیدشان می کند.»

به گفته سازمان جهانی بهداشت چاقی مفرط از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۴ دوبرابر شده است و یکی از چالش های بزرگ بهداشت عمومی است. حدود دو میلیارد نفر در سراسر جهان یا اضافه وزن دارند یا دچار چاقی مفرط هستند. سسیلیا برگ از پزشکان کلینیک چاقی و سوء تغذیه می گوید که پیشگیری، کلید حل مشکل است: «اگر پیشگیری نکنیم باید دارو به کار برد، یا جراحی کرد و به درمانهای طولانی متوسل شد. بنابراین هدف ما پیشگیری از ناهنجاری تغذیه و چاقی مفرط است.»

پیر ویال در ۹ ماه و نیم گذشته ۴۳ کیلو وزن کم کرده است. او درباره اثر اضافه وزن بر زندگی روزمره اش می گوید: «وقتی اضافه وزن دارید واقعا از خودتان بدتان می آید در آینه به خودتان نگاه نمی کنید و وقتی لباس می خرید اصلا توجه نمی کنید که چه می خرید. واقعا دیگر تحمل خودتان را ندارید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«یکی بخر دو تا ببر، ممنوع»؛ بریتانیا تبلیغ خوراکی‌های چاق‌کننده را قدغن می‌کند

وضعیت جهانیِ شاخص توده بدنی؛ روستانشینان ایران و افغانستان چاق‌تر از شهرنشینان

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا