نسل جدید شناورهای دریایی

نسل جدید شناورهای دریایی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نسل جدید هاورکرافت، شناورهای دریایی دارای قدرت کامیون است و با این حال می توان آن را بسادگی اسکوتر راند. در این گزارش جهان آینده به رودخانه "پو" در ایتالیا می رویم تا درباره جزییات این طرح تحقیقاتی ار

پنجاه سال پس از ساخت هوورکرافت (شناور دریایی) این وسیله به ابزاری پرتحرک و قابل تغییر تبدیل شده است که در وضعیت های اضطراری به کار می آید. هوورکرافت روی بالشتی از هوای متراکم می نشیند و با پره جلوران (ملخ) روی خشکی و آب به حرکت درمی آید. با آن می توان به جاهایی رفت که با قایق و با خودرو قابل دسترس نیست. برای تبدیل این ماشین پیچیده به ابزاری که آسان بتوان به کار گرفت نوآوری های پژوهشگران بسیار حیاتی بوده است.

نسل جدید هوورکرافت، شناورهای دریایی دارای قدرت کامیون است و با این حال می توان آن را بسادگی اسکوتر راند. دانشمندان طرح تحقیقاتی در اروپا موسوم به هووراسپیل مشغول کار کردن روی این شناورها هستند.

آنجلواودتی، مهندس دریا که با این طرح همکاری می کند درباره نوآوری های انجام شده در هوورکرافتها می گوید: «سیستم کنترل روی سطح هوورکرافت، یکی از نوآوری های اصلی است که “فلاپتون” نام گرفته است و مانع از کج شدن هوورکرافتی می شود که روی مسیری منحنی حرکت می کند.»

مارکوماسترانگلی، مسئول هماهنگ کننده این طرح می گوید: «فرمانهای خاصی داریم که دماغه هوورکرافت را بالا و پایین و چپ و راست می برد. موتور هوورکرافت بیرون آن نصب می شود و می توان آن را برداشت و روی شناور دیگری یا روی دو هوورکرافت که به هم جفت شده اند، نصب کرد و شناور بزرگ تری درست کرد.»

شناور را می توان برای بررسی ها یا اندازه گیری های محیطی، بررسی لکه های نفتی در دریا، و حتی برای عملیات نجات به کار برد.

شناورهای دریایی در رودخانه، در دریا، و به خصوص هنگام سیل برای نجات جان بکار می آید.

وینسنزو میننا، مربی غریق نجات می گوید: «این وسیله نقلیه می تواند راه حل باشد، وسیله ای که نوآوری هایی در آن به کار برده شده است. آموزش راننده آن هم بسیار مهم است و او نیاز به اطلاعات زیادی دارد تا وسیله را به سوی کسی که درون آب است، هدایت کند.»

تحقیقات برای ساخت هوورکرافتها در قلعه قدیمی کوچکی در لیگوریا انجام می شود. در این محل مهندسان دریانوردی با دیگر محققان پروژه، ایده های مختلف را بررسی می کنند. آقای ماسترانگلی درباره ایده ساخت نسل هوورکرافتها می گوید: «بیست و هفت سال پیش شرکتی خریدم که دو هوورکرافت کوچک در آمریکا ساخته بود و متوجه شدم که فرصت های تجاری خوبی برای شناورهای دریایی در تالاب ونیز وجود دارد. اما این هوورکرافتها کوچک بودند و موتورهای دو زمانه داشتند.»

علاقه به این نوع وسایل حمل و نقل این روزها توجه بسیاری از محققان علمی اروپا را به خود جلب کرده است چون ساخت آنها کار ساده ای نیست.

پائولا ریگونی، از دیگر محققانی که با طرح “هووراسپیل” همکاری می کند می گوید: «در طرح اروپایی “هووراسپیل“، از همکاری برجسته ترین کارشناسان مکانیک شاره ها، مهندسی مکانیک، و از تحقیقات انجام شده روی پره های جلوران بهره گرفته است. برای به حرکت در آوردن چنین وسیله خاصی به همه این دانش نیاز است.»

با کار گروهی نه تنها وسیله نقلیه ای چند منظوره و تبدیل پذیر خلق شده است بلکه برنامه ای بزرگ نیز به نام «برنامه نگهبان ساحل» برای جلوگیری از بلاهای ساحلی به وجود آمده است. هماهنگ کننده طرح درباره استفاده هوورکرافتها در پروژه “نگهبان ساحل” می گوید: «قرارگاه “نگهبان ساحل” در ونیز و در طول ساحل رودخانه “پو” است. ایستگاه رودخانه پو می تواند پاسخگوی نیازهای اضطراری ۲۰۰ تا ۳۰۰ شهرداری باشد. تیم های مجهز آماده عمل در صورت وقوع رخدادهای اضطراری بزرگ (مثل سیل اخیر در بنگلادش) هستند و هوورکرافت ها در آشیانه های مخصوص و در حالت آماده باش در فرودگاه روتردام قرار دارند که در صورت لزوم به محل حمل می شوند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی

موزه مجازی از آثار هنر زیرزمینی کمونیسم در مجارستان