تجزیه و تحلیل بهتر حوادث، برای نجات سریع حادثه دیدگان

تجزیه و تحلیل بهتر حوادث، برای نجات سریع حادثه دیدگان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ساعات اول پس از وقوع یک فاجعه، برای کاهش تلفات انسانی و خسارات مالی حیاتی هستند. اغلب، قبل از اینکه شناخت دقیقی از شرایط موجود به دست بیاوریم، ممکن است چندین ساعت گذشته و اتفاقات غیر منتظره ای رخ داده باشد. یک پروژه تحقیقاتی اروپایی قصد دارد سیستم اضطراری ای عرضه کند که قادر باشد بطور مستقیم، ده ها متغیر را تجزیه و تحلیل کند و به نیروهای امداد کمک کند تا بتوانند در اسرع وقت تصمیم های موثری بگیرند.

گیدئون حسنی، مهندس کامپیوتر و هماهنگ کننده پروژه موسوم به “ای اس اس” (ESS) در مورد این پروژه می گوید: «همه این اطلاعات، بعد از هماهنگی، تصویر دقیقتری به مسئولان می دهند. تا آنها درک بهتری از منطقه فاجعه داشته باشند و تصمیمات درستی بگیرند.»

این سیستم در مرز فرانسه و ایتالیا با شبیه سازی سانحه سقوط هواپیما آزمایش شد. در کمتر از یک ساعت، اتاق فرمان به همۀ اطلاعات لازم دسترسی دارد.

سرهنگ کلود پیکار، مدیر اداره نظارت آماری بر تقاضای انرژی در فرانسه در این عملیات شرکت می کند و گفت: «در بسیاری از علمیات کمک رسانی، مدیریت امداد تقریبا کور است، یعنی نمی داند در منطقه واقعا چه می گذرد. بنابراین ما سعی می کنیم حداکثر تصاویر و داده ها را جمع آوری کنیم تا مدیر امداد قضاوت بهتری برای حل بحران داشته باشد.»

یکی از نکات اساسی این پروژه، نصب حسگرهایی در اطراف منطقه فاجعه است، حسگرهایی که متغیرهای مختلفی را از جمله دما و فشار هوا، باد یا احتمالا وجود گازهای سمی را اندازه گیری می کنند. برای زیر نظر داشتن کامل وضعیت، از هواپیماهای بدون سرنشین و بالون های مجهز به دوربین هم استفاده می شود. قابلیت هایی که مستقیما از فناوری هایی نظامی گرفته شده و حال برای اهداف صلح آمیز استفاده می شود.

فلیکس فریش، مدیر بازاریابی شرکت “آئرونوتیکس سیس” در مورد مزایای غیر قابل انکار این طرح توضیح می دهد: «با استفاده از دوربین دید در شب و دوربین مادون قرمز برای مثال قادر هستیم بر فراز جنگل پرواز کنیم و نقاطی را که حرارت متصاعد می کنند شناسایی کنیم. کاری که ارتش انجام می دهد و اکنون ما هم می توانیم برای شناسایی افراد و اشیائی که دمای گرمتری نسبت به محیط دارند استفاده کنیم. به این ترتیب نیروهای امداد سریعا به محل می رسند.»

هدف این پروژه توسعۀ یک سیستم ارتباطاتی انقلابی در مواقع اضطراری است. این طرح می تواند به یک ابزار با ارزش برای ماموران آتشنشانی و دیگر نیروهای امدادی تبدیل شود. در اینباره “لئوناردو برونی“، رئیس آتش نشانی شهر ایمپریا می گوید: «این ابزار باید در کوتاهترین زمان قابل استفاده باشند. برای راه اندازی بالون برای مثال به زمان بسیار کوتاهی نیاز است و برای ماموریت های امدادی متفاوت مناسب است.»

در بسیاری از فاجعه های طبیعی یا غیر طبیعی این سیستم می تواند جان انسان ها را نجات دهد. هنگام وقوع زلزله، سیل، طوفان، تصادف یا حتی شورش.
احتمالا بزودی نیروهای امدادرسانی اروپایی به آن مجهز خواهند شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی

موزه مجازی از آثار هنر زیرزمینی کمونیسم در مجارستان