NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

بدعت‌ عضو موسس اتحادیه اروپا برای عدم تبعیت از قوانین یکپارچه پناهندگی؛ هلند به دنبال چیست؟

دیک شوف
دیک شوف Copyright Jacob King/PA via AP
Copyright Jacob King/PA via AP
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت ائتلافی چهار حزبی در هلند به رهبری نخست‌وزیر دیک شوف وعده داده است که «سخت‌ترین رژیم حقوقی ممکن در مورد پناهندگان» را ایجاد کند.

آگهی

اکنون دولت جدید هلند با درخواست بند عدم تبعیت از سیستم مهاجرت و پناهندگی اتحادیه اروپا، به وعده خود عمل کرده است. این درخواست بی‌سابقه در حالی مطرح می‌شود که هلند یکی از کشورهای موسس اتحادیه اروپا است.

ماریولاین فابر، وزیر امور پناهندگی و مهاجرت هلند صبح چهارشنبه ۱۸ سپتامبر گفت: «من به تازگی به کمیسیون اروپا اطلاع داده‌ام که هلند به دنبال خروج از سیاست‌های مهاجرتی در اروپا است.» وی در ادامه گفت که «ما دوباره خودمان باید مسئول سیاست‌گذاری در امور پناهندگی باشیم.»

خانم فابر یکی از اعضای «حزبی برای آزادی» (PVV) است. این حزب دارای رویکرد راست افراطی و ملی‌گرایی افراطی است و رهبری آن را خیرت ویلدرس برعهده دارد که شخصا یکی از چهره‌های کلیدی ائتلاف جدید در دولت حاکم است.

طرح خروج از مقررات یکپارچه مهاجرت و پناهندگی اتحادیه اروپا برای نخستین بار در ماه ژوئیه توسط دولت هلند رونمایی شد و هفته گذشته مورد تأیید قرار گرفت. با این حال، این طرح همچنان دور از ذهن و نمادین تلقی می‌شود و شانس موفقیت آن کم است، زیرا مستلزم اصلاح برخی از قوانین بسیار حساس اتحادیه اروپا است و می‌تواند به الگویی برای درخواست‌های مشابه از سوی دیگر کشورهای عضو تبدیل شود.

وزیر امور پناهندگی و مهاجرت هلند در نامه خود به ایلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا شخصا اذعان می‌کند که فرایند انصراف تنها در صورت اصلاح معاهده و نه در کوتاه مدت امکان‌پذیر است.

بعید به نظر می‌رسد که سایر پایتخت‌های اروپایی مایل به برآورده کردن خواسته لاهه باشند. کما اینکه کنار گذاشتن هلند از سیستم مهاجرت بلوک اتحادیه اروپا به ناچار موجی از پناهجویان را به سمت کشورهای همسایه روانه می‌کند و یک سناریوی بحرانی را به دنبال خواهد داشت.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

دولت هلند اعلام کرده است که «تا زمانی که» بند انصراف هلند از قوانین مهاجرت و پناهندگی اتحادیه اروپا به این اعطا نشود، این کشور همچنان بر اجرای پیمان جدید مهاجرت و پناهندگی تمرکز خواهد کرد. پیمان جدید مهاجرت و پناهندگی شامل اصلاحات گسترده‌ای است که در ماه مه پس از نزدیک به چهار سال مذاکرات فشرده نهایی شد.

نوآوری اصلی پیمان جدید مهاجرت و پناهندگی اتحادیه اروپا شامل یک سیستم «همبستگی اجباری» است که سه گزینه برای مدیریت پناهجویان پیش روی کشورها قرار می‌دهد: پذیرش تعداد مشخصی از مهاجران، پرداخت ۲۰ هزار یورو به ازای هر پناهجویی که رد می‌کنند، یا تامین مالی عملیاتی. هلند تصمیم گرفته است به جای پذیرش مستقیم پناهجویان، حمایت مالی را انتخاب کند.

پیش از اعلام برنامه دولت هلند، کمیسیون اتحادیه اروپا جمعه گذشته به صراحت اعلام کرد که همه کشورهای عضو به قوانین موجود متعهد هستند و هر گونه معافیت باید قبل از تصویب – و نه بعد از - مورد مذاکره قرار گیرد.

یک سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا روز جمعه گفت: «ما قانونی را تصویب کرده‌ایم. دیگر تصویب شده است. شما نمی‌توانید از قوانین تصویب شده در اتحادیه اروپا انصراف دهید. این یک اصل کلی است.»

هلند در ماه مه، به تمامی قوانین مصرحه در پیمان جدید مهاجرت و پناهندگی اتحادیه اروپا رأی مثبت داد.

این بازنگری اساسی در قالب پیمان جدید دست‌کم ۲ سال طول می‌کشد تا اجرایی شود. بازنگری اساسی دو سال طول می کشد تا اجرایی شود. کشورهای عضو باید برنامه های اجرایی خود را تا پایان سال جاری میلادی ارائه دهند و اقدامات اداری، عملیاتی و قانونی را که برای اجرای قوانین جدید انجام خواهند داد، تشریح کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سوئد به مهاجرانی که قصد بازگشت به کشورشان را داشته باشند ۳۰ هزار یورو پول می‌دهد

واکنش شهردار بروکسل به تهدید مجارستان: مانع ورود اتوبوس مهاجران به بلژیک خواهیم شد

کدام کشورهای منطقه شنگن برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی کنترل مرزهای زمینی خود را تشدید کرده‌اند؟