Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

ماکرون: برای بحث درباره دفاع هسته‌ای مشترک اروپا آماده‌ایم

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در مصاحبه‌ای که روز شنبه ۲۷ آوریل (۸ اردیبهشت) منتشر شد گفت آماده است تا «بحث» را درباره دفاع مشترک اروپا از جمله با کاربرد تسلیحات هسته‌ای باز کند.

آگهی

ماکرون بارها بر نیاز به راهبرد دفاعی به رهبری اروپا تأکید و درباره آن استدلال کرده است و این تازه‌ترین مورد از سلسله سخنرانی‌های او در ماه‌های اخیر است که در آن بر ضرورت این امر تأکید می‌کند.

امانوئل ماکرون در مصاحبه با «ابرا»، گروه مطبوعاتی منطقه شرق فرانسه گفت: «من آماده‌ام این بحث را باز کنم، بحثی که باید شامل پدافند موشکی، قابلیت‌های دوربرد و سلاح‌های هسته‌ای برای کسانی باشد که آنها را در اختیار دارند یا میزبان تسلیحات هسته‌ای آمریکا هستند.»

او افزود: «اجازه دهید همه چیز را روی میز بگذاریم و ببینیم چه چیزی واقعاً از ما به شکلی خودباورانه محافظت می‌کند. فرانسه خاصیت (دفاعی) خود را حفظ خواهد کرد، اما آماده است در دفاع از اروپا بیشتر کمک کند.»

فرانسه در دوران پسابرکسیت تنها عضو اتحادیه اروپاست که سلاح اتمی در اختیار دارد و در نتیجه از قابلیت بازدارندگی هسته‌ای برخوردار است.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

زیردریایی هسته‌ای فرانسه
زیردریایی هسته‌ای فرانسهAP Photo

ماکرون روز پنجشنبه نیز در سخنرانی خود در جمع دانشجویان دانشگاه سوربن پاریس هشدار داد که اروپا با تهدید ذاتی تجاوز روسیه مواجه است.

او از اروپا خواست تا راهبرد دفاعی «خودباورانه» را اتخاذ کند تا کمتر به آمریکا وابسته باشد و تأکید کرد: «خودباوری همچنین به معنی داشتن موشک‌های دوربرد برای بازدارندگی در برابر روس‌هاست.»

وی افزود: «بعد می رسیم به سلاح‌های هسته‌ای. دکترین فرانسه این است که ما می‌توانیم زمانی که منافع حیاتی‌مان تهدید شود از آن استفاده کنیم». او یادآوری کرد: «من قبلاً گفته‌ام که این منافع حیاتی جنبه اروپایی دارد.»

ایجاد یک سیاست دفاعی مشترک اروپا برای مدت طولانی یکی از اهداف فرانسه بوده است، اما با مخالفت سایر کشورهای اتحادیه اروپا که حفاظت ناتو را قابل اعتمادتر می دانند، مواجه شده است.

با این حال، حمله روسیه به اوکراین و بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا با سیاست انزواطلبانه‌اش، جان تازه‌ای به درخواست‌ها برای خودمختاری دفاعی بیشتر اروپا بخشیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انرژی هسته‌ای یا تجدیدپذیر؛ کشورهای اروپا به رهبری فرانسه و آلمان دو دسته شده‌اند

وزیر دفاع آمریکا: طرح «دفاع مشترک اروپایی» مکمل ناتو خواهد بود

عزم تازه فرانسه و آلمان برای پیشبرد طرح ساختار دفاع مشترک اروپا