دیدار ماکرون و سوناک؛ فرانسه و بریتانیا بر سر کنترل مهاجرت به توافق رسیدند

دیدار سران فرانسه و بریتانیا در پاریس
دیدار سران فرانسه و بریتانیا در پاریس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موضوع جنگ در اوکراین و نحوه حمایت از کی‌یف برای مقابله با تهاجم نظامی روسیه که یک‌سال از وقوع آن می‌گذرد از دیگر محورهای گفتگو میان سران دو کشور فرانسه و بریتانیا بود.

آگهی

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا که به پاریس سفر کرده روز جمعه با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه دیدار و گفتگو کرد.

در پایان ملاقات سران دو کشور که پس از یک دوره تیرگی روابط برای نخستین بار پس از ۵ سال صورت می‌گیرد، رئیس جمهوری فرانسه و نخست وزیر بریتانیا از توافقی تازه بر سر کنترل و مهار مهاجرت غیرقانونی از طریق کانال مانش خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این توافق میان دو کشور پس از آن بدست آمد که دولت بریتانیا متعهد شد بودجه اختصاص یافته برای مهار مهاجرت غیرقانونی از مبدا فرانسه را طی سه سال آینده افزایش دهد.

در بیانیه‌ای که پس از نشست سران دو کشور منتشر شد، آمده است که سهم بریتانیا در این میان طی سه سال آینده به ترتیب «۱۴۱ میلیون یورو (برای سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۲۳)، ۱۹۱ میلیون یورو (برای سال‌های ۲۰۲۵-۲۰۲۴) و ۲۰۹ میلیون یورو (برای سال‌های ۲۰۲۶-۲۰۲۵) خواهد بود.»

نخست وزیر بریتانیا در جریان کنفرانس خبری پس از این نشست تصریح کرد: «ما یک مرکز بازداشت جدید در شمال فرانسه را دایر می‌کنیم و یک مرکز فرماندهی جدید راه می‌اندازیم که تیم‌های ما در قالب آن برای اولین بار به همراه ۵۰۰ مامور اضافه شده به گروه، در سواحل فرانسه اقدام به گشت‌زنی خواهند کرد.

ریشی سوناک همچنین به استفاده از پهپادهای بیشتر و بهره‌گیری از سایر فناوری‌های نظارتی «برای بالابردن نرخ رهگیری» و شناسایی بهتر منطقه اشاره کرد.

از سوی دیگر، رئیس جمهوری فرانسه نیز بر عزم دو کشور برای حرکت مشترک در مسیر مبارزه با مهاجرت غیرقانونی ضمن «آگاهی نسبت به مسائل انسانی» و اذغان به وجود «حساسیت شدید» در قبال این موضوع تاکید کرد.

امانوئل ماکرون یادآور شد که در سال ۲۰۲۲ «به لطف اقدامات هسته مشترک اطلاعاتی فرانسه و بریتانیا» جلوی بیش از ۱۳۰۰ گذرگاه موقت قایق‌های حامل مهاجران گرفته و ۵۵ شبکه سازمان‌یافته قاچاق انسان منهدم شد.

دو کشور اواسط نوامبر گذشته توافقنامه دیگری را برای مقابله با گذر مهاجران غیرقانونی از کانال مانش امضا کرده بودند اما بودجه در نظر گرفته شده ذیل این توافق تنها تا سال ۲۰۲۳ اعتبار داشت.

توافق تازه میان دو کشور در حالی حاصل شده است که بریتانیا به تازگی دست به سختگیرانه‌تر کردن قوانین خود برای مقابله با موج مهاجرت غیرقانونی به ویژه از مبدا فرانسه زده است.

بر همین اساس قانونی جدید در بریتانیا وضع شده که به موجب آن مهاجران ورودی از مبدا فرانسه با قایق‌های کوچک اجازه طرح درخواست پناهندگی نخواهند داشت.

درخواست برقراری آرامش در گرجستان

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین در بخشی دیگر از سخنانش به شرایط جاری در گرجستان و «فشار‌های بسیار شدید» علیه این کشور اشاره کرد و خواستار برقراری آرامش و تفاهم بیشتر شد.

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که گرجستان طی سه روز گذشته به دلیل تصویب طرحی جنجالی از سوی پارلمان موسوم به «عوامل خارجی» که در پی فشارهای زیاد سرانجام پس گرفته شد، شاهد تظاهرات گسترده و درگیری‌های پرکنده میان معترضان و پلیس بود.

روسیه که پیش‌تر قانون مشابهی با طرح «عوامل خارجی» را در کشورش به تصویب رسانده، تظاهرات ناآرامی‌های اخیر در گرجستان را به مثابه «اقدام برای کودتا» ارزیابی کرده بود.

امانوئل ماکرون در کنفرانس خبری مشترک خود با ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا تصریح کرد: «گرجستان تحت فشار‌های شدید است و تحرک‌ها و جنبش‌های نگران‌کننده‌ای را پست سر می‌گذارد.»

رئیس جمهوری فرانسه همچنین خواستار برقراری بیشتر آرامش در گرجستان و کاهش تنش‌های منطقه‌ای شد.

لزوم حمایت از اوکراین

موضوع جنگ در اوکراین و نحوه حمایت از کی‌یف برای مقابله با تهاجم نظامی روسیه که یک‌سال از وقوع آن می‌گذرد از دیگر محورهای گفتگو میان سران دو کشور فرانسه و بریتانیا بود.

امانوئل ماکرون در ابتدای سخنانش طی کنفرانس خبری مشترک با ریش سوناک به موضوع اوکراین اشاره و بر لزوم دستیابی به یک «صلح پایدار و قابل قبول» در این مناقشه تاکید کرد.

آگهی

وی سپس در بخش دیگری از سخنانش که با تایید نخست وزیر بریتانیا نیز همراه شد، خاطرنشان کرد: «کمک به اوکراین برای مقاومت در برابر تهاجم خواست اصلی ما در کوتاه مدت است و اولویت در این میان کمک نظامی است.»

نشست سران فرانسه و بریتانیا در پاریس که با پوشش گسترده رسانه‌های دو کشور همراه شد با هدف تجدید اتحاد میان دو کشور پس از چند سال تیرگی روابط انجام گرفت.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

این نشست در حالی برگزار شد که پاریس قرار است پانزده روز دیگر میزبان چارلز سوم، پادشاه بریتانیا باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترفند ریشی سوناک جواب نداد،مجلس اعیان بریتانیا تصویب طرح اعزام پناهجویان به رواندا را به تاخیرانداخت

نتایج یک مطالعه: بیش از ۱۰ درصد ساکنین فرانسه مهاجرند

شکست طرفداران روسیه در انتخابات کرواسی؛ محافظه‌کاران پیروز نیاز به ائتلاف با راست افراطی دارند