حزب حاکم گرجستان لایحه جنجالی «عوامل خارجی» را پس گرفت

تظاهرات در گرجستان علیه لایجه جنجالی حزب حاکم
تظاهرات در گرجستان علیه لایجه جنجالی حزب حاکم Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حزب حاکم گرجستان می‌گوید پس از اعتراضات گسترده مردمی نسبت به لایحه «عوامل خارجی» این طرح را از دستور کار خود خارج می‌کند.

آگهی

پس از دو شب تظاهرات خشونت آمیز علیه طرح موسوم به «عوامل خارجی» حزب حاکم گرجستان اعلام کرد که این طرح را از دستور کار خود کنار می‌گذارد. 

حزب حاکم گرجستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که با وجود اینکه به صورت بی‌قید و شرط از لایحه عوامل خارجی حمایت می‌کرده حالا بدون هیچگونه قید و شرطی این لایحه را کنار می‌گذارد. 

بر اساس این لایحه پیشنهادی سازمان‌های گرجستانی که بیش از ۲۰ درصد از بودجه خود را از خارج دریافت می‌کنند ملزم هستند که به عنوان «کارگزار خارجی» ثبت شوند در غیر این صورت جریمه می‌شوند.

 این کشور ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری از زمان کسب استقلال از اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ شاهد تحولات سیاسی مکرر از جمله انقلاب گل رز در سال ۲۰۰۳ و همچنین جنگ فاجعه بار روسیه علیه بخش‌هایی از این کشور از جمله اوستیا و آبخازیای جنوبی بوده است. 

مخالفان می‌گویند این لایحه الهام گرفته از روندهای اقتدارگرایانه در روسیه است و امیدها برای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا را به خطر می‌اندازد. 

مقام‌های دولتی می‌گویند این لایحه برای ریشه‌کردن نفوذ خارجی و از بین بردن جاسوسان از صحنه سیاسی گرجستان ضروری است. آنها همچنین استدلال می‌کنند گرجی‌ها حق دارند بدانند چه کسی در سازمان‌های غیردولتی کار می‌کنند. اپوزیسیون می‌گوید این یک نسخه محلی از قانون روسیه است که ولادیمیر پوتین برای بیش از یک دهه از آن برای سرکوب مخالفان استفاده کرده است. 

در واکنش به اتفاقات در گرجستان، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که مسکو از آنچه در گرجستان می‌گذرد نگران است و لایحه این کشور هیچ ارتباطی با قوانین روسیه ندارد. او همچنین در ادامه گفت: «این مسئله هیچ ربطی به ما ندارد. اگر درست متوجه شوم این نسخه بسیار شبیه قانونی در آمریکاست.» 

از سوی دیگر هیئت اتحادیه اروپا در گرجستان از تصمیم برای پس گرفتن این لایحه استقبال کرد و در توییتر نوشت: «ما همه رهبران سیاسی در گرجستان را تشویق می کنیم که اصلاحات طرفدار اتحادیه اروپا را به شیوه‌ای فراگیر و سازنده از سر بگیرند.»

پارلمان گرجستان پیش نویس این قانون را روز سه‌شنبه تایید اولیه کرد اما به سرعت ده‌ها هزار معترض پس از آن در مقابل پارلمان تجمع کردند و برخی از آنها از سنگ و بطری‌های پلاستیکی برای حمله به پلیس استفاده کردند. 

اپوزیسیون گرجستان مدتهاست که حزب حاکم در این کشور را به دلیل آنچه «نزدیکی بیش از حد به مسکو» می‌خواند مورد انتقاد قرار داده است. احساسات ضد روسی در میان مردم گرجستان به دلیل حمایت مسکو از جدایی‌طلبان در دو منطقه جدا شده در این کشور در جنگ سال ۲۰۰۹،  پررنگ است. 

این لایحه همچنین خشم حامیان عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا را برانگیخت چرا که مقام‌ها در بروکسل پیش‌نویس این قانون را محکوم کرده و تاکید کرده بودند که اجرای آن مسیر پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا را پیچیده‌تر می‌کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثریت مردم گرجستان موافق پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو هستند. سال گذشته، بروکسل از اعطای وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا به گرجستان در کنار مولداوی و اوکراین خودداری کرد و دلیل آن را لزوم انجام اصلاحات سیاسی و قضایی دانست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تفلیس، اوکراین را به طراحی و حمایت از یک کودتا در گرجستان متهم کرد

کتک‌کاری در پارلمان گرجستان

تصویب کلیات لایحه «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان؛ اتحادیه اروپا هشدار داد