لایحه‌ سختگیرانه علیه منتقدان دولت روند پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا را به خطر انداخت

تظاهرات علیه طرح قانون «نمایندگی خارجی» در گرجستان
تظاهرات علیه طرح قانون «نمایندگی خارجی» در گرجستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سفیر اتحادیه اروپا در گرجستان روز پنجشنبه ۱۱ آوریل (۲۳ فروردین) گفت لایحه‌ای در مورد سازمان‌های تأمین مالی شده از خارج که این هفته توسط حزب حاکم این کشور مجدداً به پارلمان ارائه شد، با ارزش‌های این اتحادیه که گرجستان می‌خواهد به آن بپیوندد، «سازگار نیست».

آگهی

شبکه ملی تلویزیون گرجستان به نقل از پاول هرچینسکی، سفیر اتحادیه اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی در تفلیس، پایتخت این کشور گفت که این پیش‌نویس قانون «با هنجارها و ارزش‌های اتحادیه اروپا ناهمخوان است» و ممکن است درخواست عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا را متوقف کند.

اتحادیه اروپا در ماه دسامبر به گرجستان وضعیت نامزدی اعطا کرد، اما گفت که آغاز مذاکرات الحاق مشروط به پیشرفت تفلیس در اصلاحات مورد نیاز بروکسل است.

حزب حاکم «رؤیای گرجستان» هفته گذشته گفت لایحه قانونی را به مجلس این کشور داده است که برابر آن، تشکیلات و سازمان‌هایی که از بودجه خارجی استفاده می‌کنند، ملزم خواهند بود که اساسنامه خود را به عنوان نمایندگی نهاد خارجی ثبت کنند، در غیر این صورت جریمه خواهند شد.

دولت این لایحه را قبلا هم به مجلس ارائه داده بود، اما ۱۳ ماه پیش به دلیل اعتراضات گسترده در کشور مجبور شده بود آن را لغو و از دستور کار خارج کند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

منتقدان این لایحه آن را با قانونی که توسط کرملین برای سرکوب مخالفان در روسیه استفاده می‌شود مقایسه کرده‌ و آن را «قانون روسیه» نامیده‌اند. این در گرجستان اتهام بزرگی است زیرا روسیه در این کشور به‌خاطر حمایت از مناطق جداشده آبخاز و اوستیای جنوبی به شدت منفور است.

«رؤیای گرجستان» از این قانون برای مبارزه با آنچه «نفوذ زیان‌بار خارجی» می‌نامد و نیز به هدف «تشویق شفافیت بودجه» دفاع می‌کند.

هرچینسکی در تلویزیون گرجستان گفت: «از نظر ما نگرانی در مورد شفافیت نباید بهانه‌‌ای برای محدود کردن فضا برای سازمان‌های مدنی، محدود کردن آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها باشد.»

اگرچه «رؤیای گرجستان» می‌گوید که می‌خواهد هم به اتحادیه اروپا و هم به ناتو بپیوندد، اما این حزب در سال‌های اخیر به دلیل اعمال روش‌های اقتدارگرایانه در داخل و همچنین به دلیل تعمیق روابط با روسیه مورد انتقاد قرار گرفته است.

روز سه‌شنبه، هزاران معترض در مقابل پارلمان تجمع کردند و شعارهایی علیه آنچه «قانون روسیه» نامیدند سر دادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصویب کلیات لایحه «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان؛ اتحادیه اروپا هشدار داد

تفلیس، اوکراین را به طراحی و حمایت از یک کودتا در گرجستان متهم کرد

حزب حاکم گرجستان لایحه جنجالی «عوامل خارجی» را پس گرفت