تجربه‌های اروپایی؛ انتقال سوابق پرداخت حق بیمه بازنشستگی به کشور دیگر چگونه ممکن است؟

بازنشستگی
بازنشستگی Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بخشی از نیروی کار در کشوری به غیر از جایی که در آن آغاز به کار کرده و پرداخت حق بیمه بازنشستگی را شروع کرده است به سن بازنشستگی می‌رسد؛ در این‌صورت، آیا حق بیمه پرداخت شده در کشورهای قبلی می‌سوزد یا این که با انتقال سوابق پرداخت حق بیمه به کشور نهایی همچنان می‌توان از مزایای آن بهره‌مند شد؟

آگهی

جهانی شدن بازار کار و پدیده مهاجرت موجب شده تا بخشی از نیروی کار در کشوری به غیر از جایی که در آن آغاز به کار کرده و پرداخت حق بیمه بازنشستگی خود را شروع کرده است به سن بازنشستگی برسد؛ در این‌صورت، آیا حق بیمه پرداخت شده در کشورهای قبلی می‌سوزد یا این که با انتقال سوابق پرداخت حق بیمه بازنشستگی به کشور نهایی همچنان می‌توان از مزایای آن بهره‌مند شد؟

اگر در چندین کشور اتحادیه اروپا کار کرده‌اید و سابقه پرداخت حق بیمه بازنشستگی دارید، باید درخواست بازنشستگی خود را به سازمان بازنشستگی کشوری که در حال حاضر در آن زندگی می‌کنید یا آن کشوری که آخرین سال کاری خود را در آن سپری کرده‌اید، ارائه کنید. حتی اگر هرگز در کشوری که در آن زندگی می‌کنید کار نکرده باشید، کشور میزبان تقاضای شما را به کشوری که آخرین بار در آن کار کرده‌اید، ارسال می‌کند. سپس آن کشور مسئول رسیدگی به تقاضای شما و گردآوری سوابق پرداخت حق بیمه بازنشستگی شما از سایر کشورهای عضو اتحادیه خواهد بود که در آن‌ها سابقه کاری دارید.

البته حداقل سن بازنشستگی در کشورهای اتحادیه اروپا متفاوت است، بنابراین، شما تنها زمانی می‌توانید از کشوری که اکنون در آن زندگی می‌کنید (یا آخرین بار در آن کار کرده‌اید) مستمری بازنشستگی خود را دریافت کنید که به حداقل سن قانونی بازنشستگی در آن کشور رسیده باشید.

همچنین، در برخی از کشورهای اتحادیه اروپا، برای داشتن حق بازنشستگی باید حداقل مدت مشخصی را کار کرده باشید. به عنوان مثال، در آلمان باید حداقل ۵ سال کار کرده باشید تا از حقوق بازنشستگی برخوردار شوید. با این وجود، کمترین دوره پرداخت حق بیمه شما در هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در محاسبه مجموع سابقه کاری‌تان پس از رسیدن به حداقل سن بازنشستگی در نظر گرفته می‌شود. 

سپس صندوق یا سازمان بازنشستگی هر کشور بخشی از حقوق بازنشستگی را که باید بپردازد، محاسبه و پرداخت آن را آغاز می‌کند. به عنوان نمونه، اگر فردی ۲۳ سال در فرانسه و ۲۰ سال در آلمان کار کرده و حق بیمه پرداخت کرده باشد، نهاد بازنشستگی هر کشور میزان حقوق پرداختی به فرد بازنشسته دارای سابقه ۲۰ ساله پرداخت حق بیمه را مطابق قانون ملی آن کشورها محاسبه و به حساب اعلام شده فرد، واریز می‌کند. 

البته این شیوه محاسبه سوابق کار و پرداخت حق بیمه نیروی کار از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در قبال گروهی از کشورهای خارج از این اتحادیه نیز استفاده می‌شود؛ بسته به این که موافقت‌نامه‌های تامین اجتماعی بین‌المللی میان آنها منعقد شده باشد یا خیر.

مثلا کرواسی موافقت‌نامه‌های تامین اجتماعی را با استرالیا، بوسنی و هرزگوین، مونته‌نگرو، کانادا، مقدونیه شمالی، صربستان، ترکیه و کره جنوبی منعقد و به مرحله اجرا گذاشته است. همچنین، فرانسه نیز با ۴۱ کشور جهان توافق دوجانبه برای درنظر گرفتن سوابق پرداخت بیمه بازنشستگی دارد و آلمان نیز با ۲۴ کشور خارج از اتحادیه اروپا توافق‌های دوجانبه‌ای را در این خصوص منعقد کرده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

اسلواکی هم در سال ۲۰۱۶ موافقت‌نامه‌ای را با ایران برای همكاری در زمینه تامین اجتماعی و سوابق بیمه‌ای نیروی کار منعقد کردند که به امضای وزرای اقتصاد وقت دو کشور رسیده ولی تا کنون خبری از اجرایی شدن آن منتشر نشده است ولی موافقت‌نامه همکاری ترکیه و ایران در زمینه تامین اجتماعی و محاسبه مجموع سابقه خدمت و پرداخت حق بیمه نیروی کار دو کشور در مارس سال ۲۰۲۱ با تایید رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و چاپ در روزنامه رسمی دولت این کشور، بدل به قانون شد. 

بنابراین، پیش از آن که با رسیدن به سن بازنشستگی درخواست خود را ارسال کنید، بهتر است بررسی کنید که آیا کشوری در قصد بازنشستگی دارید با سایر کشورهایی که در آن‌ها کار کرده‌اید و سابقه پرداخت حق بیمه دارید، توافقنامه دوجانبه برای محاسبه مجموع سابقه خدمت و پرداخت حق بیمه نیروی کار دارند تا در این صورت بتوانید از مزایای تمامی آنها بهره‌‌مند شوید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تجربه‌های اروپایی؛ در کدام کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توان مالیات بر درآمد کمتری پرداخت؟

سواد مالی مردم اروپا؛ چند درصد بزرگسالان مفهوم نرخ تورم و بهره مرکب را درک می‌کنند؟

تجربه‌های اروپایی؛ چند کشور اروپایی بالای ۱۰ میلیون و کدام شهرها بیش از ۱ میلیون نفر جمعیت دارند؟