حکم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا علیه مجارستان و درحمایت از پناهجویان افغان و ایرانی

حکم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا علیه مجارستان و درحمایت از پناهجویان افغان و ایرانی
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا دولت مجارستان را به دلیل نگاهداری غیرقانونی و بی دلیل متقاضیان پناهندگی در کمپ های این کشور مجرم شناخت.

آگهی

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا با محکوم کردن مجارستان، اعلام کرد حبس و نگاهداری غیرقانونی متقاضیان پناهندگانی در کمپ «روژکه» مجارستان غیرقانونی است و هر چه زودتر دولت مجارستان باید اجازه جابجایی به پناهجویان را بدهد.

این اردوگاه با سیم‌های خاردار و فنس‌هایی بلند تبدیل به زندانی برای پناهجویان گرفتار در مرز مجارستان با صربستان شده است. در حالیکه دولت ویکتور اوربان هیچ جواب مشخصی به پناهجویان نداده و یا حتی اجازه خروج آنها از این کمپ را نیز نمی دهد.

حکم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا تبعات سنگینی برای دولت مهاجرستیز ویکتور اوربان خواهدداشت. این دیوان پس از شکایت چهار پناهجوی ایرانی و افغان گرفتار در کمپ روژکه در سال ۲۰۱۹ پرونده را به جریان انداخت و پس از آن با تشکیل دادگاه و فراخوان مقامات مجار چنین حکمی را صادرکرد.

کمپ پناهجویان

این چهار پناهجو پس از رد تقاضای پناهندگی در مجارستان در آوریل سال گذشته میلادی، به صربستان اخراج می شوند اما دولت صرب نیز آنها را در خاکش نمی پذیرد و بدین ترتیب هم چنان در کمپ روژکه در مجارستان گرفتارند.

به گفته دیوان دادگستری اتحادیه اروپا دولت مجارستان رفتار «مجرمانه‌ای با این پناهجویان داشته است» در حالی که براساس موازین قانونی اتحادیه اروپا تقاضای پناهندگی جرم نیست. این دادگاه دولت مجارستان را به « محروم کردن پناهجویان از حق زیست آزاد» محکوم کرده است.

دو کمپ پناهجویان که بیشتر شبیه به ندامتگاه است تا محلی برای استقرار پناهجویان، پس از موج مهاجرت‌های میلیونی به اروپا در سال ۲۰۱۵ تاسیس شدند. دو اردوگاه روژکه و تومپا، پس از ساخت دیوار و فنس کشی در سراسر مرز با دو کشور صربستان و کرواسی، برای اسکان پناهجویان گرفتار در مرزها ساخته شد.

دیوار مرزی مجارستان

مجارستان یکی از کشورهای اروپایی است که از آنها به عنوان «گذرگاه‌های ورودی به اروپای غربی» یاد می شوند. کمتر پناهجویی است که بخواهد در این کشور بماند و یا تقاضای پناهندگی کند. با این حال همچنان در این دو کمپ صدها پناهجو که از این کشور به عنوان محل عبور استفاده کرده اندف گرفتار شده اند.

آخرین گزارش‌ها نشان می دهد در کمپ روژکه تا ماه مارس گذشته بیش از ۳۲۱ پناهجوی مرد و زن و کودک نزدیک به دوسال گرفتار بودند.

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا می گوید بوداپست بدون «اتهام» و «دلیلی مشخص» این پناهجویان را ماه‌ها محبوس می کند و این کار کاملا غیرقانونی است و جرم محسوب می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیوان دادگستری اروپا: جمع آوری اطلاعات شهروندان از تلفن‌های همراه در شرایط عادی مجاز نیست

شکست طرفداران روسیه در انتخابات کرواسی؛ محافظه‌کاران پیروز نیاز به ائتلاف با راست افراطی دارند

آغاز انتخابات پارلمانی در کرواسی؛ رئیس جمهور منتقد اروپا در سودای نخست‌وزیری است